Livsstil

Fald hurtigere i søvn med disse tips og tricks

Du kender det nok. Man ligger og kigger op i loftet i en evighed! Hvornår sker der noget? Hvis bare søvnen ramte lige, i det man lagde sig, så ville det være meget nemmere.
Hvordan er det nu lige, man gør? Vi gør det jo hver eneste nat, men det er bare ikke lige altid, at man kan få det til at virke.

Søvn er vigtigt for os – især når vi er presset på tid. Vi er travle hele dagen og har afsat et vis antal timer til at sove i. Dette ligger typisk mellem 7 til 10 timer. Dermed kræver det dog, at vi falder i søvn til tiden, så vi ikke mister én eller flere timers nattesøvn.

Søvn er en nødvendighed

Rent fysiologisk er søvnen altså livsnødvendig for alle levende væsner. Søvn har en stor betydning, fordi kroppen skal regenerere sig og være klar til en ny dag. Mangel på søvn kan blandt andet påvirke både immunforsvaret og vores funktioner i hjernen.
Alder er afgørende for, hvor meget søvn vi egentlig kræver. Små børn har brug for ekstra meget søvn. Behovet falder med alderen, og voksne mennesker har i gennemsnit brug for omkring 7,5 times søvn pr. nat. Man ved, at man har fået nok søvn, når man føler sig udhvilet dagen efter.

Igen er dette, som så meget andet, også individuelt. Nogle kan klare sig på seks timers søvn, hvorimod andre virkelig har behov for ni timer for at kunne fungere.

Fald hurtigere i søvn

6 Gode råd til en bedre søvn

1. Sørg for at soveværelset er køligt

Ja, hvis rummet er køligt, vil kropstemperaturen falde en smule, hvilket sætter gang i søvnhormonerne.
Eksperter mener, at temperaturen i soveværelset bør ligge et sted mellem 15 og 19 grader celcius. Dette er lidt under stuetemperatur, men så er det godt, at man kan putte sig under dynen!

2. Fald hurtigere i søvn med musik

Efterhånden er der en del debat om, hvorvidt man bør kigge på en skærm inden sengetid, men dette forhindrer os ikke i at bruge ørerne. Studier har vist, at klassisk musik eller andet musik med en langsom rytme, gerne ned på 60 slag i minuttet, skulle have en gavnlig effekt på at falde i søvn.

Så det er med at kigge lidt rundt i de stille genre og vælge sin favorit. En idé kan være at sætte en timer på sin computer eller mobil, hvoraf musikken slukker af sig selv efter eksempelvis 60 minutter.

3. Fald hurtigere i søvn med kamillete

En omgang kamillete kan få enhver krop i en roligere tilstand. Du kender den måske i henhold til influenza og lignende snue, men siden tidernes morgen har jeg personligt altid drukket kamillete, inden jeg skulle sove. Det er et husråd, som er gået gennem mange generationer. – Dengang hvor der ikke fandtes medicin, som hjalp på søvnen.

Kamille har faktisk været kendt for sine lægelige egenskaber siden oldtiden. De friske eller tørrede blomster har vist sig, at have en positiv virkning på både betændelsestilstande og sår. Derudover oplever mange, hvordan kamillens sløvende virkning ligeledes tager til, når man indtager urten hen ad aftenen.

Fald hurtigere i søvn

4. Slap af i kroppen og i sindet

Dette lyder nok som noget, som vi alle har prøvet tusinde gange før. ”Jaja, jeg slapper af, når jeg skal til at sove, men der sker jo intet?”. Men der er også forskel på at slappe af i kroppen og slappe af således, at man næsten går ind i en trance. – Uden at det skal lyde alt for hokus pokusagtigt, så skal metoden lige beskrives.

Når man lægger sig til rette i sengen, slukker alt lys og, venter på at falde i søvn, så bør man prøve dette trick.

  • Slap af i hele kroppen
  • Slap af mentalt og lad ikke tankerne føre dig på afveje
  • Lad nu som om at dine ben bliver tungere og tungere. De bliver ved med at “falde” dybere og dybere ned fra for eksempel universet/himlen eller lignende. Dernæst bliver dine arme tungere, og falder ligeledes dybere ned. Det samme gør hovedet, ryggen, numsen og så videre.
  • Det kræver, at man giver metoden tid. Man skal leve sig ind i det.
  • Hvis det ikke virker første gang, så giv det en chance mere en anden dag.

5. ASMR

ASMR står for Autonomous Sensory Meridian Response og er brugt til, at få mennesker til at slappe fuldkommen af. Det kan give en kilden i hovedbunden, ryggen eller lignende. Dette sker af små intense lyde, som man egentlig ellers ikke tænker over i hverdagen. Dette kan blandt andet være lyden fra en blyant, som tegner på papir. Nogle kan bedre lide lyden af en hviskende stemmer eller noget helt tredje såsom raslende smykker.

Der findes et hav af diverse lyde på Youtube, hvor folk har lavet videoer til at hjælpe folk med at falde i søvn. Man bør igen give dette et par chancer, da det ikke er sikkert, at man lige bryder sig om de første lyde. Det er meget præferencepræget, og ikke alle ønsker at lytte til blyanter eller smykker. Så er det med at finde en anden video med andre intense lyde.

6. Sov tungt med ZMA

ZMA er et kosttilskud som siges, at kunne hjælpe en med blandt andet at sove dybere. Altså falder man ikke nødvendigvis hurtigere i søvn, men hvis man kan have tendens til at vågne i løbet af natten, så kan det være, at ZMA ville være noget for dig.
Dette kosttilskud er en kombination af zink, magnesium og B6-vitamin. Dette er et populært kosttilskud hos fitnessudøvere, bodybuildere og andre træningsnørder grundet dets unikke egenskaber og gavnlige effekter for kroppen.

Udover disse tips og tricks så kan vi ikke stritte imod, at vi jo alle er forskellige. Vi sover forskelligt, spiser forskelligt, og vores kroppe er bare ikke ens. Der er derfor naturligvis en helt masse andre faktorer, som ligeledes spiller ind, når det gælder om, at falde hurtigere i søvn, sove dybere og søvnproblemer i det hele taget.


Hvis ingen af ovenstående tips virkede for dig, så bør du måske overveje, hvad det ellers kan være, som påvirker søvnen.

Hertil kan blandt andet nævnes:

  • Hvordan er din seng at sove i?
  • Hvordan er klimaet i soveværelset?
  • Spiser eller drikker du sukkerholdige fødevarer inden sengetid?
  • C-vitamin, koffein eller andre opkvikkende stoffer skal ligeledes helst ikke indtages før sengetid.
  • Hvordan har du det psykisk? Flyver der tanker omkring, dig inden du skal sove?

Sov godt!

Ingen post tags



Vanessa Gantzel

Vanessa Gantzel

Forfatter og ekspert

Vanessa Gantzel er vores skribent og uddannet fitness instruktør v/ Fitness World, hvor hun igennem sin holdundervisning motiverer og får sveden frem på panden hos medlemmerne. Hun har tidligere erfaring med at skrive fra andre medier. Alt indenfor sundhed, livsstil og træning. Dette er ligeledes områder, som Vanessa går op i, da en sund krop og sund indstilling til livet er alfa omega. Vanessa drømmer om at blive personlig træner og massør.