Ernæring

Sådan kan du øge dit energiniveau og slippe for træthed

Når man kører på reserven

Energi træt udmattet

Kender du det, når man bare ikke orker at lave mere? Når ens energiniveau er helt i bund – nærmest i minus! Måske er det madlavning, det drejer sig om, eller måske mangler du at få trænet, men virkelig ikke kan finde noget som helst overskud. Du er træt, og ser blot en varm og blød seng foran dig. Der er ikke noget at sige til, at vi mennesker af og til bliver trætte. Vi lever i et samfund, hvor der kræves en hel del af os. Vi skal have overskud på arbejdet, hos familien og vennerne samt skal vi klare hverdagens mange ting og pligter.

Man må somme tider finde nogle metoder, hvorpå man kan holde sig frisk hele dagen. Dette findes der faktisk mange redskaber til – både i forhold til de fysiske menneskelige behov, men ligeledes findes der også en hel del kosttilskud og supplementer, som kan øge dit energiniveau, når det virkelig brænder på.

De fysiske behov

Når det gælder om, hvad du selv kan gøre, eller hvad din krop kan gøre af sig selv, så er der faktisk nogle metoder, som man bør huske på. Det er jo netop ikke meningen, at vi mennesker skal gå og være trætte. Verden ser helst, at vi møder friske på arbejde eller i skole – og holder i op til 8 timer, hvis ikke længere.

Hvis man ser på de helt basale fysiske menneskelige behov, så får man et godt indtryk af, hvad der skal til for at undgå trætheden generelt.

  • Søvn
  • Mad

Disse to er tæt på de allervigtigste her i livet. Du kan altså ikke fortsætte med at leve, hvis du ikke opfylder disse to “krav.” Det kan dermed være vigtigt at huske på, at disse to punkter SKAL være opfyldt.

Husk skønhedssøvnen

Energiniveau søvn

Alle ved jo, at man skal sove. Det hører til at være menneske. Men ved du også, hvor mange timer du egentlig skal have hver eneste nat for at bevare et godt energiniveau? Ifølge diverse studier tyder det på, at din alder bestemmer, hvor mange timers søvn du bør have.

Teenagere (14 – 17 år): 8 – 10 timer

Unge voksne (18 – 25 år): 7 – 9 timer

Voksne (26 – 64): 7 – 9 timer

Dette er en grov skitse over, hvor meget vi egentlig har brug for af søvn. Det er naturligvis individuelt fra person til person, da vores energiniveau også er forskellig, hvor mange timer man egentlig behøver at sove hver nat. Men følger du denne, så er du godt på vej!

Det kan dermed være godt at have i tankerne, hvor mange timer man egentlig får sovet hver nat. Hvis du sover for lidt, så er der intet at sige til, at du ikke føler dig veludhvilet. Skriv eventuelt tidspunkterne op – hvornår sover du, og hvornår vågner du igen? Gør dette over en periode på 2 uger, så får du hurtigt et indblik i, hvor meget søvn du egentlig får hver nat. Husk på at man ikke kan indhente søvn!

I forhold til kosten så er dette jo lige så vigtigt for os mennesker, som selve søvnen er. Vi fungerer simpelthen ikke uden mad, og vi daler lynhurtigt i vores energiniveau uden brændstof. Hvis man går en eller flere dage uden at spise nok, så kan man hurtigt komme til at føle sig uoplagt og træt, da kroppen ikke får noget energi og næring. Det kan derfor være en god idé at være en smule opmærksom på, hvad du har indtaget i løbet af dagen. – Her snakker vi gerne sund kost!

Vær ikke bange for kulhydrater

Kulhydrater

Din mad indeholder primært kulhydrat, protein og fedt. Hvis du lever af en kost, som kun består af protein og fedt, så kan det være svært at holde energiniveauet vedlige. Kroppen kører primært på kulhydrater, når det gælder energi. Hvis du føler dig træt på daglig basis, så kan det altså godt betale sig at have nogle grove grøntsager eller noget groft brød liggende, som man kan snuppe, når trætheden træffer ind. Læs meget mere om energifordeling i denne artikel. 

Kosttilskud som energi

Hvis dit energiniveau endnu er svært at holde oppe, så findes der også andre måder, hvorpå du kan øge dit niveau af energi. Der findes et hav af kosttilskud og forskellige supplementer, som virkelig kan hjælpe dig af med trætheden. Hvis energiniveauet er lavt, når du sidder på jobbet eller sammen børnene, så har du mulighed for at supplere din kost med forskellige kosttilskud, som vil give dig mere energi og lukke af for trætheden.

Hvis det ikke kun handler om energiniveauet generelt i hverdagen, men i stedet et optimalt energiniveau til træning, så kan samtlige af kosttilskuddene listet herunder også hjælpe på, at du får en fænomenal og energifyldt træning.

1. Koffeinpiller

Personligt er jeg stor fan af koffeinpiller, fordi de fungerer som en stærkere kop kaffe. Dette kosttilskud er simpelthen fantastisk, da de redder resten af dagen. Det smarte ved pillerne er, at man ikke behøver at rende frem og tilbage for at skaffe en kop kaffe – og derudover indeholder de heller ingen kalorier. På den måde er det super nemt blot at indtage et par af disse. Vupti, så er man frisk og klar!

