Træning

‘Mentalt har jeg det fantastisk’ | Effekten af yoga

PT Anmeldelser: Vi får en PT til at gennemgå en trendy eller populær træning for at se, om den er god. Denne gang stiller vi spørgsmålet til den professionelle irske danser og Myprotein PT Nerissa Shea: Er yoga godt til træning, eller er det bare en kropsholdning?

Yoga er blevet mere og mere populært inden for sundhed og wellness i løbet af de sidste par år. Jeg begyndte min rejse for ca. 10 år siden, da jeg studerede scenekunst på universitetet.

Hvis jeg skal være ærlig, tror jeg ikke, at mit hjerte var helt med på det dengang, da jeg foretrak mere dynamisk træning. Jeg faldt i søvn, hver gang vi gik ind i vores sidste hvilestilling, hvilket alle bemærkede på min hørbare snorken. Undskyld, Claire (min fantastiske yogainstruktør).

Siden jeg blev færdiguddannet, har jeg arbejdet som professionel irsk danser i mere end 10 år. Da Covid først ramte mig, var jeg på turné i Tyskland og desværre skadet. Da jeg vendte hjem til Irland, var jeg på krykker og ude af stand til at danse eller træne i seks uger. Det var her, jeg først for alvor kom ind i yoga.

Før dette havde min yogapraksis altid været sporadisk, men for første gang i mit liv følte jeg et dybt ønske om at forpligte mig til regelmæssig praksis, så snart jeg var i stand til at komme på benene igen.

Jeg begyndte at praktisere regelmæssigt i marts 2020, og det har ændret mit liv! Yoga er en del af den, jeg er nu, og jeg ville være fortabt uden det. Selvom jeg nogle gange måske ikke kan mærke en stor forskel fra dag til dag, når jeg træner, men jeg synes, at hverdagens stress virkelig sniger sig ind på mig, når jeg går glip af et par dage.

De meditative fordele ved yoga har gjort det muligt for mig at komme i kontakt med og forstå dele af mig selv, som jeg havde gemt væk i årevis. Det har virkelig gjort det muligt for mig at blive den, jeg føler, at jeg skal være, og det giver mig nu mulighed for at hjælpe flere mennesker i mit liv – familie, venner og kolleger.

Så hvad er yoga?

Når mange mennesker tænker på yoga, tænker de på Instagram-influencere, der viser seje inversioner som hovedstand, håndstand og armbalancer. Jeg var en af disse mennesker. Men det er en vestlig opfattelse af yoga, som nogle gange er tættere på mindful stretching. Yoga er en ældgammel disciplin, der er blevet praktiseret i mere end 5000 år, og en af seks gamle filosofier, der stammer fra Indien.

Selve ordet yoga er afledt af sanskritordet “yuj”, der betyder “at forene” eller “at deltage”, og det berører yogaens vægt på foreningen mellem den individuelle bevidsthed og den universelle bevidsthed, ego og sjæl, krop og sind.

I Patanjalis skrifter, som menes at have levet for mere end 2000 år siden og undertiden omtales som “yogaens fader”, beskrives yogaen som en proces, hvor man kontrollerer sindets ændringer. Det er ikke overraskende, at denne ældgamle måde at tænke på ikke har meget lighed med det, vi ofte ser på de sociale medier.

En af de mest almindelige former for yoga, der praktiseres i Vesten i dag, er baseret på hatha yoga, som lægger stor vægt på kropsholdning og åndedrætsteknikker. Denne form for yoga involverer:

  • Asana (fysiske stillinger): Traditionelt set den siddende stilling (udtrykket kommer fra sanskritordet, der betyder “sæde”), men henviser nu til enhver af de stillinger, der anvendes i moderne yoga, såsom downward dog, warrior one eller triangelstilling.
  • Ujjayi (åndedrætsteknik): En teknik, der giver dig mulighed for at berolige dit sind ved at fokusere på dit åndedræt. Dette hjælper dig med at tilsidesætte tanker, der muligvis kunne distrahere dig fra din meditative tilstand. Det skaber også en lyd, der hjælper dig med at synkronisere dine bevægelser med dit åndedræt.
  • Drishti (fokuseret blik): Dette er en måde at udvikle koncentration på og er nøglen til balance under stillinger. Når øjnene bevæger sig, følger sindet og opmærksomheden med, så denne teknik gør det muligt for dig at bevare fokus.
  • Bandhas (energilåse): Dette virker ved at synkronisere dyb rytmisk vejrtrækning og bevægelse,
    Mange af de forskellige former for yoga, som man ser i fitness i dag, bruger alle eller en kombination af disse teknikker: power, yin, vinyasa, ashtanga vinyasa, restorative og endda ged. Listen er lang og lang…

Så der er altså lidt mere i det end seje håndvægte!

Jeg besluttede mig for at lære mere om yogaens filosofi og historie – hvor den kom fra, hvordan den udviklede sig til det, den er i dag – samt om dens fysiske praksis. Jeg var også ivrig efter at opleve det på et spirituelt plan, så i januar 2022 rejste jeg til Bali for at deltage i et 200 timers læreruddannelses retreat.

De 200 timer var fordelt på tre uger, med seks dages træning og en fridag om ugen. Det var intenst.

Hver dag var lidt forskellig, men skemaet så typisk sådan her ud:

  • 6.00-6.45: Pranayama (åndedrætsarbejde)
  • 7.00-8.45: Asana (fysisk træning: enten vinyasa flow eller ashtanga vinyasa)
  • 9.00-10.15: Morgenmad
  • 10.15-13:00: Teori – yoga filosofi, yogaens historie, anatomi, chakraer, ayurveda.
  • 13.00-14.30: Frokost
  • 14.30-15.15: Yoga nidra (yogisk søvn)
  • 15.30-18.00: En blanding af aftenens asana-praksis, undervisningspraksis, alignment-klasser og workshops
  • 18.00-18.30: Aftenmeditation

Der var også masser af workshops hele vejen igennem, der dækkede emner som tankens kraft, lydhealing og bevidst åndedrætsarbejde.

Vi brugte også ca. fire timer om dagen på at praktisere fysiske stillinger – der var en masse downward dog!

Desværre pådrog jeg mig en skade omkring to tredjedele af kurset. Det betød, at jeg måtte afslutte kurset med én fungerende arm, men det var faktisk en velsignelse i forklædning. Jeg blev meget fokuseret på at undervise via forklaring frem for demonstration, hvilket hjalp med at udvikle min bevidsthed om, hvordan andre menneskers kroppe bevæger sig.

Nu til min anmeldelse…

Så, dette er det længste jeg nogensinde har været uden at lave en form for styrketræning i fitnesscenteret. I en måned har yoga været min eneste form for motion. Jeg kan ikke tro den forskel det har gjort på min kropssammensætning – mine arme og ryg ser så slanke ud!

Det er værd at nævne, at jeg også har fulgt en vegetarisk kost. At skære kødet fra og et øget aktivitetsniveau har sandsynligvis givet mig et større kalorieunderskud, men alligevel er jeg blevet positivt overrasket over muskelspændingen og definitionen i min ryg og mine arme.

Min styrke med hensyn til de forskellige fysiske stillinger er blevet ti-doblet! Jeg praktiserer lignende flows, men finder dem så meget lettere nu – selv på de intense power yoga kurser, jeg følger online. Så den generelle styrke og muskeldefinition er blevet bedre.

Også min fleksibilitet og kardiovaskulære kondition er blevet enormt forbedret. Jeg har altid været en person, der lider af meget stramme hamstrings – fra alle mine år som danser – og på bare en måned er min paschimottanasana (siddende fremadbøjning) blevet ufatteligt bedre!

I starten af kurset var det en kamp at bøje mine knæ. Nu kan jeg tage fat i mine tæer og næsten kysse mine knæ! Og min kardiovaskulære kondition er også blevet bedre – jeg er mindre forpustet efter at have taget trappen!

I det hele taget føler jeg mig stærkere, mere fit og mere fleksibel, og vigtigst af alt, mentalt har jeg det fantastisk!

Hvem er denne træning god for?

Alle. Yoga er for alle.

Det handler bare om at finde en klasse og en instruktør, du kan lide! Nogle mennesker elsker kraftfulde vinyasa flows, mens andre foretrækker mere yin-agtige klasser, hvor du bliver i stillingerne i et stykke tid og lader tyngdekraften gøre sit arbejde!

Der er virkelig en klasse for alle, og selvom jeg elsker et godt kraftfuldt vinyasa flow, foretrækker jeg nogle gange mere genoprettende klasser – især på tidspunkter af måneden, hvor energiniveauet er lavt.

Hvorfor anbefaler jeg yoga til alle? Fordi det har så mange fordele. Blandt dem er forbedret kropsholdning, øget fleksibilitet, forbedret balance, stærkere muskler og stressaflastning.

Kort fortalt

Min personlige favorit fordel ved yoga er, hvordan det har gjort det muligt for mig at blive så i harmoni med min egen krop og mit eget sind, hvilket har forbedret min livskvalitet betydeligt.

Mit ærlige råd til alle, der har deltaget i en yogaklasse og tænkt “nej, det er ikke noget for mig”, er at holde fast i det og prøve et par forskellige klasser eller instruktører, indtil du finder en, du kan lide. Jeg lover, at det vil være det hele værd – ikke kun fysisk, men også mentalt.

5 mentale fordele ved yoga | Træn dig til et sundt sind

Træning

5 mentale fordele ved yoga | Træn dig til et sundt sind

Lær at være til stede og leve livet uden frygt for, hvad fremtiden bringer.

2020-12-17 14:21:01Skrevet af Monica Green

Find ro med meditation | Råd fra Myproteins mindfulness coach

Træning

Find ro med meditation | Råd fra Myproteins mindfulness coach

Det er tid til at finde din indre zen.

2021-05-10 15:00:59Skrevet af Evangeline Howarth

Nerissa Shea

Skribent & Ekspert

Nerissa er konsulent i sports- og sportspsykologi, personlig træner, professionel irsk danser og er for nylig blevet EIQ Nutrition Certified. Hun har en kandidatgrad i anvendt sports- og sportspsykologi, en bachelor i irsk musik og dans og har for nylig afsluttet sit EQF Level 4 Personal Trainer Diploma sammen med at blive certificeret i ernæring med EIQ.
Efter en succesfuld konkurrencekarriere inden for irsk dans, hvor hun vandt syv All-Ireland- og internationale mesterskaber, arbejdede hun som professionel irsk danser og rejste rundt i verden med en række prestigefyldte danseshows. Dans har spillet en stor rolle i hendes liv og har stor indflydelse på den tilgang, hun har til sundhed og fitness. Det er hendes passion at kombinere sin kærlighed til træning med hjernens indviklede detaljer.
Hun kommer fra en sportspsykologisk baggrund og tror virkelig på, at mindset er nøglen, og hendes mål er, at folk gennem hendes indhold og vejledning kan få inspiration, motivation og viden, som gør dem i stand til at foretage positive ændringer i deres hverdag. I sin fritid elsker hun at rejse, læse, danse, træne og dyrke yoga! Hun håber at kunne rejse til Bali for at færdiggøre sin yogalæreruddannelse næste år, da hun mener, at for at være den bedst mulige coach for sine klienter er det vigtigt at omfatte alle områder af sundhed – fysisk, mentalt og åndeligt.



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her