Ernæring

Hvordan kan mad forbedre dit humør? Spis dig glad

Den mad, vi spiser, kan gøre en stor forskel i forhold til dit helbred, men mad kan også påvirke dit humør! Her er et par forslag til madvarer, der kan hjælpe dig til at bevare dit gode humør!

Spis fisk et par gange om ugen

Omega-3 laks fiskeolie

Fisk indeholder fedtsyrer, der er sunde for hjertet, de såkaldte omega fedtsyrer, som beviseligt fremmer det gode humør. Forskningen har vist, at omega 3 fedtsyrer fra fisk har en god effekt på humørsvingninger i forbindelse med fødselsdepressioner, men faktisk ses depression ligeledes i lavere grad hos både mænd og kvinder, som spiser fisk regelmæssigt. Laks og sardiner er eksempler på fisk, som er gode at få ind i kosten.

Prøv denne spicy-krydret lakseopskrift.

Spis selenholdigt mad hver dag

Selen er et mineral, som spiller en stor rolle, når du ønsker at styre dit humør. Det fungerer som en antioxidant og har betydning for dit humør på grund af, at oxidativ stress i hjernen forbindes med depression. Selv om det endnu ikke er udtømmende, antyder forskningen, at en kost, der er rig på selen kan reducere symptomer på depression, især hos ældre – det er primært hos denne gruppe, at forskningen er baseret. Der findes mange almindelige selenholdige fødevarer, som du let kan gør en del af din mad, som du spiser til daglig. Fx fuldkorn, magert kød, så som kalkun, fedtfattige mælkeprodukter, såsom mælk og yoghurt, nødder og kerner.

Spis godt med frugt og grønt

Spis dig glad i mad

Det burde være en selvfølge, men der er mange, der har svært ved at nå op på 5 stykker frugt og grønt i løbet af en dag. Frugt og grøntsager er fulde af vitaminer og mineraler, som er nødvendige for vores sundhed. Hvis du ikke får nok af det, er du helt sikkert i fare for at rende ind i alverdens virusser og i det hele taget føle dig trist til mode. Prøv at sætte nogle mål for dig selv. Start med at prøve at nå det anbefalede daglige antal og herefter få det integreret i din daglige kost. Overvej at snige et par ekstra grøntsager ind i din kost ved at lave dine egne saucer, og tænk frugt ind i desserter, fx et bagt æble med ristede nødder og sirup uden kalorier ovenpå – en rigtig lækker dessert!

Prøv denne nemme opskrift med grøntsager som snack og hjemmelavet guacemole.

Begræns dit indtag af alkohol

Selv om mange mennesker kan lide at drikke i sociale sammenhænge, og det får dem til at føle sig godt tilpas og afslappede, så er alkohol faktisk depressionsfremkaldende. Drik med måde og ikke for tit, idet tømmermænd lægger en dæmper på dit humør. Alkohol kan blandt andet også forringe din søvnkvalitet, så du føler dig sløv og træt dagen efter.

Spis nok protein

Protein er ikke kun vigtigt i forbindelse med restitution og muskelvækst, men også i relation til hjernefunktionen og tanke- og følelseskontrollen. Du bør sikre, at du får nok protein i din mad ved at spise det til hvert måltid. Gode kilder til protein er fx magert kød, mejeriprodukter, nødder og fisk.

Indtag ikke for meget koffein

Koffein

Koffein er fantastisk, hvis du skal have et boost om morgenen, og mange mennesker kan ikke fungere uden en hurtig kop af det, før vi løber ud af døren. Men nogle gange kan mindre gøre det, og det gælder for koffein. For meget koffein kan ødelægge dit humør, da det kan forhindre dig i at få en god nats søvn og få dig til at føle uro, idet det er et stimulerende middel. Koffein findes også i drikkevarer med brus, så som cola og energidrikke. Tænk på at reducere dit koffein-niveau, hvis du føler, at du er ved at blive for afhængig af det, og det kan også anbefales helt at undlade at indtage koffein om eftermiddagen, så det ikke spolerer din nattesøvn, hvis du er let påvirkelig i den henseende.

Får du nok jern?

Underskud af jern kan have betydning for menstruerende kvinder, og et afslørende tegn kan være varierende grader af træthed. Det kan være virkeligt svært at føle sig på toppen og motiveret, når man er udmattet og irritabel, så hvis du synes, at du har følt dig særligt træt på det sidste, er det en god idé at få din læge til at måle dit blods jern-indhold. Eksempler på jernholdige fødevarer er rødt kød og bladgrønt såsom spinat.

Gode råd

Hvis du spiser sundt og varieret, og din kost indeholder masser af vitaminer og mineraler, vil det bidrage til større velvære for dig og forbedre din sundhed generelt. Overvej at omsætte nogle af de gode råd ovenfor til handling og oplev, hvad det kan gøre for dit humør!

Få lidt inspiration med vores sunde opskrifter.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.

Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert