Ernæring

Sirt kuren | Er det science fact eller fiction?

Kostkultur er et emne, der altid er aktuelt. Der dukker jævnligt nye trendy (og undertiden tvivlsomme) diæter op, og sirt kuren er en af de seneste, der har givet anledning til diskussion.

Sirt kuren blev udviklet i 2015 af to ernæringseksperter; Aidan Goggins og Glen Matten. De antyder, at diæten “påvirker kroppens evne til at forbrænde fedt og sætter skub i stofskiftesystemet”.1 Diæten bygger på, at man spiser bestemte fødevarer (kaldet sirt fødevarer), der stimulerer produktionen af proteiner kaldet sirtuiner (sirts) i kroppen. Sirt står for Silent Information Regulator Protein.

Den foreslåede videnskab bag diæten er helt baseret på den effekt, som disse sirt fødevarer har på sirtinerne. Der findes syv sirt-proteiner (S1-7), og de har hver især specifikke metaboliske funktioner.

S1 er forbundet med fedtnedbrydning og vægttab. Stifterne af diæten antyder, at den aktiverer “skinny gene”-vejene i kroppen. Disse “skinny gene”-veje er de samme som dem, der almindeligvis aktiveres ved faste og motion. De hjælper kroppen med at forbrænde fedt, øge muskelmassen og forbedre sundheden.

Forfatterne til The Sirtfood Diet mener, at indtagelse af sirt fødevarer ikke blot aktiverer sirt-generne, men at de også hjælper med at stabilisere blodsukkeret og bekæmpe inflammation. Sirtuinerne er blevet identificeret som havende en vigtig rolle i anti-aldring.

Men hvad er beviset bag disse påstande? Lad os grave lidt dybere ned i Sirt kuren.

Hvad er sirt kuren?

Denne diættendens er baseret på indtagelse af fødevarer, som kan interagere med en familie af proteiner, der er kendt som sirtuinproteiner (SIRT1-SIRT7)2 . Disse grupper af syv proteiner i kroppen har vist sig at regulere nogle få kropsfunktioner, herunder stofskifte, inflammation og forøgelse af levetiden (aka bremsning af aldring).3

Der er to faser i diæten, som varer i alt 3 uger. Herefter kan du fortsætte med at indtage fødevarer med et højt indhold af sirt fødevarer.

I de første tre dage er kalorieindtaget begrænset til 1000 kalorier om dagen og består af grønne juicer samt normale måltider, der er rige på “sirt fødevarer”. På dag fire til syv øges kalorieindtaget til 1500 kalorier og består af to juicer og to måltider.

Sirt kurens kostplan fokuserer på at øge dit indtag af “sunde” sirt fødevarer. Disse omfatter:

  • Rødvin
  • Grønkål
  • Jordbær
  • Løg
  • Soja
  • Persille
  • Ekstra jomfruolivenolie
  • Mørk chokolade (85% kakao)
  • Matcha grøn te
  • Boghvede
  • Gurkemeje
  • valnødder
  • Rucola (rucola)
  • Fugleøjechili
  • Kærlighedsrod
  • Medjool-dadler
  • Rød cikorie
  • Blåbær
  • Kapers
  • Kaffe

Uge 1:

  • Begræns dit indtag til 1000 kalorier om dagen
  • Drik tre sirt grønne juicer om dagen
  • Spis ét sirt-rigt måltid om dagen.
  • Der sælges også en bog sammen med diæten, som indeholder anbefalede opskrifter

Uge 2:

  • Øg dit indtag til 1500 kalorier om dagen
  • Drik to sirt grønne juicer om dagen
  • Spis to sirt-rige måltider om dagen.

sirt kuren fødevarer

Det anbefales at spise omkring 10 portioner sirt fødevarer om dagen for vægttab og fem for vedligeholdelse.

En stor del af kosten er den grønne juice, der indeholder 75 g grønkål, 30 g rucola, et halvt grønt æble, 1 cm ingefær, 2 stænger selleri, en halv citron, 5 g persille og ½ teskefuld matcha, som skal laves med en saftpresser.

Sirt kuren virker tilsyneladende på to måder. Den første er, at sirt fødevarer stimulerer sirtuin-generne, som siges at påvirke kroppens evne til at forbrænde fedt og sætte skub i stofskiftet.

Der er dokumentation, der viser fordelene ved bioaktive forbindelser i vegetabilske fødevarer, herunder dem, der anbefales i diæten.4 Disse bioaktive forbindelser findes i røde druer (resveratrol) og fra grøn te (epigallocatechin gallat).5

Den anden måde, hvorpå Sirt kuren virker til at hjælpe dig med at tabe dig, er ved at begrænse kalorierne i løbet af 3 uger, ofte under størstedelen af befolkningens basale stofskifte (BMR).

Hvad har vi at sige?

Kosten er rig på fødevarer, der har mange fordele som grøn te, gurkemeje, masser af grøntsager som grønkål, løg, persille, frugt som blåbær og mange antiinflammatoriske fødevarer som valnødder og olivenolie. Set ud fra en næringsmæssig tæthed giver fødevarer med et højt indhold af sirtuiner også gode niveauer af næringsstoffer, som generelt er forbundet med forbedret sundhed, men det kan vise sig meget vanskeligt at holde denne særlige diæt på lang sigt.

Ud fra et videnskabeligt perspektiv ved vi meget lidt om beviserne bag sirt kuren. De forsøg, der er blevet udført, er hovedsageligt på mus, og det ville være unøjagtigt at antage, at laboratorieforskning udført på mus, gær og menneskelige stamceller har nogen effekt på virkelige sundhedsresultater hos mennesker.6,7

At opnå et kalorieunderskud vil virke for de fleste, når det gælder vægttab. Hvis du kun spiser 1000 kalorier om dagen, er det langt under de fleste menneskers basalstofskifte. Selvfølgelig vil faldet i kalorier, hvoraf mange er kulhydrater, resultere i et hurtigt tab af glykogen (lagret form for kulhydrat) fra skeletmuskulaturen og leveren. For hvert gram glykogen er der ca. 2,7 gram vand8.

