Vores Ambassadører

Ex-pro rugbyspiller fortæller sin historie om at overvinde skader og kæmpe mod stofmisbrug

Tidligere rugbyspiller fortæller sin historie om at overvinde skader og bekæmpe stofmisbrug

Måneden for mental sundhed er her. Vi ønsker at fejre den indvirkning, som fitness kan have på det mentale velbefindende. Den bedste måde at gøre det på er ved at høre virkelige historier om mennesker, der har kæmpet med deres mentale sundhed og er kommet ud på den anden side. Dette er Tom Armstrongs historie.

Tom er opvokset med rugby

Tom blev født i Liverpool, men flyttede til den rugbyelskende by St Helens, da han var 5 år gammel. Han blev opfordret til at gå ind i sporten med det samme og tog det straks til sig. Fra at spille som barn fortsatte Tom med at spille rugby på akademiniveau og blev til sidst professionel. Så da han fra den ene dag til den anden gik fra en lovende rugbykarriere til en karriere, der blev afsporet af en skade, var det forståeligt nok, at hans mentale helbred blev ramt.

For at gøre de udfordringer, han stod over for, endnu værre, blev Toms kone også diagnosticeret med kræft. Dette på samme tid som sin skade, og deres første barn, Atlas, blev født. Narkotika- og alkoholmisbrug blev usunde overlevelsesmekanismer. Han vidste ikke, hvad han nu skulle gøre.

Efter at have nået det, han beskriver som “bunden”, omfavnede Tom sunde håndteringsmekanismer som meditation og genopdagede fitness’ betydning for mental sundhed. Nu har Tom løbet et ultra-marathon og en triatlon. Han har bygget sin egen virksomhed op fra bunden og er for nylig flyttet ind i et nyt hjem med sin kone og søn.

Sådan kom Tom dertil.

Skaden

Sportsmænd får ofte skader; det er jobbet, der ligger i sagens natur. Men “karriereafbrydende” er et ord, som enhver sportsudøver frygter at høre.

Som 28-årig fik Tom en hofteskade på grund af genetisk uregelmæssigt formede lårbenshoveder, hvilket gav ham smerter. For at få ham hurtigere tilbage på banen blev Tom opfordret til at lade sig operere i hoften og forklarede: “Jeg gik ind til operationen og troede, at det ville gå godt, men du har faktisk kun 10-20 % chance for at komme dig”. 12 uger senere kunne Tom mærke, at der var noget galt i hoften, og han siger, at han “vidste, at det var slut”. Ni måneder efter blev Tom tvunget til at trække sig tidligt tilbage fra konkurrencerugby.

Det mest hjerteskærende for Tom var, at hans skade kunne have været afhjulpet med fysioterapi. Det var operationen, der skulle få ham hurtigere tilbage til at spille, der sendte ham på pension.

“Hvad skal jeg gøre nu?”

Efter at livet havde vendt 360 grader rundt på ham, stod Tom tilbage med spørgsmålet “Hvad gør jeg nu?”.

Med lidt erhvervserfaring havde Tom ikke mange muligheder. Alt sammen mens han tog sig af et nyfødt barn og sin kone.

Så kom 2020, og med det kom pandemien. Tom var ikke berettiget til orlov under pandemien, da han lige før havde investeret i at oprette sit eget fitnesscenter, hvilket gjorde ham til direktør for et firma. Forholdet til en forretningspartner sluttede imidlertid brat, hvilket efterlod Tom uden hjælp fra regeringen under pandemien, uden arbejde og med en utrolig følelsesmæssig belastning.

“Bare overlev”

“Min kone var syg, jeg fik ingen hjælp fra regeringen, og det var bare sådan, hvad skal jeg gøre?”. Tom lever også med ADHD hos voksne. En tilstand, der behandles med ordineret amfetamin, noget han begyndte at misbruge som en måde at flygte fra hverdagen på. Han forklarer: “Det gik fra en pille om dagen, to piller om dagen, tre piller om dagen”, og han bruger sin ADHD-medicin til at vække ham og få ham gennem dagen og sin restmedicin fra sin hofteoperation til at få ham til at sove.

Fra hans “dybeste øjeblik” kom en overvældende erkendelse.

“Jeg var oppe klokken 3 om natten med babyen, og så går jeg hen til køleskabet for at hente en dåse. Det var der, jeg tænkte, at det her må stoppe”.

“Det er ikke mit liv, jeg burde ikke gøre det her”.

Efter at have levet sådan i månedsvis bragte øjeblikke, som dette med sin søn, Tom tilbage til virkeligheden og begyndte at foretage ændringer. Han stoppede helt med de piller, han tog og blev ædru.

Efter at have forsøgt sig med meditation af og til i løbet af sin professionelle karriere, gav Tom sig endelig i kast med det i løbet af sin recovery fra misbrug. Han husker, at “når jeg var et virkelig mørkt sted og stadig var oppe kl. 4 om morgenen på grund af amfetaminerne, så mediterede jeg bare i en time eller halvanden time i stedet for at ende i kiosken for at købe noget alkohol”. Han siger, at han husker, at han tænkte: “Jeg vil bare sidde her og prøve at få stemmerne til at tie stille, og det gjorde det, og så begyndte det, og jeg tænkte, at det her virker”.

