Ernæring

Undgå madspild | 8 fødevarer du opbevarer forkert

Opbevarer du din mad forkert?

Mug er nummer 1 grund til, at vi smider mad ud. Hele 1,3 milliarder ton mad spildes hvert år.

Frisk frugt og grøntsager bør være en del af alle vores kost, men hvis de rådner om et par dage, og vi smider dem ud, hvad er så pointen?

Her er dog tingen: det er 100% i vores kontrol, hvordan vi opbevarer vores mad. Korrekt opbevaring kan få madvarer til at holde sig længere, smage bedre og spare os flere ture til supermarkedet. Så ved at gøre det korrekt vil vi spare penge, undgå madspild og tid.

Lad os komme i gang for at undgå madspild.

undgå madspild

1. Opbevar ikke mælk i køleskabsdøren

1 ud af 6 mælk rundt om i verden spildes.1 Globalt set er meget af dette på gårde, men i Storbritannien sker det mest i supermarkeder og i vores hjem. Grundlæggende holder mælk ikke så længe. På grund af dette ønsker du at gøre alt, hvad du kan for at holde det i gang så længe som muligt.

Hvor opbevarer de fleste af os egentlig vores mælk? På det sted, der giver mest mening: køleskabsdøren.

Problemet er, at din køleskabsdør er den varmeste del af dit køleskab. Den konstante åbning og lukning af køleskabsdøren lader varm luft skynde sig ind. Så at holde den i den varmere dør betyder, at den ikke vil holde så længe.

Den koldeste del af dit køleskab er nederst bagved, så start med at lægge din mælk så lavt ned og så langt tilbage som muligt for at få den til at holde lidt længere og derved undgå madspild.

2. Opbevar ikke rødløg ved siden af kartofler

Spekulerer du på, hvorfor dine spirer gror spirer?

At holde løg og kartofler sammen får dem til at blive fugtige. Det frigiver også en rådnende gas kaldet ethan (også kendt som ethylen), der får frugter og grøntsager til at modnes hurtigere.

Nogle mennesker tror, at dette er grunden til, at dine kartofler får spirer, der vokser på dem. Disse skud indeholder faktisk glycoalkaloidforbindelser, der let er giftige fra den store mængde i skuddene.2 At spise for meget kan give dig mavepine, feber og værre.

Vær dog ikke bange, de er stadig sikre at spise, hvis skuddene er små og fjernes med skrællen. Bare tænk to gange, før du kaster dine løg ned til dine kartofler.

3. Opbevar ikke avocado i køleskabet

Efterlader du dine avocadoer i køleskabet? Føles det som om de er hårde, når du tager dem ud for at lave noget guacamole? Avokado modnes ikke, når de er for kolde, så hvis du lader dem være i køleskabet, bliver det svært at skære og skrælle. Lad dem være ude i et par dage, så de kan modnes hurtigt.

4. Vask ikke bær, når du køber dem

At vaske frugt er noget, som mange af os gør, men at gøre det får dem til at gå af før den bedst-før-dato. Blåbær er en af de værste lovovertrædere for dette (men også druer, jordbær, hindbær og andre frugter). I stedet skal du vaske dem, lige før du spiser dem.

Top tip: Hvis du ønsker, at bær virkelig skal vare et stykke tid, skal du bade dem i en eddike-vand-blanding i 2-10 minutter, opbevar dem i en bøtte og køl dem i køleskabet. Dette fjerner bakterier og kan faktisk få dem til at holde længere.

5. Opbevar den ikke i dåsen efter åbning

Med al den dåsemad, vi har købt under Coronaen, er dette et must-know.

Når du har åbnet din dåse kikærter (eller de fleste andre dåsemad) må du ikke efterlade nogen i dåsen. Tøm det, og læg dem i en skål for at køle dem. Når der trænger luft ind, siver metal fra dåsen hurtigere ind i indholdet. Så din mad vil have mere metal i sig. Ikke lige det, som du vil have fra dine kikærter.

6. Køl ikke rå kartofler

Frysning eller nedkøling af rå kartofler gør stivelsen til sukker. De fleste af os opbevarer vores kartofler i skabet, men i tilfælde af, at du lægger dem i køleskabet eller fryseren, skal du tage de rå fra. Det er okay, når de er blevet kogt, så du skal ikke bekymre dig for meget om resterne.

7. Lad ikke frosne grøntsager ligge i fryseren for lang tid

Efterladelse af grøntsagerne i fryseren i lang tid giver dem dannelse af iskrystaller. Disse iskrystaller er vand, der var i din grøntsag og har sivet udefra.

Selv grøntsager, der har været tilbage i fryseren for længe, kan stadig forværres. Det kaldes fryserforbrænding, og det er resultatet af dehydrering, der lader din grøntsag skrumpet og med en dårlig smag. Så lad dem ikke ligge for længe – det er bedst at spise inden for 2 til 4 måneder efter køb.

8. Hold dine bananer væk fra anden frugt

Læg ikke dine bananer i frugtskålen sammen med de andre frugter. De modnes hurtigere.

Men hvorfor? Igen, ligesom løg, er det etangassen.

Gassen får frugten til at modne og blødgøre ved at nedbryde dens cellevægge, omdanne stivelsen til sukker og få syrerne til at forsvinde.

Mens dine appelsiner er sikre mod ethen, er andre frugter bestemt ikke det.

Bananer er især dårlige til at frigive denne gas. Så hold din bananer adskilt til din frugtskål. Det stopper det meste af skålen i at blive brun.

Kort fortalt

Det er let at opbevare din mad forkert. For at undgå madspild kan du begynde at smide løgene i et skab for sig selv og læg mælken ned på nederste i køleskabet, så smider du mindre og mindre ud.

Gør dette til en igangværende proces. Hver gang du kaster noget ud, skal du finde ud af, om du har opbevaret det på den rigtige måde. Hvis ikke, prøv at forbedre det til næste gang. Se mindre mug og spar mere tid og penge og generelt bare undgå madspil.

Bliv ikke bare ekspert i, hvordan man opbevarer mad for at undgå madspild- bliv ekspert på, hvordan man laver mad med disse opskrifter.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


1. https://www.theguardian.com/environment/2018/nov/28/one-in-six-pints-of-milk-thrown-away-each-year-study-shows

2. https://www.healthline.com/nutrition/sprouted-potato#removing-toxic-compounds



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Forfatter og ekspert

Evangeline har deltaget i konkurrencepræget sportsgrene siden en ung alder. Som en kvalificeret RYA Dinghy Instructor forstår hun vigtigheden i en god ernæring som det rette brændstof til ekstrem- og udholdenhedssport, især på grund af hendes erfaring i Team GBR Squads samt lede og coache hendes universitets første hold.

I sin fritid elsker Evangeline at løbe - især maraton. I weekenderne finder du hende i gang med vandsport eller at vandre i bakker. Hendes yndlings aftener bliver brugt på en HIIT-session eller squats i træningscentret, inden hun forkæler sig selv med smagfuld og krydret mad og masser af grøntsager - yum!

Få mere at vide om Evies erfaring her.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her