0
Varekurv

Der er ingen varer i din kurv

Ernæring

Kulhydratsforskrækket? | 5 gode grunde til at spise kulhydrater

Lever du efter NO (way-in-hell) carb diæt?

Er du kulhydratsforskrække, og har du nærmest helt udelukket kulhydrater fra din kost? Diverse dameblade og herreblade overfuser dig med de nyeste slanketips og diæter, så du hurtigt kan blive forpustet bare af at læse om alle tips fra nær og fjern.

Kulhydrater
En af de populære tendenser indenfor vægttabs diæter er, at gå low carb aka minimere eller stort set eliminere kulhydrater i sin diæt. Det er en populær tilgang, fordi den virker… til en vis grad.
Når du skærer i dine kulhydrater, skærer du ofte også i dine kalorier, hvilket er et behov for vægttab. Der er skam også videnskab, som støtter low carb diæter, som er lave på kulhydrater, og de har bestemt også deres plads i arsenalet af kost tilgang.
Men lad os nu se lidt nærmere på, hvorfor kulhydrater ikke er fjenden, og hvorfor du ikke behøver at skære dem fra i din kost for at opnå en sund, smuk og stærk krop.

5 gode grunde til at spise kulhydrater

Kulhydrater og træning

1. Kulhydrater forbrænder kropsfedt

Jep, det er rigtigt. Kulhydrater hjælper med netop det, du ønsker i et vægttab – at tabe kropsfedt.
Kulhydrater hjælper med at holde din forbrænding oppe. Forklaringen ligger i de biokemiske reaktioner, der sker under forbrændingen. Den korte version er, at pyruvate hoppes op, hvilket sløver forbrændingen, fordi fedt ikke kan komme ind i mitokondria og omdannes til ATP, eller som vi kalder det, forbrændes.  

2. Kulhydrater giver energi til træningen

Hvor meget du forbrænder under din træning kommer ikke kun an på, hvor længe du træner, men også hvor høj kvaliteten af din træning er.
Mangler du energi, kan du ikke løfte, løbe og bevæge dig med så meget kraft som normalt. Du får dermed ikke det samme ud af din træning, som hvis du har rigelig med energi at gå amok med under træningen.
Eftersom kulhydrater er vores foretrukne energikilde, vil kulhydrater før træning give dig et boost helt uden pre workout eller kaffe.
Spis f.eks. en portion grove kulhydrater to timer før træning, en lille portion hurtige kulhydrater lige efter træning og endnu en portion grove kulhydrater en time eller to efter træning. En portion er på størrelse med din håndflade minus fingrene.

3. Kulhydrater har masser af næring i sig… hvis du gør det korrekt

Hvis du undgår kulhydrater, undgår du automatisk en masse mad og dermed også en masse næring. Naturlige, uforarbejdede kulhydrater har en mængde vitaminer og mineraler. Det er bedre at få den naturlige version end et supplement.

4. Kulhydrater støtter din restitution efter træning

Efter træning er dine muskler trætte og slidte. De har brug for næring for at komme sig, så du kan vende stærkt tilbage til træning hurtigst muligt. Du ved måske, at det er godt at indtage protein efter træning og drikke en shake, men kulhydrater bør også være en del af din post workout rutine. Det er her de hurtige kulhydrater vil gavne dine sultne muskler.

5. Kulhydrater gør dig glad og virker afstressende

Ja det lyder som om det er noget jeg lige fandt på, men den er god nok. Fra et evolutionært perspektiv, er vi så tiltrukket af kulhydrater, fordi det er vores primære og direkte energikilde, energi er tryghed og betød større chance for overlevelse for vores forfædre.
Det stresser kroppen at skulle arbejde hårdt for at få glukose ud af fedt og protein. Dette er en længere og hårdere proces, og det signalerer til vores reptilhjerne, at der nok er krise siden vi sulter. En stresset krop er en krop, der holder fast på kropsfedt samt øger din appetit. Det modsatte af hvad du ønsker under et vægttab.

En ikke-videnskabelig grund til at spise kulhydrater er, at de smager godt! Det er nok grunden til, at der er så mange, der indtager så store mængder af dem, og hvorfor low carb blev et alternativ.
Men vi behøver ikke sige enten eller. Hvis du gerne vil holde dit kulhydratindtag i den lavere ende, så vær blot strategisk med, hvornår du spiser dem, så du stadig får fordelene, som er nævnt ovenover.

Her vil jeg gerne henvise til Jane Faerbers LCHF-forløb, der som I kan læse meget mere om her.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Anna Wedfall

Anna Wedfall

Forfatter og ekspert

Mit navn er Anna, og jeg har flere års erfaring som sundhedsskribent. Jeg har en bachelor i Global Nutrition and Health og har arbejdet indenfor psykologi og træning, hvilket også er mit yndlingsområder at skrive om. Jeg har løftet vægte siden 2011, og har fokus på styrke, funktionalitet og at træning skal være en legende samt sjovt. Det, jeg elsker ved jobbet som skribent for MyProtein, er at få lov til at formidle, at sundhed er meget mere, end hvordan vi træner og spiser.