Kosttilskud

4 fordele ved zink for mænd

Zink er et mineral, som alle har brug for i deres kost. Det kan være særligt vigtigt for mænd, da mangel på zink i kosten er blevet forbundet med lavere niveauer af testosteron – et vigtigt hormon for styrke, muskelmasse og generelt velvære.
Da kroppen ikke selv producerer zink, skal det komme fra enten kosten eller gennem tilskud. Zink for mænd er blevet forbundet med en lang række sundhedsmæssige fordele, og i den følgende artikel vil vi diskutere de mest relevante for mænd.

zink for mænd

Fordele ved zink for mænd

Hjælper med at forebygge testosteronmangel:

Zink for mænd spiller en rolle i modulering af testosteronniveauet. Det er blevet vist, at en begrænsning af zink i kosten i en periode på 20 uger kan have en negativ effekt på testosteronniveauet.1 Mens beviserne for, at zink øger testosteron hos mænd med et sundt testosteronniveau er minimale, er der beviser for, at tilskud af zink kan bidrage til at øge det hos ældre mænd med et marginalt underskud.1

Kan bidrage til at forbedre søvnen:

På grund af sin rolle i det kognitive system kan zink hjælpe med at fremkalde søvn og forbedre søvnkvaliteten.2 I en undersøgelse udført på sygeplejersker, der arbejder på en intensivafdeling, rapporterede de, der fik tilskud af zink, en højere søvnkvalitet end dem, der ikke fik tilskud.3 Dårlig søvn er også blevet forbundet med et fald i testosteron. I en undersøgelse, hvor man sammenlignede 8 timers og 5 timers søvn, rapporterede de personer, der sov 5 timer om natten, om 10-15 % fald i testosteronniveauet.4 Forbedring af søvnen med tilskud af zink kan derfor være med til at forhindre et fald i testosteron via manglende søvn.

Kan bidrage til at bevare tarmsundheden:

Zink kan hjælpe med tarmsundheden, da zink hjælper med at opretholde tarmslimhindenes integritet. Tarmslimhinden er forbundet med hinanden af “tætte forbindelser”, og zink spiller en vigtig rolle i produktionen og reguleringen af disse.5 Zinktilskud kan mindske sandsynligheden for “utæt tarm”, som er en betegnelse for skader på tarmslimhinden.

Kan bidrage til at bevare immuniteten:

Zink hjælper med at bevare immunsystemets funktion ved at bidrage til produktionen af immunceller, der bekæmper virus og spredning af bakterier. Selv om resultaterne på nuværende tidspunkt er blandede og ufyldestgørende, har nyere beviser antydet, at tilskud af zinktabletter kan bidrage til at reducere varigheden af forkølelser6 .

Dosering af zink for mænd

Den anbefalede daglige mængde zink til mænd er 11 mg, og dette kan tages i oral form. Kostkilder til zink omfatter oksekød, hummer, østers, kylling, baked beans og berigede morgenmadsprodukter, så hvis din kost ikke indeholder nogen af disse, kan det være gavnligt at give tilskud.

Kort fortalt

Der er en lang række sundhedsmæssige fordele forbundet med zink for mænd. Selv om der i øjeblikket mangler beviser for at øge testosteron hos raske mænd, er et lavt zinkindtag blevet forbundet med lave testosteronniveauer, og tilskud har vist sig at øge testosteronniveauet hos dem, der har et marginalt underskud. Andre sundhedsmæssige fordele omfatter tarmsundhed, immunitet og søvn.

5 fantastiske sundhedsmæssige fordele ved levertran

Kosttilskud

5 fantastiske sundhedsmæssige fordele ved levertran

Frygt ej for at gøre levertran til en del af din kosttilskud rutine.

2021-02-13 15:46:41Skrevet af Liam Agnew

5 vigtige næringsstoