Træning

Ny undersøgelse viser, at du kan blive langsommere af at gå med din partner

Daglige gåture er blevet en fast bestanddel af vores liv, siden vi alle bruger mere tid hjemme, men kan du normalt lide at gå alene eller tage selskab med? Hvis du har svaret sidstnævnte, vil denne artikel måske få dig til at få lyst til at gå solo… En ny undersøgelse har vist, at de, der går i et par i stedet for som enlige, har en tendens til at sænke deres tempo ret markant i forhold til, når de går alene.

Og de dårlige nyheder bliver endnu værre for elskere af PDA. Det viser sig nemlig, at det også blev konstateret, at vandrere, der holdt hinanden i hånden, fik deres tempo til at falde endnu mere. Så hvis du ønsker at få et par flere skridt lidt hurtigere, er det måske på tide at give slip, bogstaveligt talt.

Beviserne

Undersøgelsen, der blev udført af Purdue University, undersøgte gangtider og ganghastigheder (tid det tager at gå en given distance) hos 141 personer fra 72 par i alderen 25 til 79 år. Undersøgelsen fandt sted i en række forskellige omgivelser, herunder klare og forhindringsfyldte stier, hvor de gik individuelt, sammen med deres partner og mens de holdt hinanden i hånden.1

Forskerne havde håbet, at på grund af at deltagerne var i et fast forhold, hvor de opmuntrer til sunde vaner, herunder motion, ville gåhastigheden ikke falde, når de gik sammen. De havde opstillet en hypotese om, at den langsommere partner ville sætte farten op for at indhente den hurtigere af de to. Det, der faktisk skete, var imidlertid, at begge partnere havde en langsommere hastighed, når de gik sammen.

Det blev konstateret, at begge partnere “reducerede hastigheden, når de gik sammen (p < 0,001), og reducerede hastigheden yderligere, mens de holdt hinanden i hånden (p < 0,001)”.1

Men du skal ikke aflyse din gåtur med din kæreste endnu, for der er måske gode nyheder for yngre par. Man fandt ud af, at ældre voksne har en tendens til at nedsætte deres hastighed mere end yngre voksne, når de står over for forhindringer på deres sti, mens de yngre par tilpasser sig meget lettere.1

Hvad betyder det for sundheden?

Forskerne konkluderede, at det kan være gavnligt at gå med sin partner for at øge den generelle aktivitet (noget er bedre end ingenting!) på grund af den sociale støtte, som en partner giver.

Det kan dog ved et uheld ophæve nogle af de sundhedsmæssige fordele, som din daglige gåtur alene giver dig. Forskerne fandt ud af, at “hvis en person sætter farten væsentligt ned, når han/hun går sammen med en anden person, kan det ophæve nogle af de sundhedsmæssige fordele, som man kan genkende, hvis man går alene i et hurtigere tempo “1.

Så det er sandsynligvis mere gavnligt for dit generelle helbred at gå i et hurtigere tempo. Det virker som en selvfølge, da et hurtigere tempo er mere udfordrende for din krop end et langsommere tempo.

Men der er lidt mere videnskab bag denne opfattelse. Hvis du går i et langsommere tempo, reducerer du din gennemsnitlige ganghastighed, som er en indikator for dit generelle helbred. Voksne med en lavere ganghastighed har en tendens til at have et dårligere helbred. Så for at forbedre din ganghastighed skal du forblive aktiv for at forbedre din ganghastighed. Hvis din hovedaktivitet er at gå, er det vigtigt at holde tempoet oppe.

Forskningen viser dog, at du også kan forbedre din ganghastighed gennem andre aktiviteter som f.eks. styrketræning1, så hvis du har en anden aktivitetskilde som denne, vil en afslappet gåtur med din partner ikke skade dit generelle helbred.

Kort fortalt

Lad ikke denne undersøgelse afskrække dig fra at gå en romantisk tur på stranden med din kæreste, for så længe du generelt har en aktiv livsstil, vil et par langsommere gåture ikke påvirke dit generelle velbefindende negativt.

Og mantraet “lidt er bedre end ingenting” er helt sikkert passende. Hvis du har svært ved at få meget aktivitet ind, er en gåtur sammen med din partner en god daglig motion, selv om det er lidt langsomt!

Motion eller mindfulness for mental sundhed? | Cambridge-studie har svarene

Træning

Motion eller mindfulness for mental sundhed? | Cambridge-studie har svarene

Hvad siger videnskaben?

2021-01-30 16:11:37Skrevet af Evangeline Howarth

5 måder at spise dig glad på | Mad til mental sundhed

Ernæring

5 måder at spise dig glad på | Mad til mental sundhed

2020-10-01 07:00:45Skrevet af Jennifer Blow


  1. HyeYoung Cho, Anna Forster, Sharon L. Christ, Melissa M. Franks, Elizabeth A. Richards, Shirley Rietdyk, Changes to gait speed when romantic partners walk together: Effect of age and obstructed pathway, Gait & Posture, Volume 85, 2021, https://doi.org/10.1016/j.gaitpost.2021.02.017.


Monica Green

Monica Green

Forfatter og ekspert

Oprindeligt fra det sydlige London dimitterede Monica fra University of Leeds med en grad i filosofi. Efter at have opdaget en kærlighed til at træne, mens hun studerede, blev Monica tiltrukket af vægttræning, som hjalp hende enormt meget gennem stressende tider som studerende. Fra at skrive for en populært studenterside udviklede Monica sine færdigheder som forfatter og skrev regelmæssigt populære bidder. Hun er begejstret for at kunne kombinere sin kærlighed til skrivning med sin passion for træning. I sin fritid elsker Monica at lave mad, prøve nye restauranter med venner og udforske nye vandrestier.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her