Livsstil

Ærlig snak om nytårsforsæt

Det er januar nok engang og tid til ”nyt år- ny mig”. Et nyt år betyder mulighed for en frisk start, og for et endnu bedre år end det forgangne. Men nytårsforsæt har for mange en lidt kedelig og slidt klang. Det hænger bl.a. sammen med, at langt de fleste ikke kommer i mål med deres nytårsforsæt og i stedet starter årets første måneder med en kæmpe skuffelse og et hak i selvtilliden. Men sådan behøver det ikke være! Læs med og bliv klogere på, hvorfor du faktisk skal lave et (gennemtænkt) nytårsforsæt – dette og de næste mange år.

Nej, jeg har ikke noget nytårsforsæt

Nytårsforsæt 2018

Nytårsforsæt hører nytår til, og sådan har det været i rigtig mange år. Men der er så småt ved at ske et skred. Et skred i retning af, at det tidligere obligatoriske spørgsmål i december og januar: ”hvad er dit nytårsforsæt?”, er blevet til: ”har du et nytårsforsæt?”, og ofte bliver man mødt med et ”nej” som svar. Det er ikke længere et must med et nytårsforsæt, og for at være ærlig, så er det i langt de fleste kredse heller ikke særlig in. Man kan med relativt stor sikkerhed antage, at dette ikke skyldes at folk ikke længere vil være slankere, stoppe med at ryge, blive bedre til at spare op, eller hvad de klassiske nytårsforsæt ellers går på. Men hvorfor så ikke lave nytårsforsæt? Hvorfor ikke starte i januar? Mandagen over alle mandage og en definitiv frisk start?

Falder du tilbage i gamle vaner? 

nytårsforsæt rygning

Mit, meget lidt objektive og aldeles erfaringsbaserede bud er, at folk er trætte af et nytårsforsæt, der holder alt mellem 1-60 dage og endnu mere af den bitre smag af nederlag og knuste drømme. Og det er da, alt andet lige, meget forståeligt. Det er intet, som i overhovedet intet, fedt ved at fortælle venner og kollegaer om sit nye ambitiøse nytårsforsæt for derefter at måtte kaste håndklædet i ringen: tænde februars første smøg og returnere kjolen i str. 34. Så er det da langt nemmere ikke at stoppe med at ryge (for man har jo også hørt om 100 årige rygere) og ikke at ville tabe sig (fordi ”curves”)…

Situationen omkring et forlist nytårsforsæt er ubehagelig, og forståeligt noget man ønsker at undgå. Men er frygten for at fejle, for ikke at lykkes, grund nok til ikke at starte det nye år med håb og mål for de næste tolv måneder? Nytårsforsæt behøver ikke være den direkte vej til dårlig samvittighed og hoverende kollegaer, og believe it or not: det er dig, der styrer showet, og du kan lykkes!

Derfor skal du lave et nytårsforsæt

Nytårsforsæt

Ideen om, allerede i december at gøre klar til det nye år ved at fundere over, hvad man kunne tænke sig af oplevelser og resultater, er både praktisk og sund. Vi har alle nogle håb og drømme samt ideer om, hvordan vi godt kunne tænke os, at livet så ud og at gøre sig disse bevidst, er første skridt i retning af realisering. Jeg siger ikke, at alt er muligt og ”reach for the stars”, men at have nogle (realistiske) mål er med til at give mening i hverdagen og flere positive oplevelser – og hvem kan ikke bruge det?

Nytårsforsættet er egentlig bare en drøm: noget du utroligt godt kunne tænke dig, noget ambitiøst og flot. Drømme og tilfældigheder er nogle af de vigtigste faktorer for, hvordan vores liv udspiller sig, og er drømmen vigtig nok for dig, udmønter det sig i en plan. I den ideelle verden ville det se således ud: drøm → plan → resultat. Men så nemt er det ikke helt, og ja, det er langt de færreste, der faktisk realiserer deres nytårsforsæt. Det kan der være mange grunde til. Nogle kan man planlægge sig ud af, og andre kan man ikke. Men det er ikke obligatorisk at give op, det er op til dig, og hvor vigtigt du synes målet er.

