Ernæring

Fordelene ved krill olie I Den bedste kilde til omega-3?

Fordelene ved krill olie I Den bedste kilde til omega-3?

Af Maja Jepsen.

Vi ved det godt alle sammen. “Husk at spise fed fisk et par gange om ugen”. Spørgsmålet er bare, om vi får det gjort? Eller om det hænger som en dårlig samvittighed over os! I denne artikel får du indblik i en overset stærk kilde til de sunde fedtsyrer, så du får dækket dit indtag af Omega-3. Dette vidunder af et kosttilskud hedder krill olie. Krill har et højt indhold af de umættede Omega-3 fedtsyrer DHA og EPA.
Når du tænker træning, gains og power, er din første tanke efter kosttilskud formentlig ikke Omega-3, men snarere proteinpulver, weight gainers, pre-workout, fatburners og jeg kunne blive ved. Dette er en skam, for Omega-3 som kosttilskud gavner rent faktisk din træning takket være sine helsemæssige og sundhedsfremmende fordele. Læs med her og bliv klogere på krill olie.

Forskellen på krill olie og fiskeolie

Fiskeolie

I vandet omkring Antarkis finder du små rejelignende skaldyr. Disse skaldyr har en utrolig effekt på vores kroppe. Det heldige for dig er, at Myprotein er på forkant med mode og sundhed, og vi har derfor vores egen krill olie.
Ligesom den velkendte fiskeolie indeholder krill olie de langkædede Omega-3 fedtsyrer, der også bliver kaldt EPA (eikosa-pentaen-syre) og DHA (dokosa-hexaen-syre). Den tydelige forskel på fiskeolie og krill olie er, at fiskeolie er i triglycerid-form, mens krill olie er i fosfolipid-form. Krill olie indeholder desuden naturligt forekommende astaxanthin, som medvirker til at stabilisere processen yderligere. Oversat på dansk betyder alt dette, at den Omega-3 fedtsyre som krill olie indeholder, inkorporeres mere effektivt i cellemembranerne i kroppen end triglycerider fra fiskeolie gør. Krill olien er bedre til at øge elasticiteten i kroppens celler og derved forebyggelse af livsstilssygdomme.
EPA og DHA er essentielle for din krop. Det vil sige, at det er noget, vi skal tilføje til kroppen, da kroppen ikke selv kan producere det. Ydermere er Omega-3 livsnødvendige fedtstoffer for os mennesker. F.eks. udgør DHA 20% af hjernens fedtstoffer, og er vigtigt i forhold til hjernens opbygning og funktion samt humør og hukommelse.
Faktisk er der en del gode grunde til at begynde på krill olie, da der mange fordele ved indtagelse af EPA og DHA, såsom:

• Forbedrer din hjerne, så du bliver nemmere klogere og hurtigere bedre til gøremål:
Alle kroppens celler er kapslet inde bag en tynd cellevæg, og Omega-3 medvirker til, at cellevæggen bliver mere smidig, så hjernen lettere kan modtage og overføre signalet fra andre hjerneceller. Det vil sige, at du tænker hurtigere. Derudover kan dette have en forebyggende effekt på demens og alzheimers.

• Sænker blodtrykket. (Dog ingen forsikring på det virker nedsættende, når du besøger svigermor!):
Blodårernes vægge bliver mere elastiske. Når dit hjerte pumper blod ud i kroppen, kan væggene derfor lettere udvide sig, og derved undgår du, at blodtrykker stiger.

• Formindsker muligheden for blodpropper, og forebygger hjertekarsygdomme:
Da Omega-3 forbedrer dit kolesteroltal, vil færre fedtpartikler cirkulere rundt i dine blodårer, og risikoen for blodpropper falder. Ydermere påvirker Omega-3 også hjertecellerne, og formindsker hjerteflimmer og hjertestop.

• Giver dig et bedre syn:
For lavt indhold af essentielle fedtsyrer i øjets cellemembraner resulterer i, at de fungerer dårligere, og signalstoffernes arbejde forringes. Her gør Omega-3 det lettere for forskellige proteinstoffer at flyde frit og finde hinanden.

• Kan have en forebyggende effekt, så du kan føle dig bedre tilpas:
Omega-3 er inflammatorisk, og bekæmper/forebygger betændelsestilstande såsom psoriasis, leddegigt, gigtsmerter og tarmbetændelse.

• Forebygger diabetes, så du stadig kan spise sukkerholdige fødevarer på dine cheat days:
Ved Omega-3 forbedres koppens insulinfølsomhed. Det er afgørende for, at blodsukkeret kan reguleres.

omega3

Antioxidanter i krill olie

Krill olien indeholder antioxidanter i form af astaxanthin, A-vitamin og E-vitamin. På grund af den naturlige forekomst af astaxanthin og den høje forekomst af phospholipder, er krill olien mindre modtagelig for oxidering (harskning). Dette har betydning for oliens kvalitet.
Derudover har antioxidanter en lang række positive effekter i det menneskelige organisme, da det blandt andet beskytter mod de frie radikaler, som vi udsættes for igennem sol, forurening, rygning m.m. Ydermere viser tests, at antioxidant-kraften i krill olien er over 300 gange større end A -og E-vitamin og over 48 gange større end Omega-3. De fleste kender til A –og E-vitamin, hvor astaxanthin er en mere ukendt faktorer. Astaxathin findes i cellernes membraner, og er et rødt-orange pigmet, som f.eks. giver laksen den flotte røde farve. Alle disse antioxidanter finder du altså i krill olien.

Vigtig info – Omega 3 balancerer Omega 6

Sunde-fedtstoffer
Der er en anden hel basal årsag til, hvorfor krill olien er god for din krop. Når man anbefaler Omega-3 kosttilskud (krill olie), er det for at få balanceret kroppen i forhold til vores indtag af Omega-6.
Omega-3 er som nævnt tidligere en del af flerumættede fedtsyrere, hvor EPA og DHA er vigtigst, og kommer fra fisk som hellefisk, laks, makrel, ål, sild, stenbider og stenbiderogn, ørred, sardin m.m.
Omega-6 skal tilføjes og optages via kosten, og findes i vegetabilske olier, nødder, margarine. Industrielt produceret mad indeholder ofte store mængder Omega-6.

Omega-3 fedtsyrerne er generelt set modsat Omega-6-fedtsyrerne. Forskellen ligger i, at Omega-3 virker antiinflammatorisk, får blodkarrene til at slappe af, samt forhindrer blodet fra at størkne. Omega-6 gør faktisk det modsatte. Derfor er det vigtigt at udligne ens Omega-6 med Omega-3, så kroppen er balanceret, for hvis man f.eks. indtager for meget Omega-6, så kan der forekomme en risiko for, at inflammationens graden i kroppen bliver al for høj.
Læs meget mere om Omega-3 her. 

Kan krill olie forbedre din træning?

TræningDer er lavet en række undersøgelser som viser, at krill oliens Omega-3 indhold kan gavne dig i forbindelse med træning. Dette er på grund af dens essentielle fedtsyrer, der hjælper med at bevare glukose energilagret samtidig med at fremme brugen af fedt til energiproduktionen. Derudover medvirker Omega-3 til at holde hjertet velholdt, holde led og knogler sunde samt bibeholde et stærkere immunforsvar. Krill olie kan derved bedre bekæmpe de betændelsestilstande, der opstår ved en hård fysisk træning.
Ydermere tyder meget på, at krill olie også har en god indflydelse på vægttabsresultater samt at holde en stabil vægt, da Omega-3 medvirker til at holde blodsukkeret på et sundt niveau, reducerer mængden af triglycerider (fedt) i blodet, støtter kroppens hormonbalance, og hjælper på humøret. Et bedre humør formindsker trangen til trøstespisning eller overspisning, hvis man har tendens til at spise på sine følelser.

Anbefalet brug af krillolie

krill kapsler
Krill olie fås i kapsler, så de er lige til at sluge til morgenmaden! Fosforlipiderne bliver opløst i vand, og er derfor i stand til at blande sig med de væsker, man har i mavesækken, hvilket betyder, at man undgår opstød, der smager og lugter af fisk. Derfor skal du ikke bekymre dig om, at krill olien giver dig fiske/skaldyrs ånde. Du skal blot indtage 1-2 kapsler pr. dag for at få dækket dit behov. Krill olie er dog ikke velegnet til vegetarer, veganere, personer med allergi for fisk og skaldyr.
Hvis du altså kan nikke genkendende til, at dette er hvad du mangler, så er der vidst ingen tvivl om, at krill olien vil være et oplagt kosttilskud til dig. Du får et tilskud, der vil hjælpe dig til en bedre kropsbalance. Er du en af dem, som vil sikre din krop det bedste – så er krill olien en givende mulighed! Hvis du også er en af dem, som tænker på natur og miljø, skal du vide, at MyProtein’s krill olie er produceret gennem en unik og miljømæssig ansvarlig proces. Dette har også en stor betydning for oliens kvalitet og en minimal indvirkning på naturressourcer.


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu