Ernæring

Skal man reducere kalorier, hvis man er stoppet med at træne? | Dine spørgsmål besvaret

Hvis du mangler motivation til at træne lige nu, så er der ingen, der kan bebrejde dig. Denne tid har været hård for mange af os, så motion er ikke altid øverst på vores prioriteringsliste. Især hvis du sørger over, at dit elskede træningscenter har lukket. 

Så hvis du har stoppet din træning, hvad nogle af jer måske spekulerer på, er, om du også burde reducere kalorier. Her er svaret fra vores ekspert: 

reducere kalorier

Grundlæggende om energi  

Vi er sikre på, at du ikke er fremmed for den fælles ligning af: 

Vægttab = energiindtag < energiudgifter 

Så det er ikke nogen raketvidenskab, at vi straks tænker over at reducere kalorier, når vi ikke er i stand til at træne under lockdown. Især hvis at tage uønskevægt på er et resultat af overskydende kalorieindtag. 

Desværre er det aldrig så enkelt, som vi ønsker det, og der er flere faktorer, der påvirker ligningen af vores vægt, hvad enten det er for at reducere vores samlede vægt, hurtigt øge muskelmassen eller opnå en samlet tilstand af toning af kroppen. Faktorer som søvn, vores hormoner, stressniveauer og hydrering spiller alle en vigtig rolle i bestemmelsen af vores vægt. 

En kalorie er ikke bare en kalorie 

Forestil dig 100 kalorier spinat og 100 kalorier med candyfloss. Begge giver den samme mængde energi, men indeholder meget forskellige næringsstofniveauer. Kalorier er en meget nyttig måde at måle den mængde energi, vi lægger i vores kroppe til brændstof og nyttiggørelse, men den mad, vi får disse kalorier fra, er lige så vigtig. 

Vores kroppe er ekstremt smarte og kæmper for at beskytte os mod sult. Så snart vi reducerer vores kalorieforbrug, øges vores lyst til at spise.1 

Ghrelin, sulthormonet, stiger, mens leptin, det hormon, der undertrykker vores appetit, falder. Det betyder, at det at skære kalorier fra din diæt kan gøre dig sulten, selvom du træner mindre. 

Med dette i tankerne er det vigtigt, at vi tanker vores krop op med den rigtige mad for at holde os mætte mellem måltiderne. Fokusering på mad med højt proteinindhold og fuldkorn, eller ingredienser, der er rige på fibre, vil holde mætheds niveauerne høje og behovet for at spise, inden vi faktisk er sultne i en armlængde. 

Skal jeg reducere kalorier?  

Hvis du ikke længere forbrænder så meget energi, som du ville, hvis du trænede som normalt, er det enkle svar ja. Du bliver nødt til at reducere dit samlede kalorieindtag, hvis dit mål er at forblive på relativt samme vægt. 

Husk dog, at reduktion af din styrketræning kan forårsage en reduktion i muskelmasse, før du overhovedet overvejer at ændre din kost, så din vægt kan svinge naturligt. 

Det er ikke nødvendigt at dramatisk reducere dit kalorieindtag til noget mindre end, hvad din krop kræver for at bevare vægten. 

Når du træner, kan du muligvis også vælge en snack før eller efter træningen. Hvis du ikke træner, har du ikke brug for den ekstra energi til at tanke dig op gennem hver træningssession. Ved blot at fjerne disse træningssnacks fra din kost falder dit energiindtag øjeblikkeligt. 

Hvis der er en ting, du tager væk, skal du vide, at det er vigtigt ikke at springe måltider over eller dramatisk skære dine kalorier fra på én gang. Dette kan synes at være en hurtig løsning til at reducere dit kalorieindtag, men det vil kun gøre dig sulten, når du sætter dig ned for at spise, hvilket kan resultere i at du spiser større portioner, vælger utilstrækkeligt næringsrige fødevarer og spiser hurtigere end normalt. 

Det vigtigste er, at du ikke bekymrer dig for meget. Du overlever i hårde tider som det er, så vær ikke for hård mod dig selv. 

Min træning er mindre intens: Skal jeg stadig holde hviledag? | Dine spørgsmål besvaret

Træning

Min træning er mindre intens: Skal jeg stadig holde hviledag? | Dine spørgsmål besvaret

Hviledage er en væsentlig del af træningen. Vi viser dig, hvorfor ikke alle dine fremskridt sker i fitness centret.

2020-05-07 16:27:23Skrevet af Chris Appleton

Bevar dine gains med din kost | Sådan gør du

Træning

Bevar dine gains med din kost | Sådan gør du

Derfor behøver du ikke at bekymre dig.

2020-12-11 04:00:08Skrevet af Jamie Wright

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


1. Polidori, D., Sanghivi, A., Seeley, R.J. and Hall, K.D. (2016) ‘How Strongly Does Appetite Counter Weight Loss? Quantification of the Feedback Control of Human Energy Intake’, Obesity, 24(11), pp. 2289-2295. doi: 10.1002/oby.21653 



Shannah Hatch

Shannah Hatch

Forfatter og ekspert

Shannah Hatch begyndte sin karriere inden for ernæring efter at have deltaget i et Farm to Fork-workshop. Hun arbejder i øjeblikket som diætetisk supportarbejder og leverer ernæringsvejledning og support inden for sundhedssystemet. Shannah har tidligere arbejdet med at skabe nye kosttilskudsprodukter til lancering og hentet ideerne fra ide til handling. Hendes mest behagelige læringsoplevelser inkluderer skyggearbejde af andre sundhedsfagfolk og deltage i samtaler om en række emner, som f.eks. Forbindelsen mellem vores kost, kvindelige hormoner og sport. Shannah har deltaget i mange frivillighedsmuligheder, herunder arbejde med fødevarebanker, førende workshops for sportsernæring og deltagelse i prøveundersøgelser. Hun håber at fortsætte med at gøre en forskel i branchen, uddanne og samarbejde med andre for at opmuntre til god ernæring. I sin fritid nyder Shannah klatring, løb og prøver at sætte en melodi sammen på klaveret.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her