Livsstil

5 metoder til at du kan blive et bedre morgenmenneske

Måske er du ikke morgenmenneske af natur, men tro det eller ej, der er rent faktisk noget, som du kan gøre for at blive et bedre morgenmenneske. Et morgenmenneske der er en anelse mindre sur og tvær og med en lille smule mere energi, når det er tid til at vågne op.

1. Giv dig selv en belønning

Morgenmenneske

Hvis du er nødt til at stå tidligt op, kan du lige så godt give dig selv en belønning for at lade være med at aktivere snooze-funktionen og dermed nå dit mål.

Din belønning behøver ikke være noget særligt – bare noget, der får dig til at føle dig godt tilpas.

Spil fx din yndlingsmusik, så stiger dit humør, mens du gør dig klar til at komme ud af døren.

 Blot 5 minutters stilhed, mens du mediterer, kan gøre en verden til forskel for dit humør, fordi du tager dig tid til at belønne dig selv – især fordi du gør noget, som du synes er svært.

2. Træning

Morgenmenneske og morgentræning

Hvad er bedre end at starte dagen med en svedetur?

Når du morgentræner, behøver du ikke at tænke på træning resten af dagen, og træning udløser ligeledes endorfiner, som gør dig i bedre humør og i stand til at takle dagen bedre.

 Mange mennesker har lettere ved at træne tidligt om morgenen, så det kan faktisk godt betale sig at stå lidt tidligere op for at nå det.

 Husk at tage et mellemmåltid med til efter træningen, så du kan kickstarte restitutionsprocessen og undgå at blive lækkersulten i løbet af formiddagen!

3. Få en god nats søvn

Søvn og morgenmenneske

At få en god nats søvn kan gøre hele forskellen for dit positive syn på dagen, der venter. Hvis du ikke får nok søvn, kan du komme ud af balance.

Undgå at føle dig gnaven og overtræt med nogle få tricks, der kan få dig til at få nok søvn.

Sørg for, at du går i seng så tidligt, at du kan nå at få 8 timers søvn, og lad være med at glo på din telefon til langt ud på natten. Selv om det kan være svært, så er det vigtigt at huske på, at det lys, der kommer fra bærbare computere og telefoner kan gøre det svært for dig at falde i søvn, fordi det stimulerer hjernen.

Hvis du bliver vækket af sollyset, før du skal op, bør du overveje at sove med en øjenmaske eller sætte mørklægningsgardiner op, så soveværelset er så mørkt som muligt.

Hvis du mener, at det er stress, der holder dig vågen, bør du overveje at skrive dig ud af det.

Hvis du skriver de ting ned, som bekymrer dig, har du større chance for at finde hvile, idet det vil få sat tingene i perspektiv. Skrivningen i sig selv kan gøre, at du føler dig mindre stresset og hjælpe dig med at falde i søvn.

4. Skab en rutine for dig selv

Rutiner

Hvis du står op på samme tid hver dag, kan det gøre en stor forskel på, hvordan du har det med at komme ud af fjerene om morgenen.

Det skyldes, at dit indre ur kan tilpasse sig regelmæssige søvnmønstre, og du vil efterhånden synes, at det er meget lettere at stå op hver dag, hvis du går i seng på samme tid og står op på samme tid.

 Du bør heller ikke sove meget længe i weekenden, men i stedet forsøge at holde det regelmæssige mønster, du har skabt i hverdagen – det vil nemlig gøre det mere behageligt at stå op i løbet af ugen.

Prøv det, og du vil finde ud af, at din krop tilpasser sig i løbet af kort tid!

5. Gør alt klart aftenen før

Træning om morgenen

Hvis du vågner op til kaos, er det nok til at give dig en dårlig dag, så undgå at stresse og forværre din morgensituation.

 Brug et par minutter aftenen før til at smøre madpakke, lægge dit tøj frem og eventuelt pakke dit træningstøj.

Det kan godt virke som en sur pligt aftenen før, men det gør hele forskellen næste morgen, når du kan bruge et par ekstra minutter på at spise morgenmad og drikke en kop kaffe, i stedet for at styrte ud af døren og finde ud af, at du alligevel har glemt noget.

 Jo mindre stresset din morgen er, når du vågner, jo gladere vil du være i løbet af dagen.

Er skud ekstra energi

Her er et par enkle tips til at gøre din morgen lidt lettere at holde ud.

Hvis du ikke er et morgenmenneske af natur, så prøv et par af ovenstående ting af, og du vil opleve, at dine morgener ikke behøver at være så frygtelige! Vi har også et stort udvalg af energishots og energi gels, som kan hjælpe dig på vejen.


Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu