Motivation

Fra mobning til selvsikker – Bethanys historie | 8 million strong

Vi hylder dig. 8 million goals.

Kan man gå fra grov mobning til selvsikker?
Bethany Murphy er 20 år gammel og studerer klassisk i Leeds. Hun har været overvægtig det meste af sit liv og oplevet mobning på grund af det, indtil hun besluttede, at nok var nok, og at hun var nødt til at foretage en ændring. Dette er hendes historie.

”Jeg er kun 155 cm høj, så da jeg var meget tungere, så jeg meget, meget stor ud. Jeg plejede at blive mobbet for at være overvægtig. Når jeg gik hjem, ville jeg have grupper af drenge til at råbe ting mod mig eller skubbe deres venner ind i mig. Det kom til det punkt, hvor jeg ville undgå at gå min normale vej hjem. Jeg tror, jeg har en ganske tyk hud, men efter det skete ganske mange gange – og fra folk, jeg kendte – var det forfærdeligt. Jeg havde endda gruppechats om, at jeg var overvægtig, folk var så barnlige og forfærdelige. På nogle punkter var det virkelig hårdt.

Jeg gik til ballet en gang om ugen og fik endda fortalt af læreren, at jeg var for fed til uniformen. Jeg tror, den slags ramte mig ret hårdt, at jeg ikke kunne se, hvordan alle andre gjorde det, som jeg nød. Jeg kunne ikke engang lide træningsdelen, da jeg hadede at miste pusten.

Jeg begyndte at arbejde i receptionen i et træningscenter, og så hver dag at folk kom og gik, for så at komme tilbage igen dagen efter osv osv. Jeg havde slet ikke noget lig med det, hvor jeg ville vende tilbage og gøre det hver dag.

Jeg begyndte at tænke: alle ser ud til at nyde det, de laver, og jeg var ganske gode venner med de mennesker, jeg arbejdede med, som alle tydeligt var PT’er, så jeg troede, jeg ville give det en chance, se hvad det handlede om.

Jeg begyndte med cardio, fordi jeg troede, det var den eneste måde jeg kunne tabe sig på, og jeg hadede det. Jeg kunne ikke lide, hvordan det gjorde mig svedig, jeg var allerede så selvbevidst.”

Fra mobning til selvsikker

Bange for kalorier

”Jeg havde det i hovedet, at jeg var nødt til at tabe mig. Det var hvad hele mit mål var. Jeg begyndte at fokusere mere på, hvad jeg spiste også. Jeg blev mere opmærksom på, hvad der var i fødevarer, hvilke næringsstoffer.

Jeg fokuserede helt og aldeles kun på det. Jeg vejede ikke mig selv. I cirka halvandet år trådte jeg ikke op på vægten, fordi jeg ikke ønskede at vide det. Jeg gjorde det mere ud fra, hvordan jeg så ud.

Jeg havde denne stemme i hovedet, der sagde ‘Jeg er nødt til at være tynd’, hvilket er så negativt et tankesæt. Jeg vidste, at det var forkert at tænke sådan, men jeg kunne ikke gøre for det. For mens jeg virkelig begrænsede, hvad jeg spiste, ligesom jeg ikke spiste pasta, for gud ved, hvor mange måneder, for i mit hoved der gjorde pasta mig fed.

Er det for fanatisk?

Jeg ville tage bidder af mad bare for at smage det og derefter spytte det ud. Jeg ville have smagen på det, men ikke kalorierne. Jeg blev så besat af kalorier, så besat. Jeg vidste, hvad der var i alt, hvad der var i et æble, hvad der var i en stang af selleri… og hvorfor skulle du tracke selleri?

Jeg ville ikke gå ud til middag, jeg isolerede mig. Mine venner inviterede mig til en kop kaffe, og det ville jeg endda sige nej til, fordi jeg tænkte på al mælken i en latte, og at vi sandsynligvis fik en kage med den. Og jeg kan ikke sidde der og se dem spise kage og ikke spise den selv. Jeg drev alle til vanvid.”

”Mine PT-venner fortalte mig, at jeg skulle prøve vægttræning i stedet. Jeg tænkte bare, ‘hvad er vægtløftning, jeg har ingen idé om, hvordan man gør dette’. Jeg begyndte at se videoer og tutorials online, og min kæreste gjorde det også, så han sagde, at jeg kunne komme med ham, og han ville vise mig, hvad jeg skulle gøre.

Det var klart, at jeg følte mig på gyngende grund… i visse fitnesscentre føles det som om piger ikke engang trænger ind i det område med vægte, så især som en større person følte jeg mig meget, meget malplaceret. Jeg havde fordømmende blikke mod mig og var så opmærksom på, at folk kiggede mere på mig end andre mennesker, men jeg begyndte at gøre det. Og jeg elskede det.

Fra mobning til selvsikker og stærk kvinde

Jeg følte mig virkelig forstærket. Tænk at jeg nu kunne føle mig fri fra mobning til selvsikker kvinde.

Jeg tror, at mine forældre syntes, at kvinder ikke skulle løfte vægte, og at det var lidt mandigt, men det fik mig kun til at ville gøre det endnu mere – fordi jeg kunne gøre det, jeg kunne løfte mere, og jeg kunne føle, at mine muskler blev stærkere .

Da jeg begyndte at træne vægttræning, indså jeg, at jeg kunne spise for at give mig mere brændstof. Det tog meget, og jeg synes stadig, at det nogle gange er svært, hvis jeg tager ud til en stor middag … men så tænker jeg, at jeg jo nyder mit liv. Jeg kan leve.”

Fra mobning til selvsikker

”Jeg ville aldrig i en million år havde troet, at jeg ville blive begejstret for at miste pusten og svede. At min krop kan gøre det nu. Jeg kan løbe, og jeg kan løfte rigtig tunge ting, som folk på arbejdspladsen engang ville have tilbudt at løfte op for mig.

Jeg elsker at være en stærk kvinde. Det gør mig så glad, at jeg har gjort min krop sundere, end jeg nogensinde troede, jeg kunne gøre det. Jeg kan gøre ting, som jeg aldrig, nogensinde ville have været i stand til. Jeg har virkelig en lyst til at træne.

Bethanys råd om at bryde ud af sin comfort zone

Mit råd til andre mennesker … Hvis du vil gå i et træningscenter, skal du bare tage afsted. Bare tag hovedtelefoner på, bær noget, du kan lide at have på, folk ser måske på dig – men de ser bare.

Hav en plan for, hvad du skal gøre. Se gerne en YouTube-video, så når du først er kommet ind og gjort det, du skulle have gjort, skal du virkelig føle dig kæmpe stolt af dig selv. Du har gjort noget skræmmende, som måske endda dine venner ikke engang gør.

Hvis du virkelig ikke kan gøre det alene, så gå med en ven! Gå med en søster eller bror, det er dejligt at have nogen at arbejde sammen med. Det er sådan en stressaflastning, det er din tid. Fokuser ikke på nogen anden, fokuser på, hvorfor du gør det.

Bare tænk, dette er til min krop; min krop fortjener bedre end, hvad jeg har gjort med den indtil nu. Jeg behøver ikke at skade det ved at begrænse eller overtræne, men jeg vil være sundere og føle mig bedre indefra.

Du vil ikke tabe dig på en uge. Hvis du vil tabe dig, vil det tage tid. Du er nødt til at se det som et maraton og ikke en sprint. Det lyder indlysende, men det er det virkelig. Hver uge skal du føle dig selv at blive sundere og gladere, ikke fokusere på hvad vægten siger, eller hvad målebåndet siger. Undlad at besætte slutmålet, sæt dig selv mini-mål undervejs. Hvis du løb et minut i sidste uge, så prøv halvandet minut næste uge.

Og lad ikke folk få dig ned med nakken. Hvis du er blevet mobbet af folk, som har sagt onde ting, så siger det meget mere om dem, end om dig. Jeg tror på, at de tydeligvis har et problem med, hvordan de selv ser ud, hvis de er nødt til mobbe andre med deres udseende. De kæmper naturligvis internt. Vær ikke hård mod nogen anden, og vær ikke hård mod dig selv. Det er muligt at gå fra mobning til selvsikker. Jeg tror på dig.”



Lauren Dawes

Lauren Dawes

Forfatter og ekspert

Lauren har en kandidat i engelsk litteratur oprindeligt fra syden. Hun har altid elsket at svømme, og så har hun få øjnene op for vægttræning. Derudover giver hun sig tid til fordybelse for at forbedre hendes zen på hendes ugentlige hot yoga time.

I weekenden plejer hun at lave mad eller spise en lækker brunch, og hun nyder at prøve nye opskrifter med hendes roomies - især fordi de forsøger at ryste SU-menuen af sig bestående af pasta. Først og fremmest er hun fast overbevist om at leve i balance mellem træning og et glas gin.

Få mere at vide om Laurens erfaring her.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her