Træning

HIIT, LISS eller MISS | Hvilken form for cardio skal du vælge?

Hvis du lige er begyndt at træne, kan hele træningsverdenen godt virke som en jungle, der ikke er til at finde rundt i. Du er begyndt på cardiotræning, men kan ikke helt finde ud af, hvordan du skal gribe det an. Måske har du endda hørt de tre termer HIIT, LISS eller MISS, men aner ikke hvilken form for cardio, du skal vælge og hvorfor.
Før du beslutter dig er det vigtigt, at du dyrker cardio og træner af lyst – og ikke kun fordi artiklen eller andre siger, du skal. Motion og cardiotræning skal være lystbetonet, og du skal blive glad af det. Læs med og få svaret på forskellene om disse cardioformer!

Forskellen på HIIT, LISS og MISS cardio

CARDIO

Alle tre former for cardio kan være gode til både vægttab eller kondition. Alt i alt kommer det an på din vægt, kropstype, hvor du er træningsmæssigt i forhold til fedtprocent og muskelmasse, og hvad du har lyst til (I).

LISS står for Low Intensity Steady State. Dette betyder, at din cardiotræning er ved lav intensitet. Du går derfor for eksempel på løbebåndet eller cykler stille og roligt uden at få pulsen synderligt op.

MISS står for Medium Intensity Steady State. Dette betyder, at din cardiotræning er ved medium intensitet – og derfor lidt hårdere end ved LiiS cardio.

HIIT står for High Intensity Interval Training. Dette betyder, at din cardiotræning foregår ved høj intensitet med korte max puls intervaller og pauser mellem disse, hvor din puls går ned igen (II). Denne form for cardiotræning kan ofte klares meget hurtigt.

Som du kan læse, er der stor forskel på disse forskellige former for cardio. Du skal derfor først og fremmest dyrke den form, der tiltaler dig mest. Er du til korte max intensive sessioner, hvor du får pulsen helt op og med længere pauser imellem hvert interval, så skal du helt sikkert vælge HIIT.

Er du til hurtig puls eller roligere tempo?

Denne form for træning kan også gøres på kort tid, da du ikke kan blive ved med at yde dit max i længere perioder af gangen. Men er du ikke fan af at få pulsen op på max, og hellere vil gå eller løbe stille på løbebåndet i længere tid, så skal du vælge LISS eller MISS. Det er derfor altid op til dig selv, hvad du vil afprøve, og hvad der fungerer for lige netop dig. Dog er der selvfølgelig fordele ved hver enkelt cardiotræning, som du kan få svar på senere i artiklen (III).

Dit valg af cardio afhænger af dit mål

cardio

Er du i gang med at forberede dig til en fitnesskonkurrence anbefales det ofte, at du starter ud med LISS. Dette sætter ofte godt gang i dit fedttab. Hvis du for eksempel er en stor bodybuilder, kan LISS også være ganske effektivt – uden du taber for meget muskel. Folk der vil tabe sig, men ikke miste muskel, vælger ofte LISS som den foretrukne form for cardio.

Derudover undgår du at skulle op i høj intensitets cardio i den første periode. Når du ikke længere taber fedt, er det en god idé enten at øge varigheden af din cardiotræning – eller øge intensiteten. For eksempel kan du begynde på HiiT træning nogle gange om ugen kombineret med LISS eller MISS træning (IV).

Kom i bedre form med cardio

Cardio

Cardiotræning kommer især an på både din muskelmasse og fedtmasse – og hvordan du bedst muligt kan tabe det resterende. Cardiotræning er også en god måde, at forbedre din kondition på. Her er HIIT en super god løsning, da du udfører en krævende øvelse på ingen tid. Men ved at du får din puls op på max – hvilket er meget vigtigt, at du gør – øger du din kondition hurtigere i forhold til cardiotræning, hvor din puls konstant er lav.

Hvis du allerede har en god kondition, og er vant til at løbe langt, er HIIT nok også den bedste løsning for dig. Da du allerede har en god kondition, besidder din krop allerede et højt niveau af aerob konditionering, hvor LISS eller MISS muligvis ikke ville kunne stimulere din krop nok til en bedre kondition eller tab af fedt.

Læg roligt ud

Du skal altid huske ikke at starte for hårdt ud med cardio, da du på et eller andet tidspunkt vil ramme et plateau. For at overkomme dette skal du dyrke endnu mere cardio end tidligere. Så hvis du allerede dyrker cardio 6 gange om ugen 30 minutter pr. gang, kan det blive svært at overgå dette. Start derfor stille og roligt ud, og dyrk mere cardio, jo sværere det bliver for dig at tabe fedt. Jo mere cardio du starter ud med, jo sværere bliver det konstant at tabe fedt, da kroppen vil vende sig til træningsintensiteten (V) .

Der findes derfor både en del fordele og ulemper ved de forskellige former for cardiotræning. Selvom LISS ofte sætter dig i en fedtbrændende ”zone”, brænder du flere kalorier med HIIT, da du dyrker cardio med højere effektivitet og sætter gang i din efterforbrænding. Dog kan HIIT også medvirke til mere tab af muskel end LiSS, da du presser din krop til det yderste.

Men HIIT tager meget kortere tid end LISS og MISS. Så hvis du er til lange cardiosessioner, der ikke kræver ligeså meget af dig, skal du vælge LISS eller MISS. Men hvis du er til enormt krævende cardiosessioner, er HIIT lige noget for dig (VI).

Hvilken form for cardio er så den bedste?

Der er én stor diskussion i fitness- og træningsverdenen, om det er HIIT, LISS eller MISS der er den bedste form for cardiotræning. Dette er en meget kompleks diskussion, og der findes simpelthen ikke noget endegyldigt svar. Det vil altid komme an på din nuværende situation i forhold til fedtmasse og muskelmasse – og hvad du mest af alt har lyst til at bruge din tid på i fitnesscenteret. Hvis du er i gang med at træne dig op til en konkurrence, gælder der selvfølgelig lidt andre regler. Men elsker du bare at træne, og vil holde din krop sund og frisk, så kommer det mest af alt an på, hvad du har lyst til. Alle former for cardiotræning har både fordele og ulemper. Så vælg HIIT, hvis du virkelig vil have sved på panden. Eller vælg LISS og MISS, hvis du trænger til en hyggetime på løbebåndet.

Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu