Kosttilskud

Vegansk for begyndere | Hvorfor D-vitamin er vigtigt

Oftere og oftere hører vi, hvor vigtigt det er at få sin daglige dosis af solskinsvitaminet, da vi går en mørkere og koldere tid i møde. Men hvor meget ved du egentlig om D-vitamin, og hvad vitaminet gør for at holde dig sund og velfungerende?

Din krop høster en masse fordele ved D-vitamin. Dine knogler og tænder holdes sunde og stærke og ligeså med dine muskler og kropsstyrke.
Den gode nyhed er, at det er let at finde dette vitamin, men spørgsmålet er, om de naturlige kilder er nok til at dække dit behov for D-vitamin?

En sund, velafbalanceret kost er første skridt til at give din krop de nødvendige vitaminer og mineraler. Som veganer kan det være lidt mere udfordrende at få alle næringsstoffer igennem kosten, da mange stammer fra kød og mælk. Men heldigvis ikke alle. Gode naturlige kilder til D-vitamin omfatter bl.a. fisk, appelsinsaft, visse mejeriprodukter, korn, ost og æggeblommer.

D-vitamin aka Solskinsvitaminet

solskinsvitamin

Så hvis D-vitamin er så tilgængeligt, hvorfor er dette vitamin så omtalt?

Det er ikke kun igennem fødevarer, at du får D-vitamin, men også fra solen. Heraf navnet solskinsvitaminet. Faktisk så stammer størstedelen af dit indtag fra solen, og når man nu bor i Danmark, så er det altså lidt af en udfordring med den sol…’

En velafbalanceret kost og kvalitets ernæring er afgørende for din generelle sundhed samt genopbygning efter træning. Under træning bruger din krop af den energi, som bliver lagret efter indtagelse af protein og kulhydrat, og det gør det mere udfordrende at opretholde og bevare dit indtag af vitaminer, da kroppens lager tømmes.

For at bevare knoglernes og musklernes sundhed, har alle brug for D-vitamin svarende til et gennemsnitligt indtag på 10 mg.

Symptomer på D-vitaminmangel

d-vitamin mangel

Hvis du er usikker på, om du får den rette mængde af D-vitamin, så hold øje med følgende tegn. Dette kan sandsynligvis være en indikation på, at du er i D-vitaminmangel:

  1. Humørforandring. Ifølge et nyt studie kan D-vitaminmangel give øget tendens og symptomer på depression. D-vitamin er blevet sat i forbindelse med dopamin i hjernen samt sundhedsmæssige fordele for knogler, muskler og hjerte.
  2. Træthed. Jovist, efter træning vil du selvfølgelig føle dig træt og udmattet, men hvis du føler dig ekstremt udkørt og udmattet uden at have trænet, så er mangel på D-vitamin måske en årsag.
  3. Smerter i knogler. D-vitamin er godt til at styrke knogler og et D-vitaminmangel har vist at forværre symptomerne på knogleskørhed.
  4. Infektioner. Grundet vitaminets effekt på dit immunsystem, kan vitaminmangel være grunden til, at du har et mere svækket immunforsvar overfor infektioner og bakterier.
  5. Muskelsmerter. Dette gør sig ikke kun gældende for de dage, hvor du har løftet ekstra tungt I fitness. Hvis du oplever diskret til stor smerte i dine muskler, kan det formentlig skyldes D-vitaminmangel.
  6. Svedtendens. Hvis din kropstemperatur er på et normalt niveau, og du sveder eller gløder, samtidig med at du opretholder et stabilt aktivitetsniveau, anbefales en D-vitaminprøve.

Søvn og smerte

Ydermere, nye studier har sidenhen vist sammenhængen mellem D-vitamin, søvn og smerte. Studiet, som er udgivet i Journal of Endocrinology, var blevet udført af forskere fra Psykobiologisk Institut ved Forbundsuniversitetet i São Paulo i Brasilien. Beviser tyder på, at D-vitamin spiller en rolle i biologiske processer, herunder sensoriske signaler og søvnregulering. Forskningen konkluderede også, at D-vitamin spiller en stor rolle i knoglemetabolisme.

Mens smerte er forbundet med afbrudt søvn, er det stadig ubestemt, hvordan D-vitamin påvirker smerte. To af de måder, vitamin D-kosttilskud kan potentielt påvirke din følsomhed over for smerte, er ved at påvirke din søvn og via dens rolle i bekæmpelsen af inflammation. Ved at virke mod inflammation stimulerer D-vitamin det antiinflammatoriske forsvar, der produceres af dine immunceller. Dette reducerer din følsomhed overfor smerte, som også kan hjælpe dig med at sove bedre.

Snup et tilskud

D-vitamin

Da det kan være lidt af en udfordring for os mennesker at få de anbefalede 10 mg igennem naturlige fødevarer, så overvej at tage et D-vitamin tilskud på 10 mg – specielt til efterår og vinter.

Kære veganer, hvis du er bekymret for, hvorvidt du får den rigtige mængde vitamin D, eller hvis du har nogen af de ovennævnte symptomer, til trods for en ellers sund kost, kan Myproteins Vegan Vitamin D3 give dig lidt ro i sindet velvidende, at din krop får det rette tilskud for at fungerer på en sund måde.



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert