Træning

Sådan forbedrer løb dit humør og energiniveau

Sådan forbedrer løb dit humør og energiniveau

Regelmæssige løbeture kan hjælpe dig med at rydde op i tankerne – og det bedste er, at det kan gøres hvor som helst!

Føler du dig lidt nede og umotiveret? Så åben døren og lad den åbne vej hjælpe dig med komme af med noget negativ energi

Hvordan løb kan forbedre dit humør

At tage korte, mellem eller lange løbeture kan hjælpe dig med din sundhed og fitness.

I takt med, at du forbedrer din kondition kan du inkorporere aktiviteter så som bakke spurt, høj intensitets træning for at forbedre din kondition yderligere. Ydermere vil du se, at din kropsfedt formindskes og din sundhedstilstand forbedrer sig, hvilket kan gøre, at du føler dig mere selvsikker, positiv og tilfreds!

Desuden hvis du er stresset pga. den moderne tids store krav kan noget tid væk fra stressen være en stor hjælp.

At tage en løbetur uanset om det er ned af gaden, hvor du bor, ved en strand eller i parken hjælpe dig med at lindre spændinger og stress og give dig mulighed for at finde løsninger på eventuelle problemer, som du møder på arbejdet eller gennem dit social liv.

Træning – en naturlig humør booster

løbetræning

Træning er en effektiv humør booster af flere grunde…

Vigtigst af alle fremmer det alle former for ændringer i hjernen, herunder neurale vækst, reduceret inflammation, og nye aktivitetsmønstre, der fremmer en følelse af ro.

Det frigiver også endorfiner, som er stærke kemikalier i hjernen. Når disse frigives gør det, at du føler dig godt tilpas.

Endeligt kan motion også fungere som en distraktion, så du kan finde noget stille tid til at bryde ud af den onde cirkel af negative tanker.

Motion lindrer også spændinger og stress, øger fysisk og psykisk energi, og øger velvære gennem frigivelse af endorfiner. Alt, hvad der får dig til at bevæge dig kan hjælpe.

Koncentration for maksimalt udbytte

For at få et fuldt udbytte af de mentale effekter af motion, så prøv eksempelvis at lægge mærke til følelsen når dine fødder rammer jorden eller rytmen i din vejrtrækning, eller følelsen af vinden på din hud.

Ved at tilføje dette mindfulness element- og virkelig fokusere på din krop og hvordan det føles når du motionerer –vil du ikke kun kunne forbedre din fysiske kondition hurtigere, men du vil også være i stand til at afbryde strømmen af konstante bekymringer der løber igennem dit hoved. (1)

Når endorfiner frigøres kan det også hjælpe din koncentration gennem stimuleringen af hjernecellerne. Dette kan også forbedre dit selvværd, eftersom regelmæssig motion kan hjælpe nogle til at nå og overgå personlige mål.

 Et eksempel: “Jeg kommer til at løbe 1,5 km på 5 minutter i januar 2017”. Når du når dette mål, vil du til du få følelsen af bedrift der vil skubbe dig til at opfylde dit næste mål.

Motioner for en bedre nattesøvn

motion, søvn, cardio

Du vil også opleve, at din søvn bliver forbedret, når du løber eller generelt set motionerer. På grund af det høje indhold af kortisol i mange mennesker, bliver deres døgnrytme forstyrret kraftigt. Dette forårsager yderligere stress og frustration.

Hvis du inkorporerer en daglig løbetur eller træningsprogram, vil du opleve, at din krop er træt nok til at sove og får derfor lov til at hvile og komme sig.

✓ Når kroppen er udhvilet, vil du føle, at din daglige livsstil bliver forbedret på grund af et højere energi- niveau. Dette vil både påvirke både dit arbejdsliv, sociale liv samt din evne til at yde mere energi, når du går til løber eller motionerer.

✓ Motion vil give dig et ægte værktøj til at reducere stress eller spænding

Gode råd

Hvordan løb kan gavne individer mentalt:

✓ Frigørelsen af endorfiner hjælper stimulationen af hjernen

✓ Forbedrer dit selvværd

✓ Bedre søvn for at forbedre hvile og restitution

✓ Mere energi

✓ Motion kan være et værktøj for at undgå alkohol og stofmisbrug og afhjælpe stress.


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu