Kosttilskud

Er vegansk kollagen lige så godt som animalsk kollagen?

Kollagen er et populært kosttilskud, der blandt andet giver små proteiner, der kan understøtte hud-, tarm- og ledsundhed. Mens fisk eller kvæg (oksekød) kollagen er den mest almindelige type, du finder på markedet, så er veganske kollagen løsninger nu også tilgængelige.

Fordi kollagen er et protein, der er fremstillet af kroppen, plejede det at betyde, at du øgede dit indtag ved at få det fra andre dyrekilder. Men nu kan du bruge vegansk kollagen, produceret af bakterier og gær, der kan give de samme fordele som animalsk kollagen.

Hop direkte til:

vegansk kollagen

Hvad er kollagen?

Kollagen er et protein, der findes i vores hud, knogler, hår, negle og led. Vores krop laver sit eget, og det er almindeligt hos dyr som fisk og køer, hvilket gør dem til den naturlige kilde til kollagentilskud.

Fordi vores kollagenforsyning falder over tid, bruger folk kollagentilskud til at øge deres niveauer og forsøger at bremse denne komponent i aldringsprocessen.

Hvad gør det?

Kollagen er et strukturelt protein, der holder vores kroppe stærke og holdbare. Det holder vores hud elastisk, vores led bevægelige og vores knogler stærke.

Selvom det ikke absorberes i musklerne som valle eller andet proteinpulver, kan det signalere vores kroppe om at skabe mere kollagen og styrke vores muskler på denne måde.1 Det bruges i medicinske applikationer til at understøtte hud-, led- og øjenhygiejne, samt et supplement til ydeevne.

Hvad er kollagen fra dyr fremstillet af?

Kvæg og marine kollagen stammer fra kogt ko- eller fiskeben og andre animalske biprodukter.

Mens de resulterende pulvere eller flydende kosttilskud ofte er usmagelige og lugtfri, kan produktionen af dyrebaseret kollagen muligvis ikke stemme overens med præferencerne hos dem, der følger vegetarisk kost – og bestemt ikke vegansk kost.

Hvordan fremstilles vegansk kollagen?

Vegansk kollagen fremstilles faktisk i et laboratorium – forskere kan manipulere både gær og bakterier til at udtrykke gener, der skaber byggestenene kollagenproteiner uden at bruge animalske produkter.3

De er i stand til at manipulere proteinerne til nøjagtigt at efterligne strukturen af humant kollagen.

Hvad er fordelene ved kollagen?

At tage et kollagentilskud lokker kroppen til at lave mere af sin egen kollagentilførsel. Når der er gratis kollagen i vores system (fra at indtage det i supplementform), mener kroppen, at dets egen forsyning bryder sammen – og øger den naturlige kollagen produktion.

De potentielle fordele ved kollagen inkluderer hudens sundhed (forbedret fugt og elasticitet), fælles sundhed, knoglesundhed og forbedret vækst af hår og negle.1

Kollagen understøtter også virkningen af kreatin i vores muskler, hvilket øger restitutionen mellem træning og understøtter muskelvækst.

Er der en forskel mellem vegansk og animalsk kollagen?

Mens animalske kollagener typisk kommer fra de samme konsistente kilder, er der flere forskellige typer bakterier og gær involveret i at skabe vegansk kollagen.

En undersøgelse nævner, at P. pastoris er de foretrukne bakterier til produktion, selvom der er behov for mere forskning på dette område.3 Du kan kontrollere dette på etiketten på det veganske kollagen, du har til hensigt at købe.

Er vegansk kollagen lige så godt?

Fordi den resulterende struktur af vegansk kollagen er identisk med den for human kollagen, bør den være lige så effektiv som andre dyrebaserede kosttilskud. Dette er en videnskab, der konstant udvikler sig, og det vil være interessant at følge, da der gøres flere fremskridt inden for dette område.

Kort fortalt

Atleter, der følger en plantebaseret kost, har muligvis undgået kollagen tilskud på grund af deres produktionskilde, men nu er der et bæredygtigt vegansk alternativ til kollagen, der plejer at komme fra fisk eller køer.

Mens fordelene og virkningerne af kollagen stadig undersøges, kan veganere nu bruge kollagen til at øge deres helbred og ydeevne ligesom dem, der tager traditionelt kollagen.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


  1.   Borumand, M., & Sibilla, S. (2014). Daily consumption of the collagen supplement Pure Gold Collagen® reduces visible  signs of aging. Clinical interventions in aging, 9, 1747. 
  2.   Hashim, P., Ridzwan, M. M., Bakar, J., & Hashim, M. D. (2015). Collagen in food and beverage industries. International Food Research Journal22(1), 1. 
  3. Báez, J., Olsen, D. & Polarek, J.W. Recombinant microbial systems for the production of human collagen andgelatin. Appl Microbiol Biotechnol 69, 245–252 (2005). https://doi.org/10.1007/s00253-005-0180-x 


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Forfatter og ekspert

Claire er registreret diætist fra the Academy of Nutrition and Dietetics og certificeret sundheds- og velvære coach fra the International Consortium for Sundhed og Wellness Coaching. Hun har en BA i biologividenskab og en Master i klinisk ernæring fra universitetet i Pittsburgh.

At tale og skrive om mad og fitness står Claires hjerte nær, da hun elsker at anvende sin viden og erfaring til at hjælpe andre, så de kan nå deres mål omkring sundhed og velvære.

Claire er også certificeret indendørs cyklinginstruktør og elsker det mentale og fysiske boost, som hun opnår ved at løbe og dyrke regelmæssig yoga. Når hun ikke selv holder sig i form, så hepper hun på hjembyens sportshold i Pittsburgh eller kokkererer i køkkenet til hendes familie.

Få mere at vide om Claires erfaring her.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her