Ernæring

Coco loco med kokosvand | En sund og naturlig energidrik

Kokosvand er hypet og populært blandt sundheds- og fitnessfolk rundt i verden. Kokosvand er endda blevet kaldt for moder naturs sportsdrik.

Fra berømtheder til atleter og instagrammere i massevis er kokosvand blevet uundgåelig trend, der bliver ved. Er du nysgerrig på at vide, hvad der er så godt ved denne drik? Vi undersøger, hvad denne lækre drik er samt alle dets fordele.

Hvad er kokosvand?

Kokosvand

Kokosvand er naturligt sødt, forfriskende og har en anelse nøddesmag. Smagen er blevet sammenlignet med vand tilsat kokosnød. Drikken indeholder en masse elektrolytter. især kalium, som kan hjælpe med at forbedre muskelstyrke samt genopfyldning af tabt væske efter en intens træning. Derfor én af grundene til, at kokosvand er så populært blandt atleter.

Kokosvand må ikke forveksles med kokosmælk eller kokosolie. Disse to har begge et højt indhold af fedt. Kokosmælk og kokosolie er udvundet af saft og kokosindholdet af fuldt dyrkede kokosnødder, mens kokosvand er en klar væske fundet i midten af unge grønne kokosnødder.

Det indeholder også færre kalorier og mindre natrium end din gennemsnitlige energidrikke.

Er kokosvand godt for dig?

Der er mange fordele ved denne drik, som har ført til sin stigning i popularitet. Her er en liste over nogle af de bedste anvendelser og fordele for din sundhed og fitness.

7 sundhedsfordele

1. Effektiv sportsdrik

Kokosvand indeholder mindre sukker end de fleste sodavande og frugtsaft og endnu mindre end de fleste sportsdrikke. Det har vist sig at være lige så effektivt som sportsdrikke, der er designet til at rehydrere efter en intens træning, da det er i stand til at genoprette tabt væske på grund af dets kaliumindhold.

Plus, videnskabelig forskning har vist, at kokosvand ikke forårsager kvalme eller mavesmerter, som mange sportsdrikke kan forårsage.

2. Kan hjælpe med vægttab

At drikke kokosvand har vist sig at give følelsen af appetitundertrykkelse og at være mæt. Det betyder, at du måske ikke føler behov for at snacke så ofte, hvilket kan hjælpe dig i din rejse om at smide et par ekstra kilo.

Det er også populært blandt bodybuildere, der cutter eller forbereder sig op til et stævne, af netop den samme grund.

3. Godt for din hud

Kokosolie

Påføring på huden kan hjælpe dem med akne og rødme. Det hjælper med at fugtgive huden og forhindrer dine porer i at producere store mængder af olie, så du undgår uønskede pletter og udbrud.

4. God mod tømmermænd

Hvis du er godt ramt dagen derpå efter en vild nat i byen, så kan det være en god ide at drikke kokosvand. Det kan hjælpe med at få maven i balance igen og genopbygge nogle af de elektrolytter, som kalium, som kroppen har tabt i løbet af natten. Mange mennesker anbefaler denne form for optankning af elektrolytter, som en hjælpe til at forhindre eller mildne tømmermændene.

5. Blodtrykskontrol

Lavt indhold af kalium kan føre til en stigning i blodtrykket, da dette essentielle mineral hjælper med at afbalancere de negative virkninger af salt. Da denne drink giver dig masser af kalium, kan det medvirke til at sænke højt blodtryk.

6. Fuld af næringsstoffer

Du kan få vigtige elektrolytter, som kalium, calcium, magnesium og natrium, hvilket giver et meget nærende alternativ til almindeligt vand eller sukkerholdige drikke. Kokosvand kan derfor nydes som en del af en sund, nærende og afbalanceret kost.

7. Isotonisk

Det kan måske lyde lidt underligt, men det er ret ligetil. Kokosvand er isotonisk, da det indeholder lignende koncentrationer af salt og sukker til menneskekroppen. Af denne grund foreslår forskningen, at den kan bruges hurtigt i nødstilfælde for at hydrere vores kroppe, især efter intens træning.

Bedste tidspunkt at drikke kokosvand

Kokosvand

Du kan drikke det til enhver tid på hele dagen for at høste fordelene. Men da du sandsynligvis ikke kommer til at drikke tonsvis af det hver dag, vil du måske gerne drikke kokosvand på bestemte tidspunkter for at optimere fordelene.

Eksempelvis

Det ville være ideelt at forbruge lige efter en intens træning som en post-workout elektrolyt optankning.

