Ernæring

Ernæringsekspert forklarer, hvad der gør det svært at tabe sig

Vægttab er et af de sværeste mål inden for fitness. Uanset om du kæmper for at se nogen fremskridt overhovedet, eller om du har ramt et plateau, er det uden tvivl utroligt svært at navigere, både fysisk og mentalt, da det kræver betydelige livsstilsændringer.

Heldigvis er vores faste ernæringsekspert på YouTube, Richie Kirwan, tilbage med endnu et afsnit af Nutritionist Explains, og i denne episode giver han os videnskaben bag, hvorfor vægttab er så svært. Her er, hvad han havde at sige.

Stofskifte

Forståelse af dit stofskifte, især dit basalstofskifte (BMR), er afgørende for at gøre fremskridt. Men når du taber dig, falder din BMR, fordi din krop har brug for færre kalorier.

“Fordi BMR er den energi, vi har brug for til at holde vores krop i live, vil du forbrænde mere energi, hvis du har en større krop, så enkelt er det. Det er grunden til, at alle online-kalorieberegnerne beder om din kropsvægt. Muskler, kropsfedt og alle dine indre organer bruger energi. Jo flere af dem du har, jo mere energi bruger du. På den anden side mister du kropsfedt, når du taber dig, og du mister ofte muskler, og selv nogle indre organer kan blive lidt mindre, når du taber dig.

Alt det betyder, at når du taber dig, falder dit basale stofskifte også.”

Hormoner, hormoner, hormoner, hormoner

Richie forklarer også, at svingende hormoner spiller en massiv rolle i forbindelse med vægttab. Nogle hormoner reducerer appetitten, mens andre øger den.

Først og fremmest er leptin – det appetitnedsættende hormon. Desværre for dem, der forsøger at tabe sig, falder dette hormon, når du taber dig.

“Leptin er et hormon, der produceres af vores fedtceller, og generelt gælder det, at jo mere fedt du har på kroppen, jo højere er dit leptinniveau. Leptin er et mæthedshormon, hvilket betyder, at det hjælper med at reducere appetitten. Så når vi taber kropsfedt, eller selv når vi spiser færre kalorier end normalt, producerer vi mindre leptin, og sulten stiger.”

Det næste er ghrelin. Det hormon, der øger sulten, og et hormon, der boostes under vægttab.

“Ghrelin er et andet hormon, der produceres i maven, og som har den modsatte effekt af leptin, det øger sulten, og når vi faster, begrænser kalorier eller potentielt når vi mister muskelmasse på grund af slankekure, stiger ghrelin og giver dig lyst til at røve en bager.”

Det er i vores gener

Så hvorfor fungerer vores kroppe på denne måde? Richie forklarer, at det skyldes vores historie.

“Tænk over det, hvis du boede på Afrikas sletter for 200.000 år siden, og der var hungersnød, hvem tror du så ville leve længere, en superaktiv person med et hurtigt stofskifte, der forbrænder fedt hele tiden … eller en person, der sætter tempoet ned og skåner det lille kropsfedt, de har, så det holder længere?”

For ikke at nævne det faktum, at de fleste af os i den vestlige verden har adgang til billig (og frustrerende velsmagende) fastfood, som består af raffinerede kulhydrater og fedtstoffer, der ikke engang mætter dig.

“Det er ikke din skyld”

Når man tager alle disse variabler i betragtning, er det ikke overraskende, at det er en udfordring at tabe sig. Så Richie slutter af med nogle beroligende ord.

“Hvis du tidligere har kæmpet med vægttab, vil jeg gerne have, at du skal vide, at det ikke er din skyld. Vores nuværende fødevaremiljø, der fokuserer på overskud, og vores langsigtede overlevelsesfokuserede biologi kombineres for at gøre det forbandet svært at tabe sig.”

Kort fortalt

Hvis du arbejder hen imod et vægttabsmål i øjeblikket og kæmper for at gøre fremskridt, skal du bare vide, at det højst sandsynligt skyldes en af disse meget naturlige faktorer, som Richie forklarede.

11 måder at bryde et vægttabsplateau på

Ernæring

11 måder at bryde et vægttabsplateau på

En pause fra din kost kan være det, du har brug for.

2022-09-09 14:00:08Skrevet af Liam Agnew

15 måder at stoppe sukker cravings på

Ernæring

15 måder at stoppe sukker cravings på

Svarene kan ligge i peanut butter...

2021-05-13 12:46:56Skrevet af Claire Muszalski

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Monica Green

Monica Green

Forfatter og ekspert

Oprindeligt fra det sydlige London dimitterede Monica fra University of Leeds med en grad i filosofi. Efter at have opdaget en kærlighed til at træne, mens hun studerede, blev Monica tiltrukket af vægttræning, som hjalp hende enormt meget gennem stressende tider som studerende. Fra at skrive for en populært studenterside udviklede Monica sine færdigheder som forfatter og skrev regelmæssigt populære bidder. Hun er begejstret for at kunne kombinere sin kærlighed til skrivning med sin passion for træning. I sin fritid elsker Monica at lave mad, prøve nye restauranter med venner og udforske nye vandrestier.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her