Træning

Ny forskning | Hjertesundheden forbedres med varme bade

Stearinlys, bobler og et glas vin. Tre ting, som vi normalt ikke forbinder med motion. Men for nylig har eksperter undersøgt virkningerne af et varmt bad, og hvordan de kan sammenlignes med vores træning. Og resultaterne har vist sig at være ret lovende, idet der er fremkommet beviser for lignende fysiologiske virkninger mellem de to.

Men lad os bryde det helt ned for dig, her er, hvad de seneste beviser har fundet, og om det betyder, at du kan bytte din ugentlige løbetur ud med et boblebad i stedet.

Studiet

Forskere fra Coventry University sammenlignede passiv opvarmning (det mindre glamourøse navn for et varmt bad) med motion ved at lade deltagerne sidde i et varmt badekar og cykle med moderat intensitet, begge dele i samme tidsrum.1

Med hensyn til kalorieforbrænding eller energiforbrug er motion, som man måske kunne forvente, den bedste og mest effektive metode. Men med hensyn til ting som øget kropstemperatur og puls er de to aktiviteter bestemt sammenlignelige.1

Oven i dette fandt forskerne efter at have foretaget ultralydsscanninger af deltagernes arterier lignende stigninger i en anden vigtig fordel ved motion: blodgennemstrømning.1

Som en del af deres undersøgelse gennemgik forskerne fra Coventry University også tidligere undersøgelser af virkningerne af “passiv opvarmning “2. Især en undersøgelse fra 2015, som viste, at øget “sauna-badning” resulterede i en nedsat risiko for flere hjertesygdomme og generel dødelighed.2 Selv om sauna-badning (ophold i en fugtig sauna i modsætning til en tør sauna) er lidt anderledes end at tage et normalt bad, er de virkninger, der reducerer risikoen, de samme, nemlig øget hjertefrekvens og øget svedproduktion.

Denne undersøgelse fra 2015 sagde dog, at der er behov for mere forskning i den præcise mekanisme, der reducerer risikoen for hjertesygdomme, men resultaterne var entydige i forhold til, at øget saunaophold mindsker risikoen.2

Hvad nu?

Så ja, et varmt bad flere gange om ugen har helt sikkert sine fordele. Det får pulsen op, får dig til at svede, og med regelmæssig badning skulle det have positive effekter på din hjertesundhed.1

Forskerne fra Coventry understreger dog, at dit ugentlige bad ikke bør erstatte dit medlemskab af fitnesscentret, da ikke alle de positive effekter af motion kan kopieres af et bad.1

Du vil f.eks. ikke kunne opbygge muskler eller tabe fedt ved at øge din badeplan, men et par varme bade hver uge kan helt sikkert fremme hjertesundheden og dermed potentielt hjælpe dig med at få mere ud af din træning.

Kort fortalt

Det ser ud til, at der helt sikkert er mere forskning at komme på dette emne, men de resultater, vi har, er lovende. Et varmt bad et par gange om ugen hjælper dig ikke kun med at slappe af efter en travl dag, men det fremmer også hjertesundheden.

Så du skal ikke droppe dit sædvanlige fitnessprogram, men det er bestemt værd at overveje at tilføje et par bade om ugen til dit program.

Lyserøde drikkevarer får dig til at løbe hurtigere og længere, viser et studie

Ernæring

Lyserøde drikkevarer får dig til at løbe hurtigere og længere, viser et studie

Og det kan endda få dig til at nyde det.

2021-05-29 12:08:03Skrevet af Evangeline Howarth

Studie viser behovet for motion i forbindelse med skrivebordsarbejde

Træning

Studie viser behovet for motion i forbindelse med skrivebordsarbejde

Hvor meget motion bør du egentlig få?

2021-05-28 18:03:59Skrevet af Monica Green


  1. Charles James Stuard (University of Coventry PhD candidate & researcher),“Can’t face running? Have a hot bath or a sauna – research shows they offer some similar benefits”, 26/05/2021, https://theconversation.com/cant-face-running-have-a-hot-bath-or-a-sauna-research-shows-they-offer-some-similar-benefits-158552
  2. Jari A. Laukkanen, MD, PhD, Institute of Public Health and Clinical Nutrition, University of Eastern Finland,“Association between sauna bathing and fatal cardiovascular and all-cause mortality events”, February 23, 2015. doi:10.1001/jamainternmed.2014.8187. 


Monica Green

Monica Green

Forfatter og ekspert

Oprindeligt fra det sydlige London dimitterede Monica fra University of Leeds med en grad i filosofi. Efter at have opdaget en kærlighed til at træne, mens hun studerede, blev Monica tiltrukket af vægttræning, som hjalp hende enormt meget gennem stressende tider som studerende. Fra at skrive for en populært studenterside udviklede Monica sine færdigheder som forfatter og skrev regelmæssigt populære bidder. Hun er begejstret for at kunne kombinere sin kærlighed til skrivning med sin passion for træning. I sin fritid elsker Monica at lave mad, prøve nye restauranter med venner og udforske nye vandrestier.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her