Ernæring

Ketogen diæt | Hvad er ketose tilstand og hvorfor er det en effektiv kur til vægttab?

Ketogen diæt | Hvad er ketose tilstand og hvorfor er det en effektiv kur til vægttab?

Ketogen diæten er baseret på princippet om at sætte din krop i en tilstand af ”ketose”, hvor dit blod indeholder højere niveauer af ketoner end normalt. Ketoner er et produkt af fedtforbrændingen, som frigør fedtet i kroppen. En sådan tilstand opnår du på en ketogen diæt, da dit indtag af kulhydrater per dag, vil være ekstremt lavt.

Når din krop er i ketose tilstand er lipid energistofskiftet intakt. Det betyder, at din krop begynder at nedbryde fedtdepoter i kroppen, for at anvende dem som energi, når nu kroppen ikke har nogen kulhydrater at tage af.

Hvordan kommer man i ketose tilstand?

For at komme i ketose tilstand, skal du ændre din kost markant. Du må stort set ikke indtage kulhydrater, hvorfor størstedelen af dine kalorier skal komme fra fedt. Det er dog også vigtigt, at du får dine proteiner, men du skal også være lidt varsom her, da proteiner omdannes til glukose og dermed kan påvirke dit insulin i kroppen. Forsøg at holde dig til ca. 30 gram kulhydrat om dagen, og spis ca. 0,8-1 gram protein pr. kilo du vejer. Resten af dine kalorier udfylder du med fedt.

Langt de fleste vil opleve at komme i ketose tilstand efter 2-7 dage. En god indikator er, at din ånde bliver dårligere end normalt. Det skyldes, at din krop udskiller affaldsstoffet acetone, som er noget kroppen gør, når den forbrænder fedt. Man kan altså sige, at den dårlige ånde er en god indikator på, at du forbrænder fedt og er dermed i ketose tilstand.

Ketose kost: Hvad må man spise på en ketogen diæt?

Nedenstående er en liste over fødevarer, som du skal fokusere på:

ketose kost, ketogen diæt

● Kød (oksekød, svinekød), fjerkræ (kylling, kalkun), fisk (makrel, laks, sild) og æg. Du skal helst vælge kød med højt fedtindhold og/eller kylling med fuldfed skind. Det er en fordel, hvis du har mulighed for at købe økologisk af hensyn til fedtsyresammensætningen.
● Naturligt fedt, som du finder i en god økologisk smør, i olivenolie og kokosolie.
● Fede mælkeprodukter. Fuldfed fløde, cremefraiche med den højeste fedtprocent, fede oste.
● Grøntsager. Det er i virkeligheden dem, som i høj grad skal hjælpe dig med at holde dig mæt. Fokuser på dem, som vokser over jord. Dvs. broccoli, blomkål, asparges, squash, spinat, agurk, løg, peberfrugt mm.
Nødder er okay i små mængder.
● Bær er også okay i små mængder. De kan bl.a. være med til at stille den søde tand.
● Drikkevarer: vand, danskvand (m/u citrus), kaffe, te. Hvis du drikker kaffe med mælk, så brug fløde i stedet for.

Hvilke slags kulhydrater skal du undgå?

Når man læser, hvad man gerne må spise, så er det også forholdsvist nemt at danne sig et overblik over, hvad man ikke må spise eller helst skal undgå.

● Sukker er noget af det første, som du skal lære at leve uden. Ingen sodavand, slik, juice, chokolade, kager, juice, flødeis mm.
● Kornprodukter (ris, pasta, brød, morgenmadsprodukter)
● Fedt af dårlig kvalitet (margarine, transfedt, olier med for meget omega 6)
● Øl
● Light produkter. Vælg den rigtige vare i stedet for!
● Kunstige sødemidler

Virker ketogen diæten og hvad er ketose symptomer?

ketogen og ketose symptomer

De fleste personer, som starter på en ketogen diæt, vil helt sikkert opleve et vægttab. Det sker i høj grad fordi at man omlægger sin kost fra en kulhydratbaseret med masser af sukker, til en kost baseret på naturlige fødevarer med masser af protein, sundt fedt og grøntsager.

Nogen vil også blot opleve, at deres vægt stabiliseres og finder sit naturlig niveau set i forhold til den velkendte elevatorvægt, som hopper op og ned. En af ketogen diætens store plusser er helt klart også, at du føler dig mæt samtidig med at du taber dig. Alle der har prøvet at tabe sig, ved hvor hårdt det kan være, når maven skriger efter mad og man bare har lyst til den kage, som kollegaen har taget med på kontoret.

Med ketogen diæten vil du med stor sandsynlighed undgå dette, da du sjældent er sulten pga. det stabile blodsukker. Ydermere oplever mange en bedre søvn, mere energi i løbet af dagen, bedre sex-drive samt bedre evne til at koncentrere sig over en længere periode.

Husk at vi har et stort udvalg af fødevarer med naturligt fedtindhold. Tjek vores udvalg af nøddesmør, kokoslie og forskellige nødder, så som cashews, mandler mm. her.