Så for alt det tabte glykogen taber vi også vand – det er ikke overraskende, at vægten sænker sig.

Yderligere tvivl om denne diæt bliver rejst, når vi ser på nogle af de specifikke påstande. Tab på syv pund om ugen er urealistisk og afspejler højst sandsynligt ikke ændringer i kropsfedt.

Dommen

Indtil der er flere beviser til støtte for kostens påstande, må vi hævde dette som science fiction.

Der er noget laboratorieforskning9, der viser, at sirtuiner kan have en antiaging-effekt, men undersøgelserne har været på mus, menneskelige stamceller og rotter, disse er ikke mennesker fra den virkelige verden.

Hvis du begrænser kalorier, uanset om disse kalorier kommer fra sirt fødevarer eller ej, vil du tabe dig. At vælge grønt og bær i stedet for kage hjælper selvfølgelig på vores generelle sundhed og velvære.

Alt i alt er der endnu ikke foretaget nok forskning til at afgøre, om sirt kuren virkelig virker.

Desværre kan det faktisk gøre mere skade end gavn at begrænse dine kalorier til det, der ville blive betragtet som værende under de fleste menneskers basale stofskifte, idet det i sidste ende vil mindske dit eget BMR. Det betyder, at når du spiser tilbage til en “normal” mængde, vil din vægt højst sandsynligt stige.10

Før vi kan drage en evidensbaseret konklusion om, hvorvidt sirt kuren er bedre end den almindelige kalorierestriktiv diæt, skal der laves flere undersøgelser på mennesker.

Det er altid vigtigt at huske, at den bedste diæt til vægttab er en diæt, der opfylder dine behov for næringsstoffer, fremmer sundhed og velvære, og som du kan holde dig til på lang sigt, og det synes sirt kuren ikke at være.

Hvad er den bedste diæt? Vi sammenligner nogle af de mest populære diæter

Ernæring

Hvad er den bedste diæt? Vi sammenligner nogle af de mest populære diæter

En guide til de mest omtalte diæter.Hvad er den bedste kost? Vi sammenligner nogle af de mest populære diæter

2021-07-14 10:27:38Skrevet af Claire Muszalski

Ectomorph Diæt | Hvilken mad skal du spise som en ectomorph?

Ernæring

Ectomorph Diæt | Hvilken mad skal du spise som en ectomorph?

Vægtøgning 1:1

2021-07-03 15:12:57Skrevet af Claire Muszalski

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.

Jenaed Gonçalves Brodell


  1. http://www.thesirtfooddiet.com/about/
  2. Libert S, Guarente L. Metabolic and neuropsychiatric effects of calorie restriction and sirtuins. Annu Rev Physiol. 2013;75:669-84. doi: 10.1146/annurev-physiol-030212-183800. Epub 2012 Oct 1. PMID: 23043250; PMCID: PMC3570673.
  3. Libert S, Guarente L. Metabolic and neuropsychiatric effects of calorie restriction and sirtuins. Annu Rev Physiol. 2013;75:669-84. doi: 10.1146/annurev-physiol-030212-183800. Epub 2012 Oct 1. PMID: 23043250; PMCID: PMC3570673.
  4. Pallauf K, Giller K, Huebbe P, Rimbach G. Nutrition and healthy ageing: calorie restriction or polyphenol-rich “MediterrAsian” diet? Oxid Med Cell Longev. 2013;2013:707421. doi: 10.1155/2013/707421. Epub 2013 Aug 28. PMID: 24069505; PMCID: PMC3771427.
  5. Rahnasto-Rilla, M., Tyni, J., Huovinen, M. et al. Natural polyphenols as sirtuin 6 modulators. Sci Rep 8, 4163 (2018). https://doi.org/10.1038/s41598-018-22388-5
  6. Giblin W, Skinner ME, Lombard DB. Sirtuins: guardians of mammalian healthspan. Trends Genet. 2014 Jul;30(7):271-86. doi: 10.1016/j.tig.2014.04.007. Epub 2014 May 28. PMID: 24877878; PMCID: PMC4077918.
  7. Chang HC, Guarente L. SIRT1 and other sirtuins in metabolism. Trends Endocrinol Metab. 2014 Mar;25(3):138-45. doi: 10.1016/j.tem.2013.12.001. Epub 2013 Dec 30. PMID: 24388149; PMCID: PMC3943707.
  8. Kreitzman SN, Coxon AY, Szaz KF. Glycogen storage: illusions of easy weight loss, excessive weight regain, and distortions in estimates of body composition. Am J Clin Nutr. 1992 Jul;56(1 Suppl):292S-293S. doi: 10.1093/ajcn/56.1.292S. PMID: 1615908.
  9. Kanfi Y, Naiman S, Amir G, Peshti V, Zinman G, Nahum L, Bar-Joseph Z, Cohen HY. The sirtuin SIRT6 regulates lifespan in male mice. Nature. 2012 Feb 22;483(7388):218-21. doi: 10.1038/nature10815. PMID: 22367546.
  10. Müller MJ, Enderle J, Bosy-Westphal A. Changes in Energy Expenditure with Weight Gain and Weight Loss in Humans. Curr Obes Rep. 2016 Dec;5(4):413-423. doi: 10.1007/s13679-016-0237-4. PMID: 27739007; PMCID: PMC5097076.


Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her