Kosttilskud

Minimer oppustethed og øg tarmsundheden med ernæringsgodkendte kosttilskud

Vores fordøjelsessystem har meget at stå til ansvar for. Fordøjelsesbesvær, oppustethed, vind og uregelmæssigheder – for at nævne nogle få ting, som vi længe har vidst, at det er skyldigt i.

Men det er ikke det hele. I de seneste år har undersøgelser vist, at tarmsundhed ligger bag en lang række andre problemer, herunder immunforsvar og endda vores huds tilstand.

Hvis du har været på TikTok i den sidste måned, er du sandsynligvis blevet suget ind i #guttok. I så fald er det sandsynligt, at du er stødt på nogle oplysninger, som måske ikke var helt korrekte.

Heldigvis har Myprotein-produktudvikler Katie Brown taget sig tid til at opstille de bedste videnskabeligt understøttede kosttilskud til at hjælpe fordøjelsen og din tarm.

Fordøjelsesprocessen

Fordøjelsesprocessen starter tidligere, end du måske nogensinde har været klar over. Før maden overhovedet passerer dine læber. Den starter faktisk, når du først ser eller endda lugter maden, fordi det stimulerer spytproduktionen. Spyt indeholder enzymer, som begynder nedbrydningen af maden. Din “mundvanding” er den første fase af fordøjelsen.

Og når du ikke kan holde ud at vente længere og endelig tager den første store bid, er den anden fase af fordøjelsen i gang. Tygning af maden er en vigtig del af fordøjelsesprocessen. Du deler maden op i mindre stykker, ikke kun så du kan sluge dem, men også så maden har et større overfladeareal, så fordøjelsesenzymerne i dit spyt lettere kan komme i gang med deres arbejde.

Når maden er tilstrækkeligt tygget (en gennemsnitlig person tygger i øvrigt sin mad 32 gange, før han/hun synker den), synker du den derefter. Derefter går den gennem dit indre fordøjelsessystem, hvor den bliver nedbrudt endnu mere.

I løbet af denne nedbrydningsproces vil alle vigtige næringsstoffer blive taget fra maden – det er her, næringsstoffer, som f.eks. værdifuldt protein, bliver taget fra maden.

Og det er i en nøddeskal fordøjelsesprocessen. Nu til forklaringen på, hvordan den beskytter din tarm. Som du sikkert kan forestille dig, spiller din kost den største rolle for din fordøjelsessundhed, men der findes nogle kosttilskud, der kan gøre dit fordøjelsesliv lidt lettere.

Bromelain

Bromelain stammer fra ananas og fungerer som en protease. En protease nedbryder proteiner, hvoraf nogle kan være sværere at fordøje. Efterhånden som du bliver ældre, reduceres antallet af fordøjelsesenzymer i din mave naturligt. Med færre enzymer kan du opleve oppustethed eller kramper. Bromelain kan hjælpe med at reducere dette.

Inulinpulver

For at opretholde en sund fordøjelse er det et godt sted at starte med at passe på det, der er i din tarm. Du vil ikke tro, hvor mange bakterier der lever i din tarm – billioner, men det er alle gode bakterier. De spiller en vigtig rolle ved at hjælpe med nedbrydningen af maden og optagelsen af vigtige næringsstoffer. Hvis denne balance er forstyrret, kan du opleve oppustethed, mavesmerter og træthed.

Inulinpulver er plantefibre, der er klassificeret som præbiotika. De giver næring til gode bakterier og stimulerer deres vækst. Jo flere gode bakterier vi har i vores maver, jo bedre kan vi fordøje maden.

Vores fordøjelsesprodukt indeholder en ekspertblanding af 15 milliarder levende kulturer samt klorid for at støtte en normal fordøjelse.

Fibre

Hvis du har været her i et stykke tid, har du hørt os tale om vigtigheden af fibre. Det spiller en rolle i at fremskynde fordøjelsesprocessen ved at opretholde tarmsundheden. Det er utrolig vigtigt, at vi får vores anbefalede daglige indtag af fibre (mindst 30 g). Hvis dit indtag i øjeblikket er lavt, og du forsøger at øge det, bør du øge det gradvist, så din krop har tid til at tilpasse sig.

Vand

Vand er vigtigt for stort set alle aspekter af livet, herunder fordøjelsen. Vand er vigtigt for at hjælpe bevægelse i dit fordøjelsessystem – hvis du ikke drikker nok af det, kan fordøjet mad sidde stagnant i din tarm. Det er bare et skrig om oppustethed og ubehag.

Maddagbog

Hvis du kæmper med din tarmsundhed og følelser af oppustethed og ubehag, er en af de bedste ting, du kan gøre, at føre dagbog over de fødevarer, du spiser, og det vand, du drikker. På denne måde kan du identificere mønstre og de fødevarer, der har en negativ indvirkning på dig.

Kort fortalt

Nå, det var bedre og mere informativt end noget, jeg har set på #guttok. Tak, Katie. Men husk, at problemer med dit fordøjelsessystem kan være komplekse. Hvis noget ikke virker rigtigt, eller hvis du oplever smerter, skal du altid tale med din læge.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Emily Wilcock

Emily Wilcock

Forfatter og ekspert

Emily is studying Business Management & Marketing at the University of Birmingham and is currently on her intern year. She has a keen interest in both writing and fitness, so is happy she can now combine the two. She likes to spend time with her friends, both in & out of the gym.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her