Ernæring

Reverse Dieting | En fejlagtige metode efter en streng diæt?

Januar er forbi nu, så på dette tidspunkt er det stadig frisk i vores hukommelse, hvad en diæt er – enten fordi du selv har været på diæt eller bare har måtte høre om, hvor sulten din kammerat er hele måneden. Men hvad er det her med “reverse dieting”?

Det lyder ærligt talt mere efter min smag.

Vores foretrukne ernæringsekspert, Richie Kirwan, er igen til stede for at tage emnet op og forklare den ernæringsmæssige og fysiologiske videnskab bag det hele, så du har alle fakta til at træffe en informeret beslutning.

Reverse Dieting

“Gradvis proces, hvor man gradvist øger en persons kalorier uden at øge kropsvægten eller kropsfedtet væsentligt.”

Lad os for eksempel forestille os, at en person forbereder sig til et bodybuilding-show. De har sandsynligvis været på diæt i op til seks måneder for at få deres kropsfedt så lavt som muligt. De har været på reducerede kalorier i månedsvis, og deres krop kæmper imod ved at reducere deres stofskifte for at forsøge at holde på så meget kropsfedt og så mange kalorier som muligt.

Servicemeddelelse: Det er værd at nævne på dette punkt, at Richie ikke anbefaler en så ekstrem slankekur uden input fra en professionel, og medmindre det er til et bestemt show.

Deres kropsvægt er nede, og deres kropsfedt er meget lavt. Men der er også sket massive reduktioner i hormoner som leptin, testosteron og skjoldbruskkirtel, hvilket har ført til et fald i stofskiftet. Med andre ord er deres krop helt ude i hampen, og de er sultne hele tiden.

Som du kan forestille dig, ender bodybuildere med at spise alt den mad, de kan få fingrene i efter en konkurrence. Det er ligesom en scene fra en film: kasser og kasser med takeaway. Det resulterer naturligvis i vægtøgning (som det ville gøre for næsten alle), men fordi deres stofskifte er så lavt, er den vægtøgning, de oplever, meget større end for andre mennesker.

Så for at kompensere for dette har vi reverse dieting. Dette er langsomt at øge dit kalorieindtag over en række uger og måneder efter en lang periode med slankekure.

Tilføj 100 kalorier om dagen i den første uge og så videre i et par uger, indtil du er tilbage, hvor du skal være. Ideelt set vil dette reducere fedtforøgelse af den slags, som de fleste bodybuildere oplever efter et show.

Metabolisk tilpasning

Dette henviser til det fald i stofskiftet, som folk på en ekstrem diæt oplever, ofte på grund af reduktionen af deres hormoner.

Men hvad er et stofskifte egentlig?

BMR | Hvad er mit basalstofskifte?

Ernæring

BMR | Hvad er mit basalstofskifte?

BMR gjort simpelt.

2021-10-12 09:00:10Skrevet af Claire Muszalski

Hvis du øger dit kalorieindtag i en længere periode med et stabilt tempo, ender du også med at øge dit stofskifte.

“I teorien vil du være i stand til at tage nogle fra lave kalorier og et lavt stofskifte til højere kalorier med et højere stofskifte med meget små ændringer i kropsvægt.”

Det lyder godt, i teorien. Men nogle mennesker har et meget tilpasningsdygtigt stofskifte, hvilket betyder, at dette er muligt for dem. For andre er det ikke så meget.

Er det sundt?

Indtil videre lyder alt godt. Øg langsomt dine kalorier efter en periode med streng diæt. Enhver stigning i kalorier vil være en godbid, ikke sandt?

Desværre er omvendt slankekur i bund og grund en forlængelse af din diæt periode. Og med Richies ord vil en person på reverse dieting sandsynligvis føle sig “ret skidt”. Deres hormoner vil ændre sig igen, hvilket vil have en stor indvirkning på deres humør.

Selvom Richie siger, at der ikke er noget galt med diæten, vil han ikke anbefale den. Han foretrækker at foreslå recovery diæten.

Recovery Diet

Målet er at øge dine kalorier til et lille overskud. På diæten tager du bevidst på i kropsvægt, så din krop ved, at den ikke sulter længere. Dine sultniveauer, hormonsystemer og libido vil meget hurtigere vende tilbage til normale niveauer, hvilket reducerer den indre uro, som din krop vil være i.

Kort fortalt

Richie er faktisk ikke en stor fan af reverse dieting og foreslår, at en recovery diet er en meget bedre mulighed i stedet. Men bolden er på din banehalvdel. Hvad skal det være?

Og som altid, hvis du overvejer at foretage en kostændring, bør du altid rådføre dig med en kvalificeret professionel først.

Ernæringsekspert forklarer, hvad der gør det svært at tabe sig

Ernæring

Ernæringsekspert forklarer, hvad der gør det svært at tabe sig

2021-11-30 18:00:22Skrevet af Monica Green

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Emily Wilcock

Emily Wilcock

Forfatter og ekspert

Emily is studying Business Management & Marketing at the University of Birmingham and is currently on her intern year. She has a keen interest in both writing and fitness, so is happy she can now combine the two. She likes to spend time with her friends, both in & out of the gym.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her