0
Varekurv

Der er ingen varer i din kurv

Træning

HIIT vs. LISS | Hvad er den bedste cardio til fedtforbrænding?

Når det kommer til at komme i form og tabe sig, er det almindeligt accepteret, at der skal være en slags cardio involveret, men når det kommer til at bestemme hvilken type, der er den bedste cardio til fedtforbrænding, så er det delte meninger.

Især når det kommer til HIIT og LISS træning.

HIIT eller højintensitetstræning er en form for cardio, hvor du skifter frem og tilbage mellem korte intervaller med højintensiv træning, efterfulgt af korte hvileperioder.

For eksempel kan en typisk HIIT træning struktur omfatte 45 sekunder af squat jumps efterfulgt af 15 sekunder hvile, derefter gå videre til 45 sekunder af mountain climbers og yderligere 15 sekunder hvile osv.

LISS, eller lav intensitet steady state, træning er faktisk det modsatte. Det kan være en form for cardio, såsom vandring, svømning og cykling, men med lav intensitet og et afslappet niveau i mindst 40-60 minutter.

I modsætning til HIIT, som drejer sig om at presse din krop til sit absolutte yderste for en kort periode, er LISS et lavt niveau af anstrengelse over en længere periode.

bedste cardio til fedtforbrænding

Men hvad er den bedste cardio til fedtforbrænding?

Fordele ved HIIT

1. Det er tidsbesparende

Føler du også nogle gange, at der er for lidt timer i døgnet til også at kunne nå en træning? Du jonglerer allerede med arbejde, pendling til og fra arbejde, food prep, madlavning, at være social, tjekke de sociale medier osv.. (okay, den sidste er egentlig ikke en undskyldning, men det ER en kæmpe tidsrøver)

At klemme 15-20 minutter ind med en hjertepumpende HIIT er derfor et fantastisk kompromis. Du får stadigvæk aktiveret krop og muskler bare uden at skulle forpligte sig til en fuld omgang fitness. Du kan endda gøre det foran TV’et under reklamepauserne eller imens du venter på at din mad bliver færdig.

Øvelsens høje intensitet betyder, at din krop stadig fedtforbrænder en smule, dog kun i en kondenseret aktivitetsperiode.

2. Det er træning for hele kroppen

En af de vigtigste fundamenter af en HIIT træning er, at den består af øvelser, der bruger stort set alle muskelgrupper. Tro os, efter en runde med burpees vil du virkelig føle, at det brænder, sitrer og syrer i hele kroppen, men på den gode måde.

Helkropsøvelser som squats, burpees, mountain climbers og planke variationer er perfekte til virkelig at få hjertet i gang og sparke fedtforbrændingen i tempo.

3. Det er super effektivt

At presse din krop til det yderste giver en hurtig respons. Korte perioder med intens anstrengelse, hvor du ikke helt kan trække vejret trigger dit stofskifte til at arbejde på et højere niveau, og din krop kan begynde at forbrænde fedt til energi i stedet for kulhydrater. 1

Ja, det er benhårdt, og det gør ondt, men resultaterne er det hele værd. Det er også overstået hurtigere…

bedste cardio til fedtforbrænding

Fordele ved LISS

1. Det er ikke så skræmmende

Nogle dage kan det kræve enormt meget viljestyrke bare at pakke træningstasken, og tanken om at skulle kaste sig selv ud i en intens HIIT træning med hurtige øvelser på kort tid er uoverskueligt. At få en lang tur kan derfor være et bedre alternativ, og det kan desuden også være en rigtig god måde at sætte tankerne på standby ved at få luft til hovedet.

At finde en type træning, som er god for dig, og som du rent faktisk nyder, kan gøre hele forskellen, når det kommer til at vedligeholde din træningsplan også dine langsigtede mål og ambitioner.

2. Du kan gøre mere af det

At være aktiv betyder ikke altid at være komplet forpustet og ekstrem øm dagene efter. At udføre flere sessioner af LISS om ugen i stedet for at ende med at komme til skade efter 10 minutters højintensitetstræning er en mere effektiv tilgang til fedtforbrænding.

Den simple kendsgerning, at du fysisk kan udføre LISS i meget længere tid end HIIT betyder, at du også kan forbrænde flere kalorier.

Derudover belaster LISS slet heller ikke kroppen så meget som ved HIIT. Derfor er det er godt valg til dem, der er nye indenfor træning eller dem, der genoptræner efter en skade.

Det kan også være en bedre mulighed for dem, der også følger et intens vægtræningsprogram eller spiller en masse sport, da HIIT kan udmatte kroppen og derfor øge restitutionstiden.

Hvis du ønsker at peake din performance op til en vigtig kamp eller at give den ekstra gas til bendag, så er en times gåtur dagen før formentlig en meget bedre ide, end at du presser dig selv til det yderste med en omgang HIIT.

bedste cardio til fedtforbrænding

De sidste gyldne ord

For lige at opsummere, så er det de personlige præferencer, der har det sidste ord, når det kommer til ”bedre cardio til fedtforbrænding”.  Det er klart, at en HIIT træning kan få dig få dig hurtigere igennem at forbrænde kalorier uanset din ugeplan. Men hvis du har planer om at have 4-5 træninger på en uge med lavintensitets cardio, så forbrænder du lige så mange kalorier, hvis ikke flere.


 

  1. Wingfield, H. L., Smith-Ryan, A. E., Melvin, M. N., Roelofs, E. J., Trexler, E. T., Hackney, A. C., … & Ryan, E. D. (2015). The acute effect of exercise modality and nutrition manipulations on post-exercise resting energy expenditure and respiratory exchange ratio in women: a randomized trial.Sports medicine-open1(1), 11.

Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert