Ernæring

Lær at ændre dit forhold til vægten for et succesfuldt vægttab

Vægte kan spille en vigtig rolle i vægtstyring. De kan hjælpe dig med at følge dine fremskridt og se, hvordan din kost og motion påvirker din krop.

Personer, der vejer sig ofte, har tendens til at få større succes med at tabe sig, selv når vægttab ikke er deres mål.1 Og for dem, der har til hensigt at tabe sig, har daglig vejning vist sig at forbedre resultaterne af vægttabet, måske fordi det tilskynder folk til at indføre en bedre vægtkontroladfærd.2

Men for nogle mennesker kan selvvejning være til mere skade end gavn. Folk kan blive besat af de tal, de viser, og være for hårde ved sig selv, hvis de ikke når deres mål eller tager lidt på i vægt.

I en stor undersøgelse, der evaluerede forskningen om selvvejning og vægtstyringsadfærd, blev det konstateret, at selvom selvvejning ofte førte til bedre resultater med vægttab, oplevede mange deltagere, især kvinder og yngre mennesker, problemer med selvværd, kropsbillede og usunde spisevaner.3

I denne artikel vil jeg diskutere, hvordan det er muligt at udvikle et sundt forhold til vægten og bruge den blot til den funktion, den er beregnet til – et middel til at indsamle data og ikke til at bedømme, om du er et “godt” eller “dårligt” menneske.

Hvor vigtig er vægte for vægttab?

Har du brug for at holde styr på din vægt under en vægttabsrejse?

Ikke nødvendigvis, men det kan være meget nyttigt at veje sig selv. Som tidligere nævnt har det vist sig, at selvvejning forbedrer resultaterne af vægttab.

  • Dette kan skyldes, at man indtager en sundere adfærd, f.eks.3:
  • Spise mindre kalorietætte, forarbejdede fødevarer
  • Øget fysisk aktivitet
  • Spise mere frugt og grøntsager
  • Drikke mindre alkohol

Selvom vægte ikke har nogen direkte effekt på disse adfærdsmønstre, kan det at kunne se fremskridtene med at indføre disse adfærdsmønstre føre til en øget sandsynlighed for at holde sig til dem. Det er lidt af en høne-og-æg-situation.

Er vægte den bedste måde at måle vægttabet på?

For det meste ja…

Men det er vigtigt at få afklaret, om vi taler om kropsvægt eller fedttab.

Kropsvægten består af forskellige bidragsydere på et givet tidspunkt. Jeg kan godt lide at kalde dem “stabile” og “flydende” bidragsydere.

Stabile bidragsydere er dem, der for det meste er faste eller tager en betydelig mængde tid og kræfter at ændre, så magert muskelmasse, knoglemasse, kropsfedtmasse og vægten af indre organer.

Flydende faktorer, der bidrager til kropsvægten, har tendens til at ændre sig konstant fra dag til dag og er relativt uregelmæssige. Kroppens vandindhold, glykogenniveauet (lagrede kulhydrater) i muskler og lever og mad i fordøjelsesprocessen er alle eksempler på væskebidragsydere.

Hormonsvingninger, forstyrret søvnmønster, stressniveau, hvornår du sidst har trænet, og hvornår du sidst har været på toilettet, kan alle påvirke disse væskebidrag til kropsvægten.

Når du vejer dig selv på vægten, vil du ofte se en variation i vægten, men det fortæller dig ikke meget i sig selv, da du ikke ved, om det skyldes vægttab eller vægtøgning af kropsfedt eller skyldes væskebidragere.

Når jeg arbejder med klienter, der er trygge ved at veje sig selv, gentager jeg altid, at kropsvægtmålinger er et datapunkt og kun altid brugbare, når de bruges til at spore fremskridt over tid.

At veje sig selv en gang hver anden uge er en meningsløs øvelse. For at selvvejning kan være nyttig, skal du veje dig selv rutinemæssigt og indsamle flere datapunkter, som du så kan bruge til at se, om du har en tendens opad, nedad eller forbliver stabil. Ideelt set bør dette gøres i mindst to uger efter enhver ændring.

Hvis du kan se, at du tager på i vægt (og det er ikke dit mål), så vil du erkende, at du skal ændre din kost eller dit træningsprogram. Hvis du taber dig, og du hellere vil bevare vægten, skal du måske nedsætte dit aktivitetsniveau eller indtage mere mad.

Ud over vægte er hudfoldskalatorer, målebånd og fotos virkelig nyttige måder at registrere dine fremskridt på, især hvis du forsøger at tage nogle muskler på.

Bekræftelser

Tidligere har jeg kæmpet med mit eget forhold til vægten. Ofte var min dag afhængig af, om min vægt var steget eller faldet.

Jeg jagtede et lavere tal, fordi jeg troede, at det ville give mig selvværd og gøre mig mere accepteret og ønskværdig.

Det tog noget tid, men det lykkedes mig at ændre mit forhold til vægten til det bedre, fra et forhold, der var skadeligt, til et mere analytisk forhold.

Det var en udfordring at lære at se bort fra nogle af de holdninger til kropsvægt, der findes i samfundet, men det var muligt.

Jeg fandt ud af, at der var specifikke bekræftelser, der hjalp mig med at lære at rationalisere vægtændringer, begynde at udvikle en mere neutral holdning til dem og se dem blot som en måde at overvåge forandringer på.

