Livsstil

Derfor bør du ikke tage smertestillende mod muskelømhed

Kuren til muskelømhed

At komme i top fysisk form gør ondt. Uanset om det er en hård HIIT-session eller en hård omgang vægtløftning. Næste dag kan føles meget hård, og du stifter bekendtskab med muskelømhed. Der er en grund til, at de råber “mærk den brændende fornemmelse!” og “no pain, no gain!”. Det er derfor en naturlig antagelse, at smertestillende midler er en god måde at lindre smerten på efter træning.

Nogle mennesker tager smertestillende midler umiddelbart efter træning som en forebyggende kur mod muskelømhed og udmattelsen i kroppen. Men gør det egentlig mere skade end gavn?

Signalerende advarsler

Muskelømhed (kendt som DOMS) sker for næsten alle, efter de har løftet vægte i fitnesscenteret. For mange betragtes muskelømhed som en “god smerte”. Det viser, at din krop er ved at reparere sig selv, og at musklerne vokser. De fleste mennesker er dog i stand til at skelne mellem DOMS og smerten fra en muskelskade.

At tage smertestillende medicin lindrer midlertidigt smerterne efter en træning. Så selv om det kan føles godt at smadre sig selv gennem en træning, kan du være på vej lige ind i et problem. Mens “gode smerter” signaler, at du går i retning mod dine fitness mål, er regelmæssige smerter en advarsel. Hvis du ikke lytter til disse advarsler, din krop sender dig, kan det føre til store vanskeligheder. Dette betyder, at du eventuelt kan være nødsaget til at tage en lang pause fra træning, fordi dine muskler bliver så skadet fra dine træninger.

Reducering af muskler

Der har været en række undersøgelser af virkningerne fra smertestillende midler på muskelømhed, som har vist, at det kan reducere muskelvæksten. Selv om undersøgelserne ikke giver et afgørende svar, foreslås det, at smertestillende midler kan forstyrre proteinsyntesen. Dette er dårlige nyheder for dem, der ønsker at få større muskler. Der er ikke noget mere frustrerende end at yde det maksimale uden at se resultater.

Smertestillende problemer

Det er aldrig tilrådeligt at tage smertestillende medicin. Selvfølgelig, hvis du lider af akut muskelskade, kan din læge måske anbefale smertestillende midler. Men at tage smertestillende medicin regelmæssigt som en del af din træningsrutine kan skade dit helbred alvorligt.

Hjertet og nyrerne udsættes for risiko ved overbrug af smertestillende midler. Det er især bekymrende for vægtløftere, da langvarig smertestillende brug også forårsage muskelspasmer. Det er også værd at bemærke, at regelmæssig indtagelse af smertestillende midler kan udgøre en risiko for afhængighed.

Det lyder som en overdrivelse, men fitness er en langsigtet proces – hvis du tog en Panodil efter hver træning, ville det meget hurtigt løbe op.

Alternative metoder

Sportsmassage er en populær måde at tage det værste af ​​muskelsmerterne på. Vinterbadning er også in og hyppigt brugt af mange trænere og professionelle atleter. Det forbedrer kraftigt helingstiden og reducerer hævelse.

At være opmærksom på dine egne grænser er også vigtigt for at reducere smerter efter træning. Ambitioner og forbedringer er nøglen til resultater og dine mål. Men at løbe før du kan gå, kan lade dig falde meget hårdt. Byg din træning op gradvist over tid. Rom blev ikke bygget på en dag, og at træne er en langvarig proces.

Det er også vigtigt at sørge for en grundig opvarmning inden træning. Når du forbereder dine muskler til træning ved hjælp af opvarmning, vil det gøre dem mindre tilbøjelige til en skade. Det svarer til, at når du giver din krop masser af protein, hjælper det til at opbygge muskler. Når du tager protein shakes, vil det sikre din krop de næringsstoffer, der er nødvendige for en hurtig restitution, og det samme gælder det for opvarmning. Dette hjælper også dine muskler til at blive hurtigere klar til den træning, du skal i gang med.

Vi anbefaler

Invester i en foam roller og gerne en recovery bold, som du bruger dagligt. En god måde at give dig selv noget massage og omsorg for at komme dig hurtigere over de hårde træningspas.

 

Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert