Ernæring

Hvad er en stofskiftediæt? Er det bare en trend?

Har du hørt et par omtaler af stofskiftediæt på dine sociale medier for nylig? Vi har også set et par omtaler af diæten flyve rundt, så lad os finde ud af præcis, hvad det er, hvordan det startede, og om det har nogle reelle fordele, eller om det bare er endnu en diæt kulturtrend.

I denne artikel finder ud:

stofskiftediæt

Hvad er en stofskiftediæt?

Denne diæt blev populariseret af den tidligere NFL-spiller Steve Weatherford, som senere blev fitnesscoach. Målet med diæten er at narre din krop til at fremskynde dit stofskifte ved at fokusere på visse fødevarer og eliminere andre for at opnå et kalorieunderskud.

Ligesom mange andre populære diæter er målet vægttab (og fedttab), som opnås ved at følge en måltidsplan, der reducerer kulhydrater og derefter genindfører dem – hvilket i bund og grund gør det til en form for kulhydratcyklus.

Hvordan virker stofskiftediæt?

Vores stofskifte afhænger af så mange faktorer, men de vigtigste måder vi påvirker det på er fra det vi spiser, og hvor meget vi motionerer. Nogle af os er født med en kropstype og genetik, der giver os et hurtigere stofskifte (hvilket betyder, at vi forbrænder flere kalorier uden at gøre noget som helst og kan indtage flere kalorier uden at tage på i vægt) og andre med et langsommere stofskifte (hvilket betyder, at vi forbrænder færre kalorier og skal arbejde hårdere for at tabe os).1

Da vores stofskifte er en funktion af mange faktorer, hvoraf vi ikke kan ændre nogle af dem (vores genetik), findes der faktisk ikke en “nulstillingsknap”, som vi kan trykke på – men vi kan forsøge at manipulere vores stofskifte (om vi ønsker at sætte farten op eller sænke den gennem vores kost- og motionsvaner).

Dit stofskifte er ikke "gået i stykker"

Ernæring

Dit stofskifte er ikke "gået i stykker"

Her kan du se, hvordan du får dit stofskifte til at arbejde for dig.

2021-07-07 10:59:41Skrevet af Jamie Wright

Sådan følger du stofskiftediæt

Stofskiftediæt siges at være personlig, men omfatter et kostregime, supplementregime og specifikke træningsprogrammer.

Diætdelen anbefaler lave kulhydrater, moderat protein og masser af grøntsager – herunder hjemmelavede juicer. Du får retningslinjer for de fødevarer, du skal fokusere på, og de fødevarer, der er forbudte. Der opfordres til at drikke meget vand og ingen alkohol.

Træningen er intens og fokuserer på fasted cardio og styrketræning.

Vil stofskiftediæt hjælpe mig med at tabe mig?

Fordi stofskiftediæt er designet til 4 uger, kan de fleste mennesker forpligte sig til en ændring i denne periode. Den er dog meget specifik i både madplanen og de træningsrutiner, som du skal følge (tænk på 2 træningspas om dagen). Det gør det svært at holde sig til, men lover resultater.

De overordnede resultater skyldes sandsynligvis et kalorieunderskud – to træningspas og en madplan med lavt kulhydratindhold får dig til at forbrænde flere kalorier, end du indtager, og hvis du gør dette i 4 uger, vil det sandsynligvis føre til et vist vægttab. Selv om du faktisk ikke trykker på en kontakt for at “nulstille” dit stofskifte, kan dit hårde arbejde få dig til at tabe dig ved at spise mindre, end du forbrænder.

Denne tilgang med lavt kulhydratindhold er ikke ny – tænk på Atkins eller Keto – og en specifik måltidsplan er et fælles træk ved mange slankekure. Mens stofskiftediæt sandsynligvis bare er en fancy form for kulhydratcyklus, kan det absolut hjælpe dig med at tabe dig, hvis du har beslutsomheden til at holde dig på sporet.

Selv om du måske lærer nogle nye træningsstrategier eller foretager langsigtede justeringer af din kost, er det ikke et bæredygtigt mønster at følge for evigt – og du vil føle dig frustreret, hvis du falder fra planen (især når du betaler for det).

Forskning viser, at selv om mange modekure kan være vellykkede, er den fællesnævner for dem at opnå et kalorieunderskud.2 Konsekvens med sund kost og motion er den virkelige nøgle til et vellykket vægttab.

Kort fortalt

Stofskiftediæt er baseret på nogle indlysende strategier – at spise færre kalorier, arbejde hårdt i fitnesscenteret og undgå overbærenhed. Det kan dog være svært at følge en så streng plan i 30 dage, og da slet ikke for evigt. Selv om den faktisk ikke “nulstiller” dit stofskifte, kan den hjælpe dig med at tabe dig. Det er vigtigere og mere gavnligt at finde en kost- og motionsplan, som du kan følge konsekvent, end den seneste modekuren.

Hvad er den bedste diæt? Vi sammenligner nogle af de mest populære diæter

Ernæring

Hvad er den bedste diæt? Vi sammenligner nogle af de mest populære diæter

En guide til de mest omtalte diæter.Hvad er den bedste kost? Vi sammenligner nogle af de mest populære diæter

2021-07-14 10:27:38Skrevet af Claire Muszalski

Ectomorph Diæt | Hvilken mad skal du spise som en ectomorph?

Ernæring

Ectomorph Diæt | Hvilken mad skal du spise som en ectomorph?

Vægtøgning 1:1

2021-07-03 15:12:57Skrevet af Claire Muszalski

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


  1. Carroll, S., &Dudfield, M. (2004). What is the relationship between exercise and metabolicabnormalities?. Sports medicine34(6), 371-418. 
  2. Johnston, B. C., Kanters, S.,Bandayrel, K., Wu, P., Naji, F., Siemieniuk, R. A., … & Mills, E. J. (2014). Comparison of weight loss among named diet programs in overweight and obese adults: a meta-analysis. Jama312(9), 923-933


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Forfatter og ekspert

Claire er registreret diætist fra the Academy of Nutrition and Dietetics og certificeret sundheds- og velvære coach fra the International Consortium for Sundhed og Wellness Coaching. Hun har en BA i biologividenskab og en Master i klinisk ernæring fra universitetet i Pittsburgh.

At tale og skrive om mad og fitness står Claires hjerte nær, da hun elsker at anvende sin viden og erfaring til at hjælpe andre, så de kan nå deres mål omkring sundhed og velvære.

Claire er også certificeret indendørs cyklinginstruktør og elsker det mentale og fysiske boost, som hun opnår ved at løbe og dyrke regelmæssig yoga. Når hun ikke selv holder sig i form, så hepper hun på hjembyens sportshold i Pittsburgh eller kokkererer i køkkenet til hendes familie.

Få mere at vide om Claires erfaring her.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her