Desuden kan du drikke det, når du kommer hjem fra en bytur, og så snart du vågner for at reducere virkningerne af tømmermænd.

For vægttab, før et måltid på tom mave kan være et ideelt tidspunkt at drikke det, da det kan undertrykke din appetit.

Hvor kan jeg finde kokosvand?

Du kan finde eller købe det fra forskellige steder

I selve kokosfrugten

Den første er en ung kokosnød selv. Hvis du finder en frisk, ung, grøn kokosnød, så skal du prøve at knække den og drikke den sunde godhed, du finder indeni.

Kartoner fra butikker

Dette er imidlertid ikke praktisk eller bæredygtigt, så du skal nok se efter andre måder at indtage det på, hvis du vil integrere det i din diæt.
Du kan købe kokosdrik i kartoner fra en række butikker, men sørg for at de er kølet.

Kokosvand i pulverform

Du kan blande dette pulver i helt almindeligt vand. Det er billigt og nemt. På denne måde kan du spare nogle kroner, og du får rigtig meget for pengene.

Kosttilskud

Nogle kosttilskud indeholder kokosvand som f.eks. Elektrofuel. En kulhydrat- og elektrolytdrik, der er specielt designet til at genopbygge o9g hydrere.
Denne formel kombinerer kokosvand pulver med maltodextrin og elektrolytter som natrium, kalium og magnesium. De hjælper med at genoprette elektrolytter og giver et naturligt boost af energi til din træning.

Hvordan skal jeg indtage kokosvand?

Kokosvand

Du kan selvfølgelig altid bare drikke det som enhver anden drik, men vi kan godt lide at tænke lidt kreativt.

 Prøv at blande det op engang imellem ved at tilføje noget til din protein shake eller lav en sund smoothie ved hjælp af frisklavede ingredienser som lime, agurk, mynte, kiwi, selleri og spinat.

 Du kan også tilføje den pulverformede version til opskrifter som kager eller endda stuvninger og gryderetter.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


[1] Zelman, K.M. (2005) The truth about coconut water. Available at: http://www.webmd.com/food-recipes/truth-about-coconut-water?page=1 (Accessed: 3 March 2016).

[2] Martin, A. (no date) 8 benefits of coconut water you Didn’t know about. Available at: http://www.lifehack.org/articles/lifestyle/8-benefits-coconut-water-you-didnt-know-about.html (Accessed: 3 March 2016).

[3] Rudrappa, U. (2009) Coconut water nutrition facts and health benefits. Available at: http://www.nutrition-and-you.com/coconut-water.html (Accessed: 3 March 2016).

[4] Brown, D. (2015) 7 more reasons to drink coconut water. Available at: http://www.mindbodygreen.com/0-18146/7-more-reasons-to-drink-coconut-water.html (Accessed: 3 March 2016).

[5] D.G. (2014) Is coconut water good for you?. Available at: http://draxe.com/is-coconut-water-good-for-you/ (Accessed: 3 March 2016).

[6] Salter, K. (2015) Coconut water: All it’s cracked up to be?. Available at: http://www.theguardian.com/lifeandstyle/wordofmouth/2012/nov/06/coconut-water-all-its-cracked-up-to-be (Accessed: 3 March 2016).

[7] Oaklander, M. (2014) Should I drink coconut water?. Available at: http://time.com/3559621/coconut-water-nutrition/ (Accessed: 3 March 2016).

[8] Nast, C. (2014) Nutrition facts and analysis for nuts, coconut water (liquid from coconuts). Available at: http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3115/2 (Accessed: 3 March 2016).

[9] Why coconut water is the best sports drink (2011) Available at: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/11/27/coconut-water-ultimate-rehydrator.aspx (Accessed: 3 March 2016).

[10] Anurag, P., Rajamohan, T. and and, A.P. (2003) ‘Reference tools’, Plant Foods for Human Nutrition, 58(3), pp. 1–12. doi: 10.1023/BQUAL.0000040363.64356.05.

[11] Alleyne, T., Roache, S., Thomas, C. and Shirley, A. (2005) ‘The control of hypertension by use of coconut water and mauby: Two tropical food drinks’, The West Indian medical journal., 54(1), pp. 3–8.

[12] Rattan, S.I.S. (2002) ‘N 6 -Furfuryladenine (Kinetin) as a potential anti-aging molecule’, Journal of Anti-Aging Medicine, 5(1), pp. 113–116. doi: 10.1089/109454502317629336.

Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu