Ernæring

Science Fact eller Fiction | Timeglas Workout

Definerede mavemuskler eller “abs” er blevet et symbol på fitness og sundhed. Derfor er internettet fyldt med oplysninger om, hvordan du kan opnå en sixpack. De seneste influencers lægger deres punktreducerende formler ud på internettet, som kan være utroligt overbevisende.   

Mange af disse anbefalinger involverer øvelser og apparater, der er målrettet mod mavemusklerne. Disse træningsprogrammer er designet til at forbrænde mavefedt og få et “hakket” maveudtryk, men er de så effektive som vi tror? En af de seneste trendy træningsprogrammer, der cirkulerer i øjeblikket, er en 10-minutters kontinuerlig mavetræning, der hævder at stramme taljen og give dig en timeglasfigur.  

Hvad indebærer denne træning?  

Timeglas-træningen består af 10 øvelser, der udføres hver i 60 sekunder uden hvile. Disse øvelser omfatter: 

  • Basic Crunches  
  • Bicycle Kicks  
  • Jack Knives  
  • Russian Twists  
  • Toe Taps  
  • Bicycle Crunches  
  • Scissor Kicks  
  • Reverse Crunches  
  • Butterfly Kicks 

Det store spørgsmål: Vil denne 10-minutters mavetræning regelmæssigt ændre nogens figur?  

Kort sagt – sandsynligvis ikke.  

Problemet med mange maveøvelser er, at de fremmer ideen om ″punkttræning″, som i sidste ende er at fokusere på en kropsdel under træning for at ændre den. Punkttræning af maven kan ikke give dig ripped abs.   

Det gamle ordsprog ″abs er lavet i køkkenet,” er lidt sandt. At få definerede mavemuskler er meget sværere, end mange får det til at se ud, og ved blot at udføre denne træning isoleret vil du sandsynligvis ikke nå dertil.   

Ja, det kan helt sikkert føles som om, at du får en meget tonet talje på grund af den brændende fornemmelse, når du laver dine crunches, men den træthed og brændende fornemmelse, du føler efter at have lavet en kontinuerlig mavetræning kommer fra træthed, fordi blodgennemstrømningen til musklen falder, hvilket betyder, at der er mindre ilt til rådighed for musklen. Mindre ilt betyder, at dine muskler ender med at føle sig udbrændte, men der er ingen sammenhæng mellem denne effekt og den faktiske fedtforbrænding eller muskelopbygning.   

Lad os dække, hvad vores mavemuskler faktisk har af rolle…  

Mavemusklerne hjælper med at stabilisere din core. De hjælper også din vejrtrækning, giver mulighed for bevægelse, beskytter dine indre organer og er ansvarlige for postural støtte og balance.   

Der er fire hovedmavemuskler:  

  • Rectus abdominis  
  • Tværgående mavemuskler  
  • Ydre skråvæg  
  • Indre skråvæg  

Det er vigtigt at bevare styrken i alle disse muskler. Stærke mavemuskler kan være med til at forbedre kropsholdning og balance. De kan også hjælpe med at reducere rygsmerter og øge fleksibiliteten1. Hvis du træner dine mavemuskler, vil de blive styrket. Twist, crunches og sidebøjninger vil dog ikke gøre dine mavemuskler synlige, hvis de er dækket af et betydeligt fedtlag.   

Der findes to typer fedt, nemlig…  

Subkutan: Subkutant fedt er placeret mellem huden og den ydre bugvæg   

Visceralt: Visceralt fedt – den slags fedt, der omslutter de indre organer   

Når det er til stede i store mængder, forhindrer subkutant fedt (under huden) dig i at se dine mavemuskler. For at få definerede mavemuskler eller en sixpack skal du slippe af med det subkutane fedt fra dit maveområde.   

Mange mennesker laver maveøvelser, fordi de ønsker at tabe mavefedt. Men beviserne tyder på, at målrettede maveøvelser ikke er særlig effektive, hvis du ikke er i kalorieunderskud eller har et lag af subkutant fedt over dine mavemuskler.  

Avocadoer kan have en effekt på visceralt fedt ifølge denne nye undersøgelse …  

Avocado kan ændre fedtfordelingen hos kvinder, foreslår studie

Ernæring

Avocado kan ændre fedtfordelingen hos kvinder, foreslår studie

De samme fordele blev dog ikke set hos mænd.

2021-09-25 12:29:18Skrevet af Emily Wilcock

Er der nogen risiko?  

At forsøge at nå urealistiske æstetiske mål kan være skadeligt for det mentale og fysiske helbred. Udskårne mavemuskler er ikke et tegn på indre sundhed, nogens forhold til mad eller deres mentale velbefindende. Det er vigtigt at forsøge at give efter for urealistiske skønhedsstandarder og konstant skiftende krops “idealer”, hvor svært det end måtte være.   

Størstedelen af tiden skal vi spørge os selv HVORFOR vi træner? Er det for vores mentale sundhed? Er det for at nå et bestemt fitnessmål, eller er det kun for at forbrænde kalorier? Motion bør være noget man nyder og ser frem til, ikke noget der er pinefuldt og ligner en straf.   

Dommen  

Når man ser på en 10-minutters mavetræning for at opnå en timeglasfigur og stramme taljen, er det ikke muligt ved hjælp af motion alene. Punkttræning er en ineffektiv måde at opbygge muskeltonus på. Fokuser hellere på at spise en afbalanceret kost samt lave motion, du nyder, som øger det samlede energiforbrug, samtidig med at du kan bruge din core.   

Vi er bestemt ikke for urealistiske skønhedsstandarder og mere for en afbalanceret tilgang til sundhed og velvære.   

10-minutters timeglas træning er efter vores mening – endnu en punkttrænings trend, hvis den kombineres med en usund kost. Dog hvis du leder efter en hurtig mave-burner, så er denne din go-to.  

Science Fact eller Fiction | Frugtarisme

Ernæring

Science Fact eller Fiction | Frugtarisme

Bliver det lidt for ensidigt?

2021-09-21 03:24:43Skrevet af Myprotein

Science Fact eller Fiction | Carnivore diæten

Ernæring

Science Fact eller Fiction | Carnivore diæten

Nøgleordet her er moderation....

2021-09-15 05:11:03Skrevet af Monica Green

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.

Jenaed Gonçalves Brodell

Writer and expert

Jenaed Gonçalves Brodell er en velkendt diætist (HCPC) og sportsvidenskabsmand. Hun er en fitnessentusiast og kommer fra en semi-professionel field hockey baggrund. Hendes passion for sportsernæring og baggrund i sportsverdenen gør hende forståelig for mange amatør- og eliteidrætsfolk. Hun har erfaring med at arbejde for NHS og i Sydafrika som konsulentdiætist. Hun har erfaring inden for pædiatrien med speciale i sportspræstationer for unge og voksne atleter og har erfaring inden for pædiatrien. Hendes skrivebaggrund stammer fra omfattende forskning gennem hele hendes karriere, hvor hun har fundet de mest opdaterede oplysninger og omsat dem til letforståelige oplysninger for offentligheden. Hun deler oplysninger på sin offentlige instagramside @the_Athletes_dietitianUK om det seneste inden for evidensbaseret ernæring.


  1. Cholewicki J, Juluru K, McGill SM. Intra-abdominal pressure mechanism for stabilizing the lumbar spine. J Biomech. 1999 Jan;32(1):13-7. doi: 10.1016/s0021-9290(98)00129-8. PMID: 10050947.


Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her