Meditation er nu en vigtig del af Toms nye rutine. Han vågner op og bruger red light terapi under sine morgenmeditationer og bruger fire vigtige meditationer: “Jeg bruger åndedrætsmetoder, som at tælle op til 10 og ned igen, […] boksåndedræt, visualisering af dagen, ugen eller måneden og taknemmelighed, hvor man tænker på det, man gerne vil være taknemmelig for”.

Meditation har været så livsforandrende for Tom, at han mener, at det ville være en revolutionerende tilføjelse til rugbytræningsplaner og andre sportsgrene; “hvis det var en del af en restitutionsdag [meditation], så tror jeg, at mange af disse belastninger ville blive lettet”.

Genopdagelse af fitness

Efter en hofteoperation, der definitivt udelukker en fra professionel sport, ville man ikke forvente, at nogen ville tage et 10 km-løb, endsige en triatlon og slet ikke et ultra-marathon. Men det er præcis, hvad Tom gjorde.

“Lægerne sagde, at jeg inden 40 år ville få brug for at få udskiftet min hofte, så jeg tænkte: Nej, det vil jeg ikke lade være min skæbne”, forklarer Tom.

Da Toms ven, en erfaren ultra-marathonløber, i stedet spurgte ham, om han ville deltage i hans næste løb, svarede Tom “ok, lad os gøre det”.

Han beskriver ultra-marathonløbet på samme måde, som vi beskriver det at tage ud at jogge efter et par måneders pause; “det var ikke så slemt”. Han havde accepteret de mentale udfordringer; han havde været igennem mange af dem før. Han beskriver endda den fysiske udfordring ved maratonløbet som ikke alt for vanskelig, selv om han tilføjer: “Jeg kom til de sidste ¾ af vejen, og min hofte gav bare op”, helt ufortrødent.

Fordelen ved at gennemføre disse udfordringer for Tom var ikke selve begivenheden, men optakten til den. “Jeg har en tendens til at sætte mig selv i situationer, hvor jeg er nødt til at gøre det, ellers er det bare pinligt, ellers udskyder jeg det bare, udskyder det, udskyder det, udskyder det”.

Han er nødt til at spise sundt, han er nødt til at strække sig og træne ordentligt, ellers vil han med hans ord se “helt åndssvag ud”. At have en udfordring som denne i horisonten er Toms måde at motivere sig selv til at leve bedre og undgå at blive fanget på “bunden”.

“Tal med nogen”

På trods af Toms evne til at hjælpe sig selv ud af et mørkt sted, gør han det klart, at det ikke er en mulighed for mange mennesker.

“Jeg tror, at nummer et er at tale med nogen, at få et støttesystem. Jeg har fundet ud af, at jeg altid har været god til at grave mig selv ud af mine egne huller, men selvhjælp virker ikke for alle”. Find en fortrolig ven eller et familiemedlem og fortæl dem, hvad du kæmper med.

Tom fik sig selv ud af den onde cirkel, han befandt sig i, satte sig nye mål for sig selv (og knuste dem) og driver nu sit eget personlige træningsfirma – og behandler sundhed og velvære holistisk.

“Jeg hjælper nu mænd og kvinder, atleter, professionelle, folk med fejldiagnoser og folk, der er trætte af smerter og begrænsende bevægelser, med at få deres liv tilbage”.

Tom opfordrer sine klienter til at sætte sig mål, ligesom han selv gjorde, som en del af deres træningsprogram.

“Jeg fokuserer på at genvinde bevægelsen, øge konditionen og kropssammensætningen, samtidig med at jeg giver kunderne et målrettet program med et mål at nå til sidst, som f.eks. en triatlon, et maraton eller bare en 5 km”.

Kort fortalt

Mentale udfordringer kommer i forskellige former for alle, og behandlingen er ikke altid den samme. Tom fandt balance med meditation og tilbagevenden til motion, og selv om metoden kan variere for hver enkelt person, styrker det ofte sindet at styrke kroppen at styrke kroppen. Men hvis du kæmper med dit mentale helbred, så tal med en person, du har tillid til og søg professionel rådgivning.



Monica Green

Monica Green

Forfatter og ekspert

Oprindeligt fra det sydlige London dimitterede Monica fra University of Leeds med en grad i filosofi. Efter at have opdaget en kærlighed til at træne, mens hun studerede, blev Monica tiltrukket af vægttræning, som hjalp hende enormt meget gennem stressende tider som studerende. Fra at skrive for en populært studenterside udviklede Monica sine færdigheder som forfatter og skrev regelmæssigt populære bidder. Hun er begejstret for at kunne kombinere sin kærlighed til skrivning med sin passion for træning. I sin fritid elsker Monica at lave mad, prøve nye restauranter med venner og udforske nye vandrestier.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her