Ernæring

Næring for børn | Hvad bør dit barn spise?

Næring for børn | Hvad bør dit barn spise?

Det du, som forælder, giver dit barn at spise, har en stor indvirkning på deres mentale og fysiske sundhed, deres vækst og udvikling, samt deres vaner senere i livet. Det er vigtigt at sikre, at vores børn spiser sundt, har en varieret kost, som består af alle de vigtigste makronæringsstoffer og samtidigt er fuld af mikronæringsstoffer og vitaminer.

Generelt set bør du sørge for, at dit barn får tre varierede måltider om dagen, som helst skal indeholde fødevarer fra hver gruppe.

Kilder til protein

protein næring

Protein er vigtig for dine børns vækst og udvikling, idet det bidrager til at opbygge musklerne og hjælper med at udvikle hjernen og knoglerne. Essentielle aminosyrer findes kun i fødevarer, der indeholder protein, så derfor er det yderst vigtigt, at det er en del af dine børns kost.

De bedst proteinkilder kommer fra magert kød, så som kylling, fisk, æg, mælk, yoghurt, osv. De indeholder alle 9 essentielle aminosyrer og betragtes derfor som værende de bedste for dit barns vækst. Der findes ligeledes en del plantebaserede kilder til protein, så som bønner og bælgfrugter, omend de ikke indeholder så meget protein som animalske kilder. Af den grund anbefales det at spise dem sammen med andre proteinkilder. Ydermere indeholder de ikke alle de 9 essentielle aminosyrer, der er nødvendige i forhold til vækst.

Det anbefales, at børn spiser fisk to gange om ugen, hvoraf et af måltiderne bør indeholde en fed fisk. Eksempler på fede fisk er ørred, laks og makrel – fiskearter, der ikke ligger i den dyre ende. Frisk fisk er bedst, men fisk på dåse eller frossen fisk kan også anvendes.

Kulhydrater og aktive børn

kulhydrater børn

1-årige børn kan som regel let spise forskellige slags kulhydrater. Kulhydrater er vigtige, fordi kroppen bruger dem som en energikilde. Helt specifikt, omdannes glukose, som er en simpel sukkerart, til ATP (adenosin tri-phosphat), som vores muskler bruger, når de bevæger sig. Børn har en tendens til at være meget aktive fra de er helt små, så de har brug for en pæn mængde kulhydrater for at opretholde energiniveauet hver dag.

Kulhydrater findes fx i brød, pasta, mysli og korn. Selvom det i princippet er ligegyldigt, hvilken variant, du giver dine børn, så anbefales det at gå efter en fuldkornsvariant, når det er muligt. Fuldkornsvarianter har et lavere GI (glykæmisk indeks) og vil dermed give dit barn en mere vedvarende energi i længere tid, og det er generelt bedre for dem.

Behobvet for sunde fedtsyrer

sunde fedtsyrer

Selvom ordet “fedtsyrer” i sig selv lyder skidt, er det vigtigt at inkludere det i dit barns kost, især de sunde fedtsyrer, så som omega 3. Årsagen til det er, at mange vitaminer er fedtopløselige og kræver fedt for at bliver ordentligt optaget i kroppen.

Omega 3 findes mest i fede fisk og nødder, hvilket er årsagen til, at det er vigtigt, at dit barn får mindst ét måltid om ugen, der indeholder en fed fisk. Nødder er ligeledes en god kilde til fedtsyrer, men idet der i forbindelse med indtagelsen af disse, er en vis kvælningsfare, bør du ikke give dem til helt små børn. Ydermere er allergi over for nødder almindeligt forekommende, så du bør afklare med din læge, hvorvidt dit barn er allergisk, før du inddrager nødder i barnets kost.

Frugt og grønt

frugt og grønt

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du spiser 6 stykker frugt og grønt om dagen som voksen, men børn i alderen 4-10 år anbefales at spise 300-500 g. En tommelfingerregel er, at børn bør spise den mængde, som de kan have i hånden.

Grøntsager er meget vigtige i forhold til børns udvikling, idet de indeholder mange forskellige vitaminer og mineraler, som ikke findes i frugt.

Det er ligeledes vigtigt at overveje, hvilke typer frugt, dit barn spiser, og begrænse indtaget heraf, om nødvendigt. Nogle frugter indeholde meget sukker, hvilket kan have en negativ effekt på helbredet, hvis man spiser for mange af dem.

Søde sager

Det er ingen hemmelighed, at børn har en sød tand. Tilbyd dem chokolader og slik, og de vil have meget svært ved at sige nej. Men, søde sager er skadelige for børns sundhed og bør begrænses til særlige lejligheder eller som belønning. Du kan fx give dit barn lov til at få lidt slik som belønning for at have klaret sig godt i skolen eller for at have opført sig pænt. Det er meget oppe i tiden at fylde ens barns madkasse med usunde ting, men bare fordi andre gør det, behøver det jo ikke at betyde, at det er det eneste rigtige at gøre.

Slik, chokolade, kager, chips og sukkerholdige drikkevarer bør ikke udgøre størstedelen af et barns kost. Hvis du mangler inspiration til hvordan du kan tilfredsstille dit barns søde tand, så tjek vores nye udvalg af sunde snack alternativer, udviklet til aktive børn.

Gode råd

Det er vigtigt, at dit barn får den rette kost, og idet de er for små til selv at handle ind og lave mad til dem selv, er det dig, som forælder, der skal sørge for, at de får netop det.

Denne artikel er en vejledning til, hvad dit barns kost bør indeholde, men du skal, som altid, stole på din egen dømmekraft. Nogle børn har brug for mere mad end andre, og nogle har brug for mindre. Hvis dit barn er i en periode, hvor det vokser meget, har det brug for mere mad for at vokse.


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu