Kosttilskud

Vegansk for begyndere | Bliv fit for fight med fibre

Fibre er en af de vigtigste ting, som kroppen har brug for til at fungere ordentligt. Vi vil her dele lidt viden omkring kostfibre, og hvordan du som veganer sikrer dig at få nok.
Når du bliver bedt om at spise mere groft, så betyder det, at du skal indføre flere fibreholdige fødevarer til din kost, men hvor kommer disse egentlig fra?

Læs videre og bliv lidt klogere på fibrenes effekt, og hvorfor det er sundt.

kostfibre

Fibre kan ses lidt som rengøringsmænd, der renser dit system rent. De hjælper med at sænke dit kolesterol ved at rense arterierne. De hjælper med at reducere blodtryk og regulerer dit insulin niveau og kan ligeledes hjælpe med at bekæmpe irritabel tyktarm, hæmorider og type 2 diabetes. Dette vil vi gå mere i detaljer med om lidt.
Ergo renser og opretholder de din tarm og relaterede problemer.

Forskellige fibre

Først og fremmest er der de opløselige, som opløses i vand og dine uopløselige, som er grove, og godt gættet – disse opløses ikke i vand. Den daglige anbefaling er mellem 25 og 35 g i en kombination af både de opløselige og uopløselige fibre.
De opløselige hjælper med at nedsætte fordøjelsen, så din krop bedre kan optage de næringsstoffer fra den mad, som du fordøjer.

De uopløselig hjælper mad til at passere gennem din mave og tarm og sikrer en sund afføring.
For alle, der ønsker at tabe sig, har uopløselig fibre været kendt for at hjælpe med at styre vægtforøgelsen, fordi det får dig til at føle dig mere mæt, lige efter at have spist det, hvilket betyder, at du ikke vil føle behovet for at spise mere, end du har brug for.

Mængden af opløselig eller uopløselig fibre, som du har brug for, afhænger af, hvor følsomt dit system er. Din afføring afslører, om du får mere af den ene slags fibre fremfor den anden.

Undgå forstoppelse

Fibre

Hvis du lider af forstoppelse, kan en øget dosis af fibre have en mild afførende effekt. Hvis fx har irritabel tyktarm eller diarré, så anbefales en fiberrig kost for at lindre og afhjælpe.
Fordi kulhydraterne i en diæt med mange fibre ikke kan fordøjes i mave og tyndtarm, så kan dette resultere i gas fra tarmen også kendt som prutter. Derfor er det bedst gradvist at tilføje fibre, så mave og tarm vænner sig til det, i stedet for at gå all in fra dag et af. Det er vigtigt at huske på, at når dit fibre indtag stiger, bør du også øge mængden af vand – ellers kan det føre til forstoppelse, som jo er det, man vil prøve at undgå.

Den gode nyhed for veganere er, at en vegansk kost ikke forhindrer dig i at få dine fit-for-fight-fibre. For når det kommer til fibre, så bør veganere ikke være bekymret for, om de nu får nok. Planteriget er spækket med dem, og hørfrø samt nødder er en utrolig stor kilde til de uopløselige. Frugter som æbler, ærter og bønner er en god kilde til de opløselige, hvilket nedsætter din fordøjelse og hjælper kroppen til at absorbere alle de livsnødvendige næringsstoffer, som kroppen har brug for.

Fibre



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert