Ernæring

Vegan Challenge | Tag udfordringen op og bliv veganer i 7 dage

Er du klar på en lille udfordring?

Udfordr dig selv ved at blive veganer i 7 dage. Ved at skære ned på dit indtag af kød og animalske produkter, får du en god mulighed for at lære mere om madlavning og ernæring, du gør noget godt for miljøet og bliver klogere på din krop, og hvad den har brug for. Vi støtter op om udfordringen og giver her en masse gode tips og nemme opskrifter til at hjælpe dig godt på vej på din veganske rejse og målet henimod at blive veganer.

Tjek vores lækre og nemme veganske opskrifter ud  med links i bunden af artiklen.

Veganske opskrifter

Hvorfor veganer i 7 dage?

#1 Bliv slank og høst fordelene
At være veganer betyder, at du oftest indtager mindre mættet fedt og kalorier, hvilket betyder, at er der mindre chance for at tage på i vægt og udvikle livsstilssygdomme som diabetes type 2 og hjerte-kar sygdomme. [1] Hvis du blot udelukker kød fra et enkelt måltid, så kan du spare op til 11 g fedt og 90 kalorier.

#2 Minimer din risiko for nogle kræfttyper
Som veganer spiser du mere frugt og grøntsager. En vegansk kost er oftest mere rig på vigtige fibre, folsyre, vitamin C og E, kalium, magnesium og fytokemikalier, som er beskyttende mod nogle typer af kræft.[2]

#3 Hjælp planeten
Hvad enten du er 100% veganer eller blot vælger at reducere dit indtag af kød og andre animalske produkter, så betyder dine handlinger mere, end du tror. Vores befolkning er estimeret til at stige med 30% over de næste tre årtier, og det skaber en større efterspørgsel efter kød, som simpelthen giver en ekstrem ubalance, da udbuddet ikke kan hamle op med dette.

#4 Minimer dit CO2 udslip
Køds CO2 udslip er stort. Det CO2 udslip som kommer fra en enkelt portion kød svarer til samme CO2 udslip som en kedel, der har kogt hele 388 gange!

#5 Spis lækker, farverig og skøn mad
Der er kommet flere veganske produkter til markedet end nogensinde før, så du behøver slet ikke at nøjes eller mangle dine favorit retter. Hvis ikke du satte pris på madlavning før, så vil du med garanti få mere smag for det med alle de lækre veganske muligheder.
Scroll ned og find links til vores veganske opskrifter.

Veganer opskrifter

Hvordan du bliver veganer i 7 dage

 #1 Følg dit eget tempo
Nogen kan tage en kold tyrker fra den ene dag til den anden, men nogle gange kræver det små skridt med simple forandringer. Du kan fx forsøge at starte ud med at fokusere på din frokost, som skal være vegansk. Eller udskifte enkelte fødevarer med veganske fødevarer. Det tager tid at lære og finde ud af, hvad der fungerer bedst for netop dig.

#2 Stop med at stresse over de proteiner
Ved at følge en plantebaseret kost betyder det ikke, at du går på kompromis med proteiner. Der er hundredevis af delikate proteinrige fødevarer at vælge imellem – nøgleordet er god variation i løbet af en dag.
Ved at gøre dette er du sikker på, at du får de nødvendige og rette aminosyrer, som din krop har brug for. Ris, ærte, hamp, soya og vegan blend (LINKS) protein pulver er beriget af plantebaseret protein – perfekt som post workout og som ekstra tilskud i løbet af dagen.

#3 Vitamin og mineral boost
Bare rolig, du får rigeligt af essentielle vitamiiner og mineraler ved en plantebaseret kost. Men hvis du føler, at du har brug for et ekstra boost, så har vi det rette til dig. Prøv vores Vitamin B Super Complex, Kalcium & Vitamin D3, Zink og Omega-3 tilskud såsom Chia og Omega Seed Mix.

#4 Læs varedeklarationen
Hvis du har planer om at gå fuldblods veganer, så er det en god ide at starte med at læse varedeklarationerne på produkterne. Undgå ingredienser som kød, fisk, mælk og fjerkræs produkter, men vær ekstra opmærksom på følgende ingredienser: gelatine, honning og husblas (udvundet af fiskeblærer, som bruges til at fremstille nogle øl og vin).

#5 Rom blev ikke bygget på en dag… Som man siger
Straf ikke dig selv, hvis du falder i engang imellem. Vi er alle mennesker, og at blive veganer betyder ikke, at du skal være perfekt. Du møder uden tvivl fristelser på din veganske rejse, og måske er fristelsen simpelthen for stor. Op på hesten igen og se fremad. Husk, små skridt…

15 minutters veganske opskrifter

Og nu til de lækre, nemme og sunde veganske opskrifter for at gøre din 7 Day Challenge lidt nemmere.

Veganske opskrifter

1. Spicy chiligryde       2. Protein kanelvafler     3. Blomkåls tikka masala     4. Avocado pizza

Veganer opskrifter

5. Falafel kebab           6. Portobello Fajitas           7. Mexi bagekartofler            8. BBQ burgers 

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


[1] Dewell, A., Weidner, G., Sumner, M. D., Chi, C. S. & Ornish, D. (2008). A very-low fat vegan diet increases intake of protective dietary factors and decreases intake of pathogenic dietary factors. Journal of the American Dietetic Association, 108 (2), 347–56.

[2] Davey, G. K., Spencer, E. A., Appleby, P. N., Allen, N. E., Knox, K. H. & Key, T. J. (2003). EPIC-Oxford: lifestyle characteristics and nutrient intakes in a cohort of 33,883 meat-eaters and 31,546 non meat-eaters in the UK. Public Health Nutrition, 6 (3), 259–69.



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


Danmarks bedste Black Friday tilbud. Årets største udsalg! Shop amok