En erfaring rigere

Hviledag

Som mennesker møder vi modgang. Meget oftere end nogen af os synes er sjovt, men heldigvis er det med til at forme os, gøre os stærkere og mere modstandsdygtige. Erfaringer af alle slags er en stor del af det grundlag, vi baserer handlinger og beslutninger på, og jo flere af dem jo nærmere kommer succes.  Og nu vi taler om erfaringer, så har du sikkert gjort dig dine egne, hvad angår mislykkede nytårsforsæt. Brug dem til at finde ud af, hvad der duede og hvad der ikke gjorde. Brug dem som grundlag for en ny og forbedret plan. Det er ikke sikkert, at du kommer i mål i en direkte og ubrudt linje, og det er muligt at du oplever nederlag og må skifte taktik. Men det er sådan man gør: evaluér, skift taktik og fortsæt fremad!

Sådan laver du et gennemtænkt nytårsforsæt

Efter sådan en lille peptalk er det tid til at komme ned på jorden igen. Jeg har nemlig ikke tænkt mig, og ingen ville alligevel tro mig, at sige at det er nemt at lave og overholde et nytårsforsæt. Alle kan drømme, men at føre drømmen ud i livet er noget andet. Det kræver viljen og ressourcerne til at arbejde hårdt og længe.

Ingen gode nytårsforsæt efter for mange drinks

champagne

Af en eller anden grund elsker vi mennesker at starte nye vaner på en mandag. Og gerne den første mandag i måneden – eller endnu bedre: den første mandag i januar! Og det resulterer så i nytårsforsæt. Men der hvor nytårsforsættet gerne skulle adskille sig fra alle de andre, mere eller mindre spontane og fikse ideer, er ved planlægningen. For et rigtigt nytårsforsæt finder man ikke på nytårsaftensdag. Det er noget, man tænker over i lidt længere tid. Måske i november, december eller måske er det noget, der faktisk har naget hele det forgangne år? Det skal være dybfølt, og det skal betyde noget – for betyder det ikke nok, er det svært at motivere sig selv og uden betydning og motivation: fiasko.

Mit bedste råd er derfor: tænk dig rigtig godt om og brug så mindst lige så lang tid på at planlægge.

Små mål giver den største gevinst

Find et mål som er vigtigt for dig, og skriv så ned hvorfor og på hvilken måde, det er vigtigt for dig at opnå. Gør det så detaljeret som muligt og gem det et sted, hvor du altid kan finde det – f.eks. på din telefon. De dage, for de kommer, hvor du har lyst til at give op eller sige stop, tager du det frem og læser det igen. Vurdér om målet er realistisk, og om det er realistisk lige nu og her for dig. Det er bedre at vælge et beskedent, men realistisk mål end et storstilet og urealistisk mål. Husk, at du altid kan lave endnu et mål! Start rigtig gerne ud med små delmål – f.eks. kan et vægttab deles op i flere mindre vægttab, og på den måde blive mere tilgængeligt og mindre intimiderende. Hvis det er relevant for målet, kan du sætte en deadline, som bl.a. også kan bruges i forbindelse med delmål. Men igen: vær realistisk! Hold dig desuden til et enkelt nytårsforsæt. Mange begår den fejl at vælge flere store mål, f.eks.: at stoppe med at ryge og tabe 15 kg. Begge mål er store og kræver både meget tid og energi. Vælg i stedet ét enkelt fokus, og når du har nået det, kan du altid gå videre til det næste.

Godt nytår!

Nytår

Jeg håber, at du med denne lille små-romantiske guide, har fået mod på igen i år at lave et nytårsforsæt. Jeg håber også, at i år bliver året, hvor du faktisk kommer i mål. Husk, at langt de fleste ”ryger i” og begår fejl, men det er frivilligt, om man giver op eller ej – og det gør du jo ikke, vel?




Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu