Kosttilskud

Får du nok fiskeolie? | Bliv klogere på omega-3

Vi danskere spiser generelt alt for lidt fisk. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man spiser fisk mindst 2 gange om ugen. Det anbefales at spise 350 g fisk hver uge, hvoraf de 200 g bør komme fra fed fisk, som laks, ørred, makrel eller sild.
Men er fiskeolie virkelig så nødvendigt for os, og hvad gør det godt for?

Hvad er Omega-3?

Også kaldt n-3 eller fiskeolie, findes i høj grad i fed fisk og er i familie med de flerumættede fedtsyrer, som har en positiv virkning på hjertesygdomme og blodtrykket. Dette er livsnødvendige fedtstoffer for os mennesker.
Fiskeolie omfatter EPA (eikosa-pentaen-syre) og DHA (dokosa-hexaen-syre).
Der findes også en omega-3 fedtsyre fra planteverdenen, der kaldes ALA (alfa-linolen-syre), der i mindre grad bliver omdannet til EPA og DHA i vores stofskifte.

Fiskeolie

 

De bedste kilder til EPA og DHA er

  • Hellefisk
  • Laks
  • Makrel
  • Ål
  • Sild
  • Stenbider og stenbiderrogn
  • Ørred
  • Sardin

Du kan også spise dig til omega-3 igennem blandt andet hørfrø, rapsolie, chiafrø, grønkål, spinat og andre bladgrøntsager. I disse fødevarer findes ALA, som menneskets stofskifte kan omdanne til EPA og DHA. Omdannelse er dog kun på omkring 4%, og derved får man ikke tilstrækkeligt nok omega-3 igennem disse fødevarer.

Fiskeolie

Hvorfor er det vigtigt med Omega-3?

Fedtsyreren DHA udgør 20% af hjernens fedtstoffer og er vigtigt i forhold til hjernens opbygning og funktion samt humør og hukommelse. Meget tyder på, at omega-3 har en god indflydelse på vægttab samt en stabil vægt, da det mætter mere og fjerner dermed trangen til overspisning. Derudover hjælper det på humøret, som formindsker trangen til trøstespisning.
Omega-3-fedtsyren DHA stimulerer cellemembran proteiner, som kan lindre eller nedsætte risikoen for mange sygdomme, som involverer inflammation.
Denne proces er vigtig, fordi kronisk vævsinflammation kan føre til insulinresistens, der kan udvikle type-2-diabetes. Kronisk vævsinflammation er også forbundet med andre forskellige sundhedsmæssige problemer.


Omega-3 reducerer og nedsætter

  • Blodpropper
  • Kræft
  • Demens
  • Gigt
  • Astma
  • Psoriasis og eksem
  • Tarmbetændelse

Omega-3 og træning

Der er lavet en række undersøgelser, som viser at fiskeolie kan gavne dig i forbindelse med træning pga. de essentielle fedtsyrer hjælper med at bevare glukose energilageret, samtidig med at fremme brugen af fedt til energiproduktionen. Omega-3 giver et stærkere immunforsvar og kan derved bedre bekæmpe de betændelsestilstande, der opstår ved en hård fysisk træning.

træning

Afslutning

Der er vidst ingen tvivl om at fiskeolie er livsnødvendige for os mennesker. Men generelt får vi danskere ikke fisk nok igennem vores kost, og så anbefales det at supplere op med kosttilskud. Her vil jeg anbefale disse eller dem her, som er fiskeolie med høj renhed.
Så er du en af dem, der vil sikre din krop det bedste, så er tilskuddet en givende mulighed!

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu