0
Varekurv

Der er ingen varer i din kurv

Kosttilskud

Hvor meget protein skal kvinder have? | Top 3 myter afsløret

Kvinder og protein

Hvor meget protein skal kvinder have

Hvor meget protein skal kvinder have? Og skal kvinder egentlig overhovedet indtage det som kosttilskud i forbindelse med træning?

Der findes forskellige stereotyper, når det kommer til indtagelse af protein og ens kost, især når det kommer til kvinders træning og sundhed. Det sædvanlige stereotypiske billede er af pumpede og veltrænede mænd, som rutinemæssigt tager deres protein shakes for at få ekstra med protein i deres rejse om at bygge muskelmasse.

Nedenstående vil I finde tre myter, som kvinder ofte hører omkring protein, hvori jeg vil afsløre hemmeligheden bag “hvor meget protein skal kvinder have?” og er det overhovedet nødvendigt?
Stay tuned…

Myte 1
Protein resulterer i øget masse og maskulin fysik

Hvor meget protein skal kvinder have

Protein gør dig stærkere og det burde anvendes ved ønsket om stærk, lean muskelforøgelse. Såfremt du træner korrekt og din kost indeholder den korrekte mængde protein, vil protein ikke medføre en maskulin fysik. Glem alt du har hørt om, at protein gør din fysik overdrevent markeret. Din krop indeholder kun en fraktion af det testosteron, som anvendes ved opbygning af lean muskel væv. Såfremt du tilføjer mere protein til din kost, vil dette ikke resultere i muskeløgning på samme måde som ved den mandlige krop, idet den mandlige krop fungerer anderledes.

Protein hjælper med styrke, restitution og vækst, hvilket er nødvendigt for din krop, når du træner – så damer, bare rolig! Det er essentielt for øgning og reparation af væv. Det er ikke muligt for din krop at restituere og vokse effektivt foruden protein, såfremt du er en aktiv kvinde, som enten går til et fitness hold, løber på løbebånd eller løfter væger i fitnesscenteret på en ugentlig basis.

Myte 2
Du skal altid drikke protein shakes

Hvor meget protein skal kvinder have

Såfremt du vælger at tage dit fitness og kropshelbred seriøst, hvilket inkluderer regelmæssig træning og sund kost, så vil en protein shake være fordelagtigt for dig. Den vil garantere, at kvalitetsprotein bliver indtaget i din krop hurtigt og effektivt. Derudover er det også fint for kvinder at indtage disse før og efter en træning; det betyder dog ikke, at du skal “shake” en protein shake hver morgen, middag og aften! Er du klar over, at noget så lækkert som peanut butter indeholder masser af proteiner og sunde fedtstoffer?!
Med hensyn til måltider…
Fødevarer som er rige på proteiner:

• Kylling og kalkun

• Fisk

• Magert rødt kød

• Soja, tofu, bønner, korn

• Æg og mælkeprodukter med et lavt fedtindhold.

Alle disse kan indkluderes i ens frokost eller aftensmad på en daglig basis. Få en masse inspiration med vores sunde opskrifter lige her.

Myte 3
Multivitaminer gør mig sund

Vitaminer

Selvom multivitaminer leverer en fantastisk kilde af vitaminer, mineraler og ernæring for ens hud, hår, negle og ens overordnet helbred og velbefindende, så kan de ikke gøre alt arbejdet alene.

En balanceret kost med multivitaminer vil fremhjælpe alle aspekter ved en kvindes helbred og skønhed. Men var du klar over, at dit hår primært er lavet af protein? De kvinder, der  lever af en proteinfattig kost døjer typisk med et kedeligt, glansløst og langsomt groende hår med tendens til at fælde mere end normalt.

En balanceret kost bestående af en høj mængde protein og multivitaminer vil fremhjælpe sundere hår, og der er jo intet, vi kvinder ønsker mere end hår, som er fyldigt og sundt.

Vær kreativ med protein!

Bøffer

Nu hvor myterne er løst, vil du muligvis gerne høre nogle tips og tricks, som jeg dagligt anvender for at sikre mig, at jeg nyder min protein, som jeg kan lide det. Generelt vil jeg foretrække at mikse tingene en smule. Tjek mine tips for hvordan vi kvinder kan nyde vores protein i den mest varierede måde.

1. Spice it up

Den første er simpel. Hvis du spiser kød, så kan du være kreativ med din kylling og fisk ved at lave nogle smagfulde karryretter. De skal ikke ligefrem være usunde. Personligt laver jeg tit en kylling grøn thai karry ret med brune ris og grøntsager som et aftenmåltid. Kokosmælk med et lavt fedtindhold anvendes i sovsen, og du kan anvende lige den grøntsag, som du ønsker at anvende. Jo mere farverig, jo bedre. Mit personlige valg er gul peberfrugter og grønne bønner.

2. Protein forklædt i sunde desserter

Lad os bare indse det. Nogle dage ønsker man bare kalorier og desserter, hvilket man også skal give sig selv lov til. Disse dage prøver jeg at bage et alternativ derhjemme. Jeg anvender havre, bananer, jordnøddesmør, kokosolie og naturlige nødder for at bage sukkerfrie og sunde müslibarer. Det er så simpelt! Du mikser dem alle sammen og bager det i 25 minutter. Derefter spreder jeg peanut butter på den ulige stykke, når jeg ønsker et ekstra boost af nødder, og det er virkelig lækkert!

3. Smoothies & shakes

Vælg din favorit smag af whey proteinpulver og prøv at mikse det med forskellige varianter af mælk i din protein shake. Jeg synes personligt, at en blanding af smage såsom saltet karamel og banan med mandelmælk eller forsødet sojamælk smager ligeså godt som en af de usunde milkshakes, som du køber ved din lokale fastfood-restaurant. De giver en fantastisk mulighed for at indføre et intenst boost af proteiner ind i din kost, men samtidig kan du nyde en mere sund milkshake, der oveni købet også mætter godt.

Jeg håber, at denne artikel har åbnet dine øjne, når det kommer til de myter og stereotyper, der findes om protein, ens kost og træning. Derudover håber jeg, at jeg har inspireret nogle af kvinderne derude til at indføre proteiner i jeres kost uden at være for hårde ved jer selv.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.

Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


Gå ikke glip af de nyeste artikler, opskrifter, tilbud og produktnyheder – tilmeld dig til vores nyhedsbrev allerede i dag. Tilmeld dig her