“Selvværd bestemmes ikke af vægtens tal”

Denne bekræftelse har en tendens til at give genklang hos mange, der har været udsat for troen på, at “tyndhed er lig med godhed”. Uanset om det er gennem medierne eller fra venner og endda familie, er behovet for at være mindre indgroet i mange menneskers bevidsthed. Undersøgelser, der undersøger stigmatisering af vægt, har konkluderet, at det er et ægte samfundsproblem, som der skal gøres noget ved4 .

Vi må ikke glemme, at alle har deres egne unikke omstændigheder. Der er mange grunde i livet til, at nogen kan begynde at tage på med tiden, og det er ikke altid så simpelt, som at en tyndere person er mere aktiv, og at en større person spiser for meget.

Denne måde at tænke på kan endda forværre problemet for nogle mennesker og gøre dem mindre tilbøjelige til at søge hjælp eller støtte.

“Vægten svinger, men sunde forandringer er evige”

Denne bekræftelse gentager nogle af de resultater, der tidligere er blevet nævnt, og bakkes også op af beviser fra undersøgelser, der følger Health at Every Size (HAES)-tilgangen.

HAES er en bevægelse med det formål at indføre og etablere sundere adfærd og generelle livsstilsvaner hos overvægtige og fede personer uden primært fokus på slankekure og vægttab5 .

Det betyder ikke, at der ikke sker vægttab hos personer, der følger denne tilgang, men mere at det sker som følge af en ændring af andre sundhedsadfærdsmønstre.

“Jeg er måske den lykkeligste og sundeste udgave af mig selv med en højere vægt”

Dette er nok den sværeste af alle bekræftelserne at forholde sig til, fordi det kan gå imod alt det, du har fået at vide gennem hele livet.

I stedet for at søge at veje mindre, hvorfor så ikke fokusere på et andet mål, f.eks. at blive stærkere? Udvikling af lean muskelmasse kan føre til en samlet vægtforøgelse, men det vil ikke nødvendigvis føre til en mindre ønskværdig kropssammensætning.

“Daglig vægtændring er sjældent en ændring i kropsfedt”

Lige fra hvornår du sidst har spist til hvornår du er i din menstruationscyklus, skyldes daglige vægtforskydninger andre ting end en ændring i det faktiske kropsfedt.

“Vægten kan svinge med op til 2,5 kg om dagen”

Du vil enten blive imponeret eller væmmes ved at se, hvor meget din vægt ændrer sig, efter du har været på toilettet. Og hvis den måde, du opfatter dig selv på, afhænger af, hvornår du sidst har skidt, bør du helt sikkert arbejde på at flytte den opfattelse til noget mere værdifuldt, som f.eks. din personlighed, dine interesser, dine oplevelser og dine relationer.

Kort fortalt

Vægten er en hård negl … den er ofte en uregelmæssig målemetode og giver sjældent et klart billede af, hvor godt en sundhedsændring skrider frem, medmindre den bruges ofte i løbet af nogle få uger.

Selvom visse dele af samfundet synes at presse konstant på for at blive mindre eller veje mindre, er der mange andre sundhedsresultater, som det er værd at fokusere på først.

Hvis du ønsker at reducere din kropsvægt, skal du forsøge at sikre dig, at du starter med et sundt syn og en sund tankegang. Udfordr dine allerede eksisterende synspunkter og prøv at følge nogle af bekræftelserne i denne artikel. Rejsen til at føle sig sundere og lykkeligere er meget nemmere, hvis du har et sundt forhold til vægten.

Undgå madspild og spar penge | Sådan gør du

Ernæring

Undgå madspild og spar penge | Sådan gør du

Har du styr på "bedst før" og sidste anvendelsesdato?

2022-05-27 18:36:19Skrevet af Jamie Wright

Fordele ved Aloe Vera som kosttilskud

Kosttilskud

Fordele ved Aloe Vera som kosttilskud

Tarmsundhed, anti-aging og healende. Alt om denne kraftfulde plante.

2022-04-23 11:49:55Skrevet af Jamie Wright

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Jamie Wright

Jamie Wright

Forfatter og ekspert

Jamie Wright har en kandidatgrad i human ernæring og en BSc i sport og træningsvidenskab, og arbejder nu med flere organisationer samt driver sin egen private praksis for at hjælpe enkeltpersoner med deres ernæringsmæssige mål. Han er akkrediteret med Association for Nutrition og hjalp hundreder af klienter, fra mødre derhjemme til internationalt konkurrerende atleter, og arbejder inden for evidensbaseret, holistisk ernæringsprogrammering for at nå deres sundheds- og fitnessmål. Ud over at drive sin praksis bidrager Jamie regelmæssigt til det ernæringsfelt, der præsenterer og skriver på dets mange facetter. Han har haft sin forskning præsenteret på den britiske fedme-kongres såvel som oversøiske konferencer og har skrevet flere e-bøger, mens han bidrager til andre (herunder velgørende sportsorganisationer). Hans forskning har koncentreret sig om vægtstyring såvel som sports / træningspræstation og tilskud. En massiv sportsnød, ivrig fitness-gænger og elsker alle hunde relaterede ting, Jamies mål med at dele den erfaring og viden, han har fået fagligt og professionelt, er at give en kilde til klarhed i den enorme mængde af ""forkert information og støj"", der findes inden for sundheds- og fitnessbranchen.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her