Træning

Få tid til både dine studier og din træning

At være studerende kan umiddelbart synes at være den sværeste livsstil at få til at passe sammen, hvis ikke du er sportstuderende. Men der er rigtig mange fordele, som du får fra træning, som kan have en direkte indflydelse på dine studier, effektivitet og hvordan du oplever de mere stressende aspekter af det, at være studerende. At finde tid til træning, i din i forvejen travle hverdagsrutine med studier, er et helt andet spørgsmål.

Sæt dig realistiske mål

Det handler ikke altid om at bygge kæmpe muskler eller træne som en OL-atlet. I stedet gælder det om, at du gør dig nogle overvejelser om, hvad du ønsker at opnå fra din træning, og hvordan du kan få det til at passe ind.

Sæt træning og undervisning i kalenderen

træning studier

Udvid dit skoleskema (tidsplan) med et par ekstra felter hver uge, for at se, hvor du kan få det til at passe med træning. På en travl dag kan et hurtigt træningspas hjælpe dig med at holde hovedet friskt og få svedt eventuelle frustrationer fra klasseværelset ud. Det vil gøre dig klar til at klare resten af dagen med fornyet energi.

Når vi nu taler om resten af dagen, så kan det være, at du vil planlægge en hård trænings-session til morgenen efter. Det vil nemlig hjælpe dig med at komme af med toksiner (affaldsstoffer), og undgå følelsen af at have tømmermænd samt være træt.

Find din balance

Der er rigtig mange ting, der kan synes meget mere tillokkende end det at træne, mens du er studerende, og som du selvfølgelig ikke ønsker at gå glip af. I stedet for at vælge det ene frem for det andet, kan du lave en mental liste, hvor du vælger dine prioriteter (for dem der er relevante efter dit skolearbejde). Træning har sin plads på ethvert skema, da det betyder en sundere krop og sind, som vil gøre, at du kan nyde de andre ting på prioriteringslisten mere. Derfor handler det om at finde ud af, hvornår og hvor det passer ind, i stedet for helt at tage det af listen.

Tænk i træning, ikke i fitnesscentre

Manglen på penge kan være en af hovedårsagerne til ikke at oprette et medlemskab hos fitnesscentret, yogastudiet eller andre træningsfaciliteter. Tager du et deltidsjob for netop at få råd, vil du ikke ligefrem få mere tid mellem opgaveskrivning til at træne. Når det er finansielt muligt, er et fitnessmedlemsskab dog en investering, som er værd at overveje, men det skal ikke være afgørende for, om du kan træne eller ej.

udendørs træning

Hvis din mangel på penge, er det eneste, som holder dig tilbage fra at træne, er det på tide, at du ændrer din tankegang, og udnytter de muligheder, du har. Du kan træne kredsløbstræning ved at tage dine løbesko på og løbe en tur udenfor. For styrke- og muskelopbyggende træning, er der også gode muligheder. Flere muskuløse folk, end man umiddelbart skulle tro, har opnået deres muskelmasse uden at have adgang til tunge vægte og andet udstyr. For inspiration kan du tage et kig på vores blog, hvor vi deler budgetvenlige træningsrutiner, og giver ideer til træning helt uden udstyr.

Gør træning og studier til en positiv ting, ikke en pligt

Du behøver naturligvis ikke at være et omvandrende muskelbundt uden et eneste gram fedt på kroppen og uden en bestået eksamen, når semestret er ovre, fordi du har brugt al din tid på træning. At have stærke biceps vil nemlig ikke hjælpe dig til din afsluttende eksamen, ligesom squats heller ikke hjælper med din sociologi-afhandling, og høj intervaltræning heller ikke vil give dig 12 i seminar-deltagelse.. eller vil det?

Naturligvis vil det ikke være en god ide at prioritere træning over dine studier, da det så udelukkende er din fysiske tilstand, der forbedres, hvorimod din uddannelse ikke vil. Men ved at gøre træning til en prioritet i din ugeplan, tilpasset omkring dine studier, er det bevist, at have en betydelig positiv indvirkning på din håndteringsevne som studerende.

glad træning

Den første grund er stress. Det er bevist, at regelmæssig konditionstræning hjælper med at holde stressniveauet nede – hvilket er en fordel, når der er stramme deadlines, og skolearbejdet føles som om, det vokser over hovedet på dig. Din træning bidrager med endorfiner, og vil hjælpe med at holde dig i overordnet balance. Med mindre stress i dit sind vil du have bedre overskud til at få det hele til at passe ind, og kunne tage imod læring.
En anden god grund til at have en regelmæssig træningsrutine, er den struktur det giver, hvilket vil gøre det nemmere for dig at inddele dit skolearbejde i effektive arbejdspas.

Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu