Træning

Find din løbeglæde: 8 nemme måder at nyde løb igen

Kan du huske dengang som barn, hvor du havde en løbeglæde og syntes, at det var ret nemt og ligetil? Hader du, hvor svært det er nu?

En enorm grund til, at folk holder op med at løbe er, at de bare ikke nyder det længere. Deres løbeglæde er pist væk eller synger på sidste vers. Det er også grunden til, at vi måske ikke løber så meget, som vi burde (eller at det tager 35 minutter at slæbe os udenfor, når vi endelig har taget os sammen til at løbe).

Løb er imidlertid godt for os. Det kommer med en hel række sundhedsmæssige fordele. At vide det, gør det ikke mere sjovt, vel?

Uanset om du bare stagneret lidt eller har taget en pause, så lad os finde enkle måder at genfinde vores løbeglæde, oppe vores daglige skridt og føle os inspireret til noget svedig cardio.

Løbeglæde

1. Få noget inspiration

Den første ting du skal gøre er at blive inspireret.

Se på vores pige Lucy, der dræber den på hendes løbetur eller Elisha Nochomovitz, der har løbet 6+ maraton på hans balkon. Se på andre mennesker for nogle nye mål at opnå.

Find derefter dit mål: løb dine første 5k, 10k, halvmaraton eller hel maraton. Bland det op med nogle udfordringer, eller bare mind dig selv om, hvorfor du løber i første omgang. Et godt mål kan være det skub, du har brug for til at få din løbeglæde igen.

Desværre varer denne inspiration imidlertid kun en rum tid.

2. Accepter, at løb (nogle gange) er hårdt

Undertiden er den bedste måde at have det sjovt at stoppe med at prøve at have det sjovt. Når du accepterer, at det er svært (og stopper med at tvinge dig selv til at føle dig god til det), kan du begynde at slappe af og faktisk nyde at løbe igen.

Husk, at uanset hvad du undgår, vil vedvare. Så hvis du ikke fuldt ud accepterer, at det måske er hårdt derude (og det er ok), kan det være lidt sværere at komme ud og løbe i første omgang.

Husk, hvad der ikke dræber dig, gør dig stærkere – at tage disse udfordringer er det, der gør os bedre.

3. Løb oftere

Her er dog den barske virkelighed: 99% af vanskelige opgaver gøres lettere, hvis du bare gør dem oftere. Jo mere du løber, jo mere tilpasser din krop sig, og jo bedre får du det.

Selvfølgelig er der ingen, der nyder at være stakåndet, gispende og svedig, når de næppe er ude af hoveddøren. Så jo mindre smertefuldt vi kan gøre det, jo sjovere kan vi have det. Den eneste måde du kan gøre det på er, hvis du er ude af døren 3-4 gange om ugen.

Du er nødt til at løbe mere, og ud fra denne praksis føler du ikke kun mindre smerte, du tillader dig selv at se de mere behagelige dele af løb. At opbygge momentum er den mest kraftfulde fitness motivation, der er, så du vil faktisk se frem til at løbe igen.

4. Løb langsommere

Løb behøver ikke altid være et race. Du behøver ikke at løbe hurtigere eller være bedre end sidste gang. Brug mål til at inspirere dig, men gør ikke løbet udmattende hver gang. At løbe 150% i dag kan give dig lyst til at løbe 0% i morgen. Så hold en balance, og gå ikke for hårdt for hurtigt.

Dette kan være roden til, hvorfor din løbeglæde er væk. Du løber bare for hurtigt. Så prøv at lette lidt op.

Løbeglæde

5. Brug ørerne på løbeturen

Uanset om det er musik, podcasts, lytte til sproglæring eller på telefonen med din ven, husk at du kan lytte til alt, mens du løber. Musik behøver ikke at være den eneste ting.

I denne Runner’s World poll sagde 61% af løbere, at de lytter til noget, mens de løber. Hvorfor ikke slutte sig til dem? De gør det af en grund – det er en fornøjelig aktivitet selv uden for løb.

Dette fungerer dog ikke for alle. Du kan opleve, at du mister fokus og nyder at løbe mindre med noget, der foregår i øret, så prøv at tilpasse disse små ting, der passer til dig.

6. Beløn dig selv efter løb

Vil du være begejstret, når du kommer tilbage fra din løbetur? Hav noget at se frem til. Det behøver ikke bare være smerter og sved, når du går ud – du kan også nyde noget godt i slutningen.

Beløn dig selv, fordi hvem sagde, at du ikke kan få pizza eller en stor dessert efter et løb? I den samme løbeundersøgelse sagde 18%, at de ville unde sig selv pizza efter deres løb. Så læg dig ned, tag en drink og lav dig noget pizza eller frozen yoghurt. Positiv forstærkning er ikke kun for hunde.

7. Løb i en gruppe

At løbe i en gruppe er en gennemprøvet, effektiv måde at få dig selv ud af døren.

Der er en grund til, at folk ofte overgår sig selv på marathondagen – adrenalin, fokus og at blive omgivet af 1000’ere af andre mennesker, der gør det samme. Du konkurrerer mod alle.

Det er dog endnu bedre, hvis du løber med en anden. Med en løbepartner kan du chatte, grine og peptalke hinanden igennem løbet.

45% af mennesker foretrækker at løbe i en gruppe frem for at løbe alene. Så hvis det fungerer for dig, skal du endelig tække ud til dine venner. Løb med din kæreste som partræning, fordi alt er sjovere med en anden.

8. Dyrk det positive

Til sidst skal du ikke glemme, at selvom løb kan være hårdt, kan det også være fantastisk. Visualiser dig selv at løbe et marathon. Se dig selv være din fittest, hurtigste og bedste udgave af dig selv.

Mind dig selv om, hvor godt du har det, når du er kommet tilbage fra et løb. Husk enhver følelse af præstation eller frihed, fokus eller god følelse, du får af at løbe.

Ligesom post-workout snacks forbedrer din hjernes tilknytning til løb, så gør dine positive tanker det også. Hvis du går i seng og tænker på de bedste ting ved at løbe, er du mere tilbøjelige til at vågne op og ønske at gøre det.

Udskift: Jeg kan ikke gøre dette til Ja, det kan jeg. Så er du ude af sengen eller væk fra sofaen på ingen tid.

Kort fortalt

Det er ikke altid nemt at løbe, men det behøver heller ikke være en kamp. Bare ændre et par ting for at knuse dine vaner med negativitet og gøre løb sjovt igen med en fornyet løbeglæde. Husk at føl dig inspireret, positiv og juster den måde, du tænker omkring løb.

Derefter skal du tage dine løbesko på. Hvad venter du på?

Ernæringsgodkendte kosttilskud til udendørs løb og cykling

Kosttilskud

Ernæringsgodkendte kosttilskud til udendørs løb og cykling

Find ud af, hvordan du kan sætte tempoet op.

2020-06-06 06:33:20Skrevet af Shannah Hatch

Style Spotlight: Hæv dit løbeniveau med dette løbetøj & gear

Træning

Style Spotlight: Hæv dit løbeniveau med dette løbetøj & gear

2020-05-06 18:26:45Skrevet af Lauren Dawes



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Forfatter og ekspert

Evangeline har deltaget i konkurrencepræget sportsgrene siden en ung alder. Som en kvalificeret RYA Dinghy Instructor forstår hun vigtigheden i en god ernæring som det rette brændstof til ekstrem- og udholdenhedssport, især på grund af hendes erfaring i Team GBR Squads samt lede og coache hendes universitets første hold.

I sin fritid elsker Evangeline at løbe - især maraton. I weekenderne finder du hende i gang med vandsport eller at vandre i bakker. Hendes yndlings aftener bliver brugt på en HIIT-session eller squats i træningscentret, inden hun forkæler sig selv med smagfuld og krydret mad og masser af grøntsager - yum!

Få mere at vide om Evies erfaring her.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her