Kosttilskud

Bedste whey proteinpulver | Impact Whey vs. Isolate?

Det bedste whey proteinpulver at vælge

The battle of the best. Vi graver ned i for at se, hvad det bedste whey proteinpulver er.

Whey protein indeholder protein, fedt, kulhydrater, vitaminer og mineraler. På grund af dets stærke indhold af aminosyrer og dets evne til at blive absorberet af kroppen er det ideelt til muskelopbygning. Det har vist sig at fremme muskelproteinsyntesen, støtte fedtforbrænding og undertrykke appetitten.1 Det har også vist sig at øge produktionen af glutathion, som er en antioxidant.2

Proteinpulver fås i form af koncentrat eller isolat. Begge indeholder protein, men isolat, som er fremstillet af whey koncentrat, undergår en yderligere forarbejdning for at give et produkt med en højere proteinkoncentration.

Hop til:

bedste whey proteinpulver

Hvad er whey koncentrat?

Whey protein produceres, når flydende dele af mælk presses gennem et raffineret filter. Det materiale, der bliver tilbage, tørrer og danner whey protein koncentrat. Denne form for whey varierer på mængden af fedt og kulhydrater i form af laktose.

Proteinindholdet varierer mellem 30-80 %, og det kan indeholde mange protein underfraktioner.

Fordele ved whey protein koncentrat

  • Plejer at være billigere end whey isolat.
  • Er en komplet proteinkilde, hvilket betyder, at det indeholder alle ni essentielle aminosyrer.
  • Har et lavt indhold af kulhydrater og fedtstoffer.

Hvad er whey isolat?

Mens koncentrat har et proteinindhold på ca. 80%, er isolat ca. 90 %. Dette skyldes krydsstrømsmikrofiltrering, som får proteinet til at adskille sig fra fedt og laktose. Whey isolat er et populært valg for folk på fedtfattig diæt, da det har et lavere fedtindhold end koncentrat.

Whey isolat har også et meget lavere indhold af laktose, hvilket gør det ideelt for personer med intolerance. Når whey koncentrat forarbejdes og renses yderligere til whey isolat, bliver strukturen nedbrudt og mister noget af sin biologiske aktivitet. Aminosyrestrukturen og -sekvensen er dog upåvirket, hvilket er det, der er vigtigt for muskelopbygningen. Alle store proteiner nedbrydes alligevel til aminosyrer under fordøjelsen, så om det sker i din tarm eller under en fremstilling gør ingen forskel overhovedet.

Hvilken whey du vælger bør afhænge af dine mål, dit budget og dine evt. allergier. Da whey koncentrat har et betydeligt højere indhold af laktose, er det bedre at vælge isolat, hvis du er laktoseintolerant. Da isolat imidlertid kræver mere forarbejdning end koncentrat, er det også dyrere.

Fordele ved whey isolat

  • Er lavere i kulhydrater end vallekoncentrat.
  • Er lavere i fedt end vallekoncentrat.
  • Det har også et højere proteinindhold end valleproteinkoncentrat.
  • Har et lavere indhold af laktose end koncentrat.
  • Er også en komplet proteinkilde.

Smag & Gain Kontrol

 Sammenligning: Impact Whey Protein  Impact Whey Isolate 
Kcal (per 25g)  103  93 
Fedt (per 25g)  1.9  0.1 
Kulhydrat (per 25g)  1.0  0.6 
Protein (per 25g)  21  23 
Antal smagsvarianter 51  22 

Få mere at vide om, hvornår du skal have protein shakes (og hvor mange!) i artiklen nedenfor…

Hvor mange protein shakes om dagen er sundt?

Kosttilskud

Hvor mange protein shakes om dagen er sundt?

Kan du egentlig få for meget at det gode?

2019-04-13 10:22:02Skrevet af Claire Muszalski

FAQ

  1. Hvad er whey koncentrat?
    • Whey koncentrat fremstilles ved at presse flydende dele af mælk gennem et filter. Det tilbageværende materiale tørres derefter til koncentrat, som består af ca. 80% protein.
  2. Hvad er whey isolat?
    • Whey isolat har et proteinindhold på over 90%. Det har også et lavere laktoseindhold end whey koncentrat.
  3. Hvad er forskellen i fedtindholdet mellem Impact Whey Protein og Impact Whey Isolate?
    • Pr. 25 g indeholder Impact Whey 1,9 g fedt, mens Impact Whey Isolate indeholder 0,1 g.
  4. Hvad er forskellen i kulhydratindhold mellem Impact Whey Protein og Impact Whey Isolate?
    • Pr. 25 g indeholder Impact Whey 1g kulhydrater, mens Impact Whey Isolate indeholder 0,6g.
  5. Hvor mange kalorier er der i Impact Whey og Impact Whey Isolate?
    • Pr. 25 g indeholder Impact Whey 103 kcal, mens Impact Whey Isolate indeholder 93 kcal.

Kort fortalt

Whey protein koncentrat og -isolat er begge fremragende proteinkilder. Isolat er dog lidt renere, hvilket resulterer i en højere proteinkoncentration med mindre fedt, kulhydrater, kalorier og laktose. Prisforskellen (isolat er lidt dyrere) afspejler de ekstra produktionstrin, der er nødvendige for at rense whey proteinet.
Vi synes selv, at begge varianter er toppen af de bedste whey proteinpulver, og det er dine præferencer, dit budget og dine mål, der i sidste ende afgør det.

19 protein shakes og smoothies opskrifter til vægttab og muskelopbygning

Sunde Opskrifter

19 protein shakes og smoothies opskrifter til vægttab og muskelopbygning

2019-03-14 06:00:58Skrevet af Jennifer Blow

Fordele ved protein shakes før sengetid

Kosttilskud

Fordele ved protein shakes før sengetid

Shaker du inden du skal sove?

2022-01-13 15:00:19Skrevet af Liam Agnew

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


  1. Mollahosseini, M., Shab-Bidar, S., Rahimi, M. H., & Djafarian, K. (2017). Effect of whey protein supplementation on long and short term appetite: A meta-analysis of randomized controlled trials. Clinical nutrition ESPEN, 20, 34-40.
  2. Bumrungpert, A., Pavadhgul, P., Nunthanawanich, P., Sirikanchanarod, A., & Adulbhan, A. (2018). Whey protein supplementation improves nutritional status, glutathione levels, and immune function in cancer patients: a randomized, double-blind controlled trial. Journal of medicinal food, 21(6), 612-616.Bes


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Forfatter og ekspert

Claire er registreret diætist fra the Academy of Nutrition and Dietetics og certificeret sundheds- og velvære coach fra the International Consortium for Sundhed og Wellness Coaching. Hun har en BA i biologividenskab og en Master i klinisk ernæring fra universitetet i Pittsburgh.

At tale og skrive om mad og fitness står Claires hjerte nær, da hun elsker at anvende sin viden og erfaring til at hjælpe andre, så de kan nå deres mål omkring sundhed og velvære.

Claire er også certificeret indendørs cyklinginstruktør og elsker det mentale og fysiske boost, som hun opnår ved at løbe og dyrke regelmæssig yoga. Når hun ikke selv holder sig i form, så hepper hun på hjembyens sportshold i Pittsburgh eller kokkererer i køkkenet til hendes familie.

Få mere at vide om Claires erfaring her.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her