Koffeinpiller er særligt kendt i fitnessmiljøet, da de er geniale inden et træningspas. Inden træningen påbegynder, snupper man lige et par koffeinpiller, og så er man ellers klar og parat til træning! Du vil opleve, hvordan energien under træningen vil være en helt anden. Måske kan du ovenikøbet tage flere sæt, eller mere vægt end du plejer.

Køb dine koffeinpiller her.

2. Fokus + Energi kapsler

Dette produkt er måske ikke umiddelbart noget du kender til, men så bør du læse med her. Dette er nemlig en duo kapsel, som giver dig øget fokus og energi. Disse er som koffeinpillerne super geniale, da de netop intet fylder. Mange drikker en energidrik eller en kop kaffe, når de har brug for energi. Men med disse kapsler behøver du ikke slæbe rundt på noget, eller bruge dyre domme af penge på diverse energidrikke.

Det anbefales at indtage kapslen om morgenen eller en time inden træning. Du kan derfor sagtens benytte dette kosttilskud til både din træning men ligeledes også blot, hvis du ikke føler dig helt veludhvilet og klar til en lang dag. Med disse kapsler bliver du uden tvivl klar i låget – om det så er i forhold til træningen, arbejdet eller skolen, er fuldkommen underordnet. Du vil bemærke et ekstra fokus!

Køb dine fokus + energi kapsler her.

3. Pre Workout

Dette er et meget velkendt kosttilskud eller supplement, når det gælder fitnessindustrien, og når der er behov for et boost til ethvert energiniveau. Pre workout er nemlig blevet et ‘must’ for rigtig mange mennesker – inklusiv jeg selv. Det bliver næsten svært at komme igennem en hel træning uden pre workout, når man først har fået øjnene op for, hvor godt det stads egentlig virker.

Der findes efterhånden så mange forskellige pre workouts, at det snart ikke er til at finde rundt i længere. Hvis du ønsker en god pre workout, som dækker de fleste behov – hvor både energi, fokus, øget pump og udholdenhed er inkluderet, så vil jeg anbefale dig at købe denne her.

Pre workout bør primært benyttes til din træning. Man tager det 20 – 30 minutter inden træningen påbegyndes. Dog kan man naturligvis også indtage pre workout på andre tidspunkter af døgnet. Hvis du slet ikke kan holde dig vågen i de sidste to timer af din arbejdsvagt, skole, eller hvad det ellers måtte være, så er det jo aldrig forbudt lige at tage en slurk pre workout eller to – især hvis det smager godt!

4. Energibarer

Udover diverse piller, pulvere og andre produkter som måtte indeholde flere energimæssige fordele, så findes der også mange produkter, som svarer til en snack eller lignende.

Særligt finder du de populære energibarer – disse skal ikke forveksles med proteinbarer. Disse sørger for, at du får nogle kalorier, som kroppen kan bruge i det øjeblik, hvor du føler dig træt. Stort set alle energibarer vil indeholde en større mængde kulhydrater, fordi dette er det næringsstof, som giver kroppen energi. Måske har du hørt om de hurtigoptagelige kulhydrater – såsom sukker, som siges at give en smule energi i en kortere periode. Hvorimod findes der også langsomoptagelige kulhydrater, som findes i groft brød. De giver energi over en længere periode. Ofte finder du faktisk begge dele i en energibar. Når man spiser sådan en bar, så er det fordi man mangler energi nu og her, men måske også på længere sigt.

Sådanne barer er derfor gode sidst på arbejdsdagen eller skolen, men også inden en træning. Jeg ville personligt ikke anbefale den om morgenen, fordi morgenmaden ikke bør indeholde for meget sukker/hurtigt optagelige kulhydrater, da du dermed hurtigere bliver træt midt på dagen. Tag dem derfor ikke om morgenen.

Køb dine energibarer her.

Naturlig energi igennem kost

Fødevarer

Selvom man indtager forskellige kosttilskud, energibarer, eller hvad det ellers måtte være, så skal det aldrig erstatte normal kost. Der er ikke noget at sige til, at trætheden træder ind, hvis du slet ikke har spist noget i løbet af dagen. Din kost er altså en rigtig vigtig del, når der er tale om dit energiniveau. Hvis man føler sig en smule træt, så skader det heller aldrig at indtage et stykke frugt eller to, hvis man dog endnu ikke er gået med på bølgen af kosttilskud.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Vanessa Gantzel

Vanessa Gantzel

Forfatter og ekspert

Vanessa Gantzel er vores skribent og uddannet fitness instruktør v/ Fitness World, hvor hun igennem sin holdundervisning motiverer og får sveden frem på panden hos medlemmerne. Hun har tidligere erfaring med at skrive fra andre medier. Alt indenfor sundhed, livsstil og træning. Dette er ligeledes områder, som Vanessa går op i, da en sund krop og sund indstilling til livet er alfa omega. Vanessa drømmer om at blive personlig træner og massør.