Ernæring

At drikke vand kan reducere kalorieindtaget | En myte?

I dag vil vi undersøge, om det at drikke vand kan føre til et fald i det samlede kalorieindtag (energi). Vægttab opnås i sidste ende via et kalorieunderskud, men det er ikke kun et spørgsmål om kalorier ind vs. kalorier ud, da vores stofskifte er mere komplekst end som så, og nogle fødevarer optages forskelligt af kroppen.

Der er nogle få undersøgelser, der undersøger effekten af vand direkte på vægttab, og om det resulterer i et fald i det samlede kalorieindtag. Vi dykker lidt dybere ned for at se, om det at erstatte fødevarer med vand er en effektiv måde at reducere kalorieindtaget på, eller om det er lidt af en myte.

at drikke vand

Kan vandindtag reducere sulten?

Det menes generelt, at det at drikke meget vand støtter vægttab eller vedligeholdelse af vægttabet og er blevet en almindeligt anvendt praksis til vægtkontrol.1 Det er godt for den generelle sundhed at drikke rigeligt med vand hver dag. Almindeligt drikkevand indeholder heller ingen kalorier, så det kan hjælpe med at styre kropsvægten og reducere kalorieindtaget, når det erstattes af drikkevarer med mange kalorier, som f.eks. sodavand.2,3

Tørst, den fornemmelse vi føler, når vi er let dehydrerede, forveksles ofte med sult af hjernen. Det er godt at drikke masser af vand, mens man forsøger at tabe sig, fordi man indtager vand i stedet for andre drikkevarer, som ofte indeholder mange kalorier og sukker.4

Virkningerne af at drikke vand til måltider i stedet for at drikke ingenting eller forskellige andre drikkevarer er fortsat understuderet. Uden vand kan mennesker overleve i 2-4 dage. Vand udgør ca. 60 % af vores kropsvægt og er afgørende for livet.5 Man kan forvente et reduceret energiindtag (kalorieindtag), hvis man erstatter drikkevarer med højere kalorieindhold med vand, når man spiser, men dette kan ikke nødvendigvis udmønte sig i vægtændringer på lang sigt.6

De kortsigtede virkninger af vandindtag omfatter øget mæthed, reduceret sultfølelse7 og et let øget energiforbrug som følge af en foreslået vandinduceret termogen effekt (øget varmeproduktion i kroppen).8

Er denne strategi altid pålidelig?

Det kan bestemt ikke anbefales at drikke vand alene med henblik på vægttab eller som erstatning for næringsrig mad. Vi har brug for mad for at få næring og energi. Vand kan ikke give disse og bør drikkes for at få væske. Det er vigtigt ikke at komme ind i en alt-eller-intet-tankegang med vand. Ja, det har mange fordele (det er godt at sigte efter 6-8 glas vand om dagen), men vi bør ikke erstatte mad med vand.

I sidste ende medfører det lav energi og dårligt humør og øger kun risikoen for næringsstofmangel.

Vand er en god erstatning for sukkerholdige drikkevarer, men det er vigtigt at huske, at det at drikke vand skal kombineres med et kalorieunderskud for at tabe sig.

Kort fortalt

Selvom vi bestemt ikke er uenige i, at det er gavnligt at drikke vand, bør det altid indgå som en del af en velafbalanceret kost og bør aldrig erstatte en næringsrig kost. Mad og god hydrering kommer først. At erstatte sukkerholdige drikkevarer med vand kan have mange fordele for vægtstyring, men at erstatte vand til måltider er et stort nej.

Er det nødvendigt at droppe alkohol for at tabe sig?

Ernæring

Er det nødvendigt at droppe alkohol for at tabe sig?

Er det helt slut forbud med drinks?

2020-07-18 11:17:08Skrevet af Jamie Wright

Hvad er den bedste diæt? Vi sammenligner nogle af de mest populære diæter

Ernæring

Hvad er den bedste diæt? Vi sammenligner nogle af de mest populære diæter

En guide til de mest omtalte diæter.Hvad er den bedste kost? Vi sammenligner nogle af de mest populære diæter

2021-07-14 10:27:38Skrevet af Claire Muszalski

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.

Jenaed Gonçalves Brodell

Skribent & Ekspert

Jenaed Gonçalves Brodell er en velkendt diætist (HCPC) og sportsvidenskabsmand. Hun er en fitnessentusiast og kommer fra en semi-professionel field hockey baggrund. Hendes passion for sportsernæring og baggrund i sportsverdenen gør hende forståelig for mange amatør- og eliteidrætsfolk. Hun har erfaring med at arbejde for NHS og i Sydafrika som konsulentdiætist. Hun har erfaring inden for pædiatrien med speciale i sportspræstationer for unge og voksne atleter og har erfaring inden for pædiatrien. Hendes skrivebaggrund stammer fra omfattende forskning gennem hele hendes karriere, hvor hun har fundet de mest opdaterede oplysninger og omsat dem til letforståelige oplysninger for offentligheden. Hun deler oplysninger på sin offentlige instagramside @the_Athletes_dietitianUK om det seneste inden for evidensbaseret ernæring.


  1. Sciamanna, C. N., Kiernan, M., Rolls, B. J., Boan, J., Stuckey, H., Kephart, D., … & Dellasega, C. (2011). Practices associated with weight loss versus weight-loss maintenance: results of a national survey. American journal of preventive medicine, 41(2), 159-166. 
  2. Muckelbauer R, Sarganas G, Gruneis A, Muller-Nordhorn J. Association between water consumption and body weight outcomes: a systematic review. Am J Clin Nutr. 2013;98(2):282-299. 
  3. Illescas-Zarate D, Espinosa-Montero J, Flores M, Barquera S. Plain water consumption is associated with lower intake of caloric beverage: cross-sectional study in Mexican adults with low socioeconomic status. BMC Public Health. 2015 Apr 19;15:405. doi: 10.1186/s12889-015-1699-0. PMID: 25928232; PMCID: PMC4411745. 
  4. Daniels, M. C., & Popkin, B. M. (2010). Impact of water intake on energy intake and weight status: a systematic review. Nutrition reviews, 68(9), 505–521. https://doi.org/10.1111/j.1753-4887.2010.00311.
  5. Daniels, M. C., & Popkin, B. M. (2010). Impact of water intake on energy intake and weight status: a systematic review. Nutrition reviews, 68(9), 505–521. https://doi.org/10.1111/j.1753-4887.2010.00311.
  6. Dennis, E. A., Flack, K. D., & Davy, B. M. (2009). Beverage consumption and adult weight management: A review. Eating behaviours, 10(4), 237-246.
  7. Boschmann, M., Steiniger, J., Hille, U., Tank, J., Adams, F., Sharma, A. M., … & Jordan, J. (2003). Water-induced thermogenesis. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 88(12), 6015-6019.


Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her