Ernæring

Sandheden om afrodisiakum | Har disse fødevarer en effekt?

Det er en historie, der er lige så gammel som tiden, at nogle fødevarer har formodede libido-stimulerende fordele. Vi kender alle historierne, men har du nogensinde spekuleret på, om det virkelig er sandt, at visse fødevarer kan øge den seksuelle lyst?
Det er på tide at adskille fakta fra fiktion.

En afrodisiakum fødevare vækker angiveligt seksuelle instinkter, fremkalder lyst eller øger den seksuelle nydelse eller ydeevne. Hvis man spiser en fødevare, der hævdes at være et afrodisiakum, vil det fremkalde øget libido.

Så lad os undersøge, om der er specifikke fødevarer, der øger libido, og om der er nogen videnskab bag det. Afrodisiakum øger ideelt set blodgennemstrømningen til kønsorganerne eller får nogle neurokemiske stoffer til at flyde, såsom oxytocin eller dopamin. Begge er neurotransmittere og hormoner, som vores hjerner frigiver under sex. Hvor romantisk.

Hop til:

afrodisiakum

Har du brug for afrodisiakum?

Mange af de fødevarer, der er forbundet med påstande om øget seksuel lyst, er fødevarer, der allerede anbefales i en afbalanceret kost. Så selvom de ikke er til nogen nytte i soveværelset, er det hele ikke forgæves. Nogle er lidt mere eksotiske og kan være sværere at få fat i, f.eks. macarod eller østers, men for det meste er de nemme at få fingrene i, og måske du allerede har dem inkluderet i din kost.

Men virker de rent faktisk?

Der er kun få undersøgelser, der har undersøgt de direkte virkninger af disse fødevarer på seksuel lyst. Dette skyldes sandsynligvis begrænsningerne i undersøgelserne samt andre påvirkninger, der kan spille en rolle i ophidselse. Videnskaben bag afrodisiakum fokuserer for det meste på bestemte stoffer, der findes i en fødevare, snarere end på selve fødevaren.

Her er nogle fødevarer, der kan være værd at afprøve, hvis du ønsker at få pulsen til at stige…

Afrodisiakum fødevarer

Macarod pulver

Maca er en peruviansk rodfrugt, som nogle forskere har fundet, at den øger libido. En undersøgelse viste, at maca kan hjælpe med at øge den seksuelle lyst hos personer, der tager SSRI-antidepressiva, som kan nedsætte sexlysten.1 Maca indeholder også arginin, som er blevet forbundet med et øget testosteronniveau. Så hvis du leder efter den ekstra fordel i soveværelset, kan maca være værd at prøve.

Få mere at vide om fordelene ved maca i denne artikel

Mørk chokolade

Mørk chokolade indeholder et kemisk stof kaldet phenylethylamin (PEA), som virker som amfetamin i hjernen og udløser en frigivelse af hormonerne noradrenalin og dopamin. Disse hormoner øger vores lykkefølelse. Desværre varer effekten ikke længe (et problem, som mange måske kender), og den nødvendige mængde ville være betydeligt større end den mængde, der anbefales i forbindelse med en afbalanceret kost.

Østers, skaldyr, muslinger, og kammuslinger

Disse fødevarer indeholder D-asparaginsyre, som er en aminosyre, der styrker kønshormonerne. De har også et meget højt indhold af zink. Mangel på zink kan nedsætte sexlysten, sænke antallet af sædceller og forringe fertiliteten.

Safran

Der har været et par undersøgelser, der har antydet, at safran kan hjælpe med erektil dysfunktion, idet en undersøgelse viste forbedringer i erektilfunktionen hos mænd, der indtog 30 mg safran om dagen i fire uger.2 Dette er en fødevare, der faktisk kan have ben som afrodisiakum, idet der er en lovende og ny forskning på vej. Safran er dog utroligt dyrt, så du skal måske spare op til ekstra specielle lejligheder.

Figner

Figner er en potent kilde til magnesium, som tilfældigvis er afgørende for at lette produktionen af kønshormoner. Lækker, og med så mange foreslåede fordele … de må være værd at prøve?

Vandmelon

Vandmelon er en rig kilde til citrullin, som er en naturligt forekommende aminosyre, der udvider blodkarrene og kan hjælpe nogle mænd til at opretholde fysisk ophidselse. Stort, hvis det er sandt. Citrullin kan øge blodgennemstrømningen og blodkarrenes afslapning, så det kan føre til forbedringer i blodgennemstrømningen.

Disse fødevarer kan indeholde vitale næringsstoffer, såsom zink eller magnesium, der hjælper din krop med at fungere korrekt på alle områder, så fordelene kommer måske ikke kun i soveværelset – men realistisk set vil ingen af dem sandsynligvis føre til drastiske og betydelige ændringer. Mange såkaldte “afrodisiakum” kan i stedet fremkalde en placeboeffekt – jo mere du tænker på sex, jo mere lyst får du til det.

Kan man supplere afrodisiakum?

Maca og kakaoekstrakt er to af de mere velundersøgt libido-forbedrende kosttilskud. De kræver begge mindst en måneds tilskud for at have nogen effekt. Maca specifikt kan ikke nå fuld styrke før to måneders konsekvent tilskud.3,4

De doser, der er nødvendige, ville sandsynligvis ikke være tiden og indsatsen værd for at forsøge at få en lille forbedring af libido og sexliv. Måske skal du bare købe nogle blomster i stedet.

Kort fortalt

Der er nogle få fødevarer, der har haft nogle lovende forskningsresultater for at øge libido, men oftest er det næringsstoffer i fødevarer snarere end de faktiske fødevarer, der hjælper. Det er det, der er indeni, der tæller. Hvad angår de andre … jo mindre sagt, jo bedre. Lad os bare sige, at nogle fødevarer kun er snak, når det kommer til soveværelses afdelingen.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.

Jenaed Gonçalves Brodell

Skribent og ekspert

Jenaed Gonçalves Brodell er en velkendt diætist (HCPC) og sportsvidenskabskvinde. Hun er en fitnessentusiast og kommer fra en semi-professionel field hockey baggrund. Hendes passion for sportsernæring og baggrund i sportsverdenen gør hende forståelig for mange amatør- og eliteidrætsfolk. Hun har erfaring med at arbejde for NHS og i Sydafrika som konsulentdiætist. Hun har erfaring inden for pædiatrien med speciale i sportspræstationer for unge og voksne atleter. Hendes skrivebaggrund stammer fra omfattende forskning gennem hele hendes karriere, hvor hun har fundet de mest opdaterede oplysninger og omsat dem til letforståelige oplysninger for offentligheden. Hun deler oplysninger på sin offentlige instagramside @the_Athletes_dietitianUK om det seneste inden for evidensbaseret ernæring.


[1] Dording, C. M., Fisher, L., Papakostas, G., Farabaugh, A., Sonawalla, S., Fava, M., & Mischoulon, D. (2008). A double-blind, randomized, pilot dose-finding study of maca root (L. meyenii) for the management of SSRI-induced sexual dysfunction. CNS neuroscience & therapeutics, 14(3), 182–191. https://doi.org/10.1111/j.1755-5949.2008.00052.x
[2] Kashani L, Raisi F, Saroukhani S, Sohrabi H, Modabbernia A, Nasehi AA, Jamshidi A, Ashrafi M, Mansouri P, Ghaeli P, Akhondzadeh S. Saffron for treatment of fluoxetine-induced sexual dysfunction in women: randomized double-blind placebo-controlled study. Hum Psychopharmacol. 2013 Jan;28(1):54-60. doi: 10.1002/hup.2282. Epub 2012 Dec 20. PMID: 23280545.[3] Gonzales-Arimborgo C, et al. Acceptability, Safety, and Efficacy of Oral Administration of Extracts of Black or Red Maca (Lepidium meyenii) in Adult Human Subjects: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Study. Pharmaceuticals (Basel). (2016)
[4] ^ Gonzales GF, et al. Effect of Lepidium meyenii (MACA) on sexual desire and its absent relationship with serum testosterone levels in adult healthy men. Andrologia. (2002)


Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her