Ernæring

Blodtypekost | Spis efter din blodtype

Blodtypekosten har vundet en vis popularitet i de sidste par årtier. Den fokuserer mindre på en “one size fits all”-tilgang end andre diæter som f.eks. vegansk, kødædende eller middelhavsdiæten; den fokuserer på, hvad du bør spise ud fra din blodtype. Selvom det lyder som en særlig teknisk måde at gribe din kost an på, er der ingen videnskabelige beviser, der understøtter påstandene. Så er noget af det nyttigt? Lad os dykke ned i, hvad diæten indebærer for at finde ud af det.

Spring til:

blodtypekost

Hvad er blodtypekost?

Blodtypekosten eller blodgruppekuren er en mode-diæt, der fokuserer på at spise (eller undgå) bestemte fødevarer baseret på din blodtype – A, B, AB eller O. Den blev populariseret af Dr. Peter D’Adamos bog Eat Right 4 Your Type og hævder, at du kan optimere dit helbred ved at individualisere din kost, afhængigt af din blodtype.

Idéen kræver, at du ser på dine forfædres genetiske træk og finder ud af, hvor de kom fra, og derefter hvad de spiste. D’Adamo hævder, at man ved at følge diæten kan fordøje maden bedre, forbedre energiniveauet, tabe sig og endda mindske risikoen for visse sygdomme. Der er dog ingen videnskabelige beviser for disse påstande.1

Hvad du skal spise for din blodgruppe

De 4 hovedblodgrupper, A, B, AB og O. har hver især positive og negative undergrupper. Blodtypekuren anbefaler, hvilke fødevarer du bør vælge ud fra din blodgruppe.

Blodgruppe A:

Personer med denne blodgruppe, som D’Amado beskriver som “kultiverere “1, anbefales at følge en mælkefri kost, vegetarisk kost med et højt indhold af grøntsager, frugt, korn, bønner, bælgfrugter, nødder og frø.

D’Adamo hævder, at personer med blodgruppe A har et følsomt immunsystem og derfor bør vælge økologiske, friske fuldkornsprodukter.1 Igen er dette ubegrundede påstande, og selv om det er godt for dig at spise masser af friske grøntsager og fuldkornsprodukter, kan du også have brug for mejeriprodukter og kød for at få f.eks. calcium og protein.

Blodgruppe B:

Disse personer kaldes “nomaden “1 og bør spise visse former for kød, grønne grøntsager, æg og fedtfattige mejeriprodukter. Nødder, frø, majs, hvede, linser, tomater og kylling bør undgås.

Alle disse fødevarer på listen over fødevarer, der skal undgås, har imidlertid masser af sundhedsmæssige fordele. Nødder er f.eks. en fantastisk kilde til sundt fedt, og linser har et glimrende fiberindhold.

Blodgruppe AB:

D’Adamo beskriver denne blodgruppe som en “gåde “1 og siger, at den kan spise alle fødevarer fra gruppe A og B, men anbefales at følge en overvejende vegansk kost. Der er ingen specifikke fødevarer, som de skal undgå, selv om D’Amado hævder, at disse mennesker har tendens til at have lav mavesyre, så koffein og alkohol bør undgås.

Igen er disse påstande ikke underbygget af videnskabelige beviser, og en vegansk kost er måske ikke det rigtige valg for mange mennesker.

Blodgruppe O:

Denne gruppe kaldes “jægeren “1 , og det anbefales, at de spiser en korn- og mælkefri kost med et højt indhold af magert kød, fisk og fjerkræ med et moderat antal grøntsager, æg, nødder og frø.

Enhver kost, der anbefaler et “moderat” indtag af grøntsager, er lidt tvivlsom. Det anbefales at inkludere et stort udvalg af frugt og grøntsager for at opnå en sund livsstil, medmindre du har fået andet at vide af din læge.

Virker blodtypekosten?

Der findes i øjeblikket ingen videnskabelige beviser for teorien om, at den rigtige kost for dig afhænger af din blodtype. Faktisk viste en undersøgelse fra 2014, der omfattede 1.455 deltagere, ingen data, der kunne understøtte hypotesen.2 Det betyder dog ikke, at diæten ikke kan virke.

Den afgørende del af, om en diæt vil være en succes, er, om den sikrer, at du får alle de mikro- og makronæringsstoffer, du har brug for, og giver dig det rigtige antal kalorier, uanset om det er et underskud eller et overskud.

Blodtypekuren tilskynder til sunde, uforarbejdede fødevarer, som bestemt er gode for dig og vil hjælpe, hvis du ønsker at tabe dig. Selv om nogle af blodgrupperne har ret restriktive forslag, så de vil kæmpe for at give dig alt det, du har brug for. Specifikt for O og A er kosten noget restriktiv og kan resultere i mangel på visse vitaminer og mineraler.

Hvis du finder ud af, at du kan nyde at spise disse fødevarer, og hvis du kan holde dig til det i flere måneder ad gangen, kan det godt fungere for dig. Ethvert vægttab, der opstår, mens man følger blodtypekuren, vil skyldes en kalorierestriktion, og der findes mange andre mindre restriktive måder at gøre dette på.

Kort fortalt

Blodtypekuren er baseret på at spise fødevarer, der er tilpasset din blodtype, for at hjælpe dig med at tabe dig, forbedre fordøjelsen og øge energiniveauet. Disse påstande er baseret på teori alene uden videnskabelig dokumentation til støtte for dem.

Diæten fremmer dog generelt sunde madvalg (med nogle blodgrupper mere restriktive end andre), så det kan være værd at prøve den for at opnå en sund livsstil. Husk blot på, at der findes andre, mindre restriktive måder at blive sundere og/eller tabe sig på.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


  1. Cusack L, De Buck E, Compernolle V, Vandekerckhove P. Blood type diets lack supporting evidence: A systematic reviewAm J Clin Nutr. 2013;98(1):99-104. doi:10.3945/ajcn.113.058693 
  2. Wang J, García-Bailo B, Nielsen DE, El-Sohemy A (2014) ABO Genotype, ‘Blood-Type’ Diet and Cardiometabolic Risk Factors. PLoS ONE 9(1): e84749. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0084749 


Liam Agnew

Liam Agnew

Forfatter og ekspert

Liam er en certificeret sports ernæringsekspert ved International Society of Sport Nutrition  og er indskrevet på British Dietetics Association's  Sport and Exercise Nutrition register. Han har en bacheloruddannelse i sport og Exercise Science og er kandidat til ISSN-diplomet i Applied Sport and Exercise Nutrition.

Liam er en erfaren personlig træner, der hjælper klienterne med at nå deres sundheds- og fitness mål med praktiske, vidensorienterede motion- og ernæringsrådgivning.

I sin fritid har Liam konkurreret i en række kraftløftningskonkurrencer og nyder bjergvandring, fodbold og få udvidet sit opskriftrepertoire i køkkenet. Få mere at vide om Liams erfaring her.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her