Træning

Fitnesscenter vs. Hjemmetræning | Fordele og ulemper

Fitnesscenter vs. Hjemmetræning | Fordele og ulemper

 

Har du længe gået med tankerne om, at melde dig ind i et fitnesscenter? Er du bange for, om du får brugt dit medlemskab nok? Et fitnessmedlemskab er ikke alfa omega for at opnå et flot krop. Dette kan nemlig også lade sig gøre derhjemme.

Hvad er dine mål med træningen?

Først battle ropeog fremmest skal du finde ud af, hvad dine mål er. Går du efter en krop med store markerede muskler? Eller ønsker du at tabe nogle kilo, som har sat sig på sidebenene? Dine mål afhænger af, om du har brug for et medlemskab i dit lokale fitnesscenter. Hvis du går efter, at opbygge mere muskelmasse og blive større, så bør du nok overveje et medlemskab i et fitnesscenter. Det kan være svært, at øge muskelmassen, når du kun har kropsvægt at arbejde med. Efter at have trænet med kropsvægt i en periode, når man til ét punkt, hvor kroppen simpelthen ikke kan opbygge mere muskelmasse. Den har nu brug for noget tungere at løfte!

Hvis målet er at tabe sig, kan dette gøres på mange måder. Personligt ville jeg foretrække styrketræning, når man ønsker at smide nogle kilo. Mange foretrækker dog konditionstræning. Dette kan jo snildt gøres uden noget som helst medlemskab, det kræver blot vilje. I forhold til at tabe sig via konditionstræning kan du både løbe, cykle, svømme eller hvad du ellers synes om. Du skal bare få gang i motionen!

Kan jeg virkelig bare træne hjemme?

Svaret er ja, du kan sagtens bare træne derhjemme. Dog betyder dette, at du bør inkludere naturen i din træning. Det kan være svært at klare alle øvelser hjemme. Udendørs legepladser, parkoursteder og fitnessområder kan hjæ
lpe dig med dette.
Hjemme kan du lave stort set alt, som har med kropsvægt at gøre. Øvelser såsom armbøjninger, mavebøjninger, rygbøjninger, knæbøjninger (også kaldet squats) og lignende er perfekte at lave hjemme i stuen. Når du er nået til de lidt sværere øvelser, så råder jeg dig til at tage ud til forskellige steder, hvor du finder hængende barer. Disse er nødvendige, når du er nået til pull ups og chin ups, som også er vigtige kropsvægtøvelser.

Udvid hjemmetræningen med redskaber

For at træne hjemme bør man anskaffe sig nogle redskaber, som virkelig kan gavne træningen. Her mener jeg blandt andet, at redskaber som måtter, standard håndvægte, medicinbolde og sjippetorve ville være ideelle til din træning derhjemme. Nogle mennesker har et vaske ægte ”home gym” i kælderen. Træningselastikker
Dette tager dog noget tid at få bygget op. For det første skal man have en masse plads i sit hus. For det andet kræver det en hel sum penge. Maskinerne kan koste et sted imellem 1000 – 20.000 kroner. Jeg anbefaler derfor, at man starter med de basale redskaber, og ser an, hvad man føler er vigtigst for sin træning, og hvad man vil investere i. Det behøver ikke altid være det helt vilde.

Fordele og ulemper

Fordele ved at træne hjemme er, at man kan træne lige når man har lyst. Ingen lukkede fitnesscentre, når du skal i gang med din træningssession. Derhjemme kan du gøre, som du har lyst til.
Derudover kan du gå i lige det tøj, som du føler er mest behageligt. Flere fitnesskæder kører med en bestemt tøjpolitik, hvor man eksempelvis ikke må have en sports-BH på, uden at have en anden top udover. De mener, at dette viser alt for meget hud, og er derfor ikke acceptabelt i forskellige fitnesscentre.

udendørstræning

Selv 10 minutters træning er bedre end ingen træning. Hvis du kører hele vejen op til dit lokale center vil du føle, at du er nødt til at træne i minimum 30 minutter, ellers havde hele turen derop været spild af tid. Hjemme har du mulighed for hurtigt at træne i 10 minutter, når det nu lige passer ind i skemaet, og du alligevel skal vente til, at aftensmaden er klar.

Ulemperne er dog ligeledes, at du har mulighed for at komme til at sidde fast. Du sidder fast i den samme rutine hver dag, og kan ingen nye øvelser finde. Et fitnesscenter har det med at inspirere os til, at begynde på helt nye træningsøvelser. Vi ser andre mennesker lave en øvelse, som vi selv aldrig har lavet før. På den måde skaber det noget mere variation i vores træningsprogram, når vi lader os inspirere af andre.

FitnesscenterFitnesscentre gør, at du kan lave mange flere forskellige øvelser. Et fitnesscenter har hundredevis af forskellige maskiner og redskaber – det er bare med at begive sig ud i junglen! Når man træner hjemme, har man kun mulighed for et bestemt antal øvelser, medmindre man selvfølgelig har købt sig til et helt home- gym.

En tredje ulempe ved hjemmetræning er, at du på den måde ikke er særlig social. En træning derhjemme helt alene står i modsætning til en træning nede i dit lokale fitnesscenter. I et fitnesscenter proppet med folk får du muligheden for, at møde en helt masse mennesker med samme interesse som dig – nemlig at træne. Man finder oveni købet ofte nogen at træne sammen med, fordi man falder i snak ved den pågældende øvelse.

Er dit fitness medlemskab pengene værd?

Dette spørgsmål er der mange delte meninger om. Det handler meget om målet med din egen træning. Man har jo rig mulighed for at starte med at træne hjemme og udenfor, hvor man efter et års tid kan rykke hen i et fitnesscenter.
En anden mulighed er, at du kan få en gratis prøvetræning i mange af landets fitnesscentre. Nogle steder tilbyder de endda to ugers gratis træning, så man lige kan snuse til fitnesscenteret og se, om det er noget for en.

Fitness

Hvis man herefter overvejer at melde sig ind i det lokale fitnesscenter, så bør man holde øje med centerets/kædens kampagner. Fitnesskæder såsom Fitness World og Fitness.dk og andre større centre har ofte kampagner, hvor man sparer oprettelsen, eller får en gratis træningstaske og lignende. Dette kan altså godt betale sig, da man på den måde sparer en hel del penge – og det er jo altid rart!

Hvilket fitnesscenter skal jeg melde mig ind i?

Igen et spørgsmål som ikke kan besvares af en enkel person, da det er fuldkommen individuelt. Det går meget ud på, hvad man nu foretrækker og lægger vægt på, når man skal starte i et træningscenter.

fitnesscenter træning

Selv kigger jeg oftest på disse tre kriterier:

  • Beliggenhed
  • Faciliteter
  • Priser

Beliggenhed er vigtig, da man hurtigt skal kunne komme hen til fitnesscenteret. Hvis du har en time transporttid, så har du flere undskyldninger for ikke lige at få trænet. Det duer simpelthen ikke. Selv anbefaler jeg, at der maksimum er 30 minutters transporttid hen til det valgte fitnesscenter. Man skal helst bruge længere tid på selve træningen end transporttiden.

Faciliteterne er samtidig også vigtige at lægge mærke til. Hvis du har fundet dig et ældgammelt center, hvor maskinerne knirker, støvet flyver rundt og vægtskiverne er gået i stykker, bør du måske overveje et andet center. – Medmindre du selvfølgelig er til et gammelt retrocenter. Det kan være en god idé, at kigge efter udvalget af maskiner og vægte. Har de alle de maskiner, du skal bruge, for at fuldføre dit ugentlige træningsprogram? 

Et lille hyggeligt center hvor alle kender alle, er ofte et ældre centre. Hvad du leder efter, er selvfølgelig kun noget, du kan afgøre.

Priserne skal hænge sammen med kvaliteten af centeret. Et standard fitnessmedlemskab koster imellem 200 – 300 kroner om måneden, men kan hurtigt koste op imod 600 kroner. Det afhænger naturligvis af, hvilket medlemskab man køber, men også hvilket center man benytter sig af. Der findes mange private fitnesscentre, hvor priserne oftest er en hel del højere end i de større fitnesskæder. De private centre har dog også andre regler med hensyn til beklædning og så videre. Flere mennesker foretrækker de private centre, da de føler, det er mere familiært. Her kender folk hinanden, og det er på den måde en hel del hyggeligere. Det er dog individuelt, hvad man er til, og hvad man har råd til.

fitnesscenter

Når man melder sig ind i et fitnesscenter, er der altså nogle overvejelser man bør gøre sig.  Ud over beliggenheden, faciliteterne og prisen er et sidste tip også at finde ud af, hvilke åbningstider centeret har. Personligt er åbningstiderne meget væsentlige for mig. Jo længere de har åbent, jo større chance er der for, at jeg får trænet den pågældende dag. – Hvis jeg finder et center, der allerede lukker klokken 18 om fredagen, og jeg selv er hjemme fra arbejde klokken 16, så kan det være svært at få træningen presset ind i skemaet. Derfor kigger jeg altid efter centre/kæder, som har længst tid åbent så muligt.  

Hvorfor ikke både hjemmetræning og et medlemskab i fitness?

træning

Ja, hvorfor ikke? Hvis man altså har pengene til at have et medlemskab i et fitnesscenter, så kan det godt betale sig både at træne hjemme og i fitness. Fordelen i dette tilfælde er, at du har mulighed for at træne, lige når du har lyst. Selv hvis du er typen, som ikke kan lade træningen være, når du er syg, så kan du stadig træne en smule derhjemme – uden at smitte et helt fitnesscenter. Hvis dit fitnesscenter lukker tidligt, så kan du stadig få trænet; nemlig hjemme. Hvis du også selv har disciplinen, er det oplagt at løbe en tur udenfor, i stedet for at begive sig hen til centeret. Fordelen ved at kombinere et medlemskab i et fitnesscenter med hjemmetræning er, at det giver dig flere muligheder i forhold til træning. De øvelser som du ikke får lavet hjemme i stuen/naturen, dem kan du lave oppe i dit lokale fitnesscenter. Centeret vil endda hjælpe dig med konditionstræningen, når vejret ikke er til en løbetur, så kan du stadig få løbet dine daglige kilometer – blot på et løbebånd i stedet.

Få lidt inspiration her til et træningsprogram.

Ingen post tags



Vanessa Gantzel

Vanessa Gantzel

Forfatter og ekspert

Mit navn er Vanessa Gantzel og jeg er 19 år gammel. Hele mit liv har jeg dyrket forskellige former for sport, men har de sidste 5 år primært interesseret mig for fitness og styrketræning. Jeg bruger dagligt 2 timer på styrketræning, og træner efter bodybuildingstræningsformen. For mig handler det dog ikke kun om, at skulle træne og svede nede i fitnesscenteret. Jeg går ligeledes meget op min kost ved siden af min træning. Disse to går hånd i hånd, og det er derfor alfa omega, at have fokus på begge dele, hvis man gerne vil opnå drømmekroppen. Det vigtigste for mig er, at have nogle mål at træne og spise efter. Jeg prøver hermed at sætte 2 – 3 mål efter opnåelse af de forrige. På den måde har jeg altid noget at sigte efter. Jeg drømmer om at blive personlig træner og sportsmassør i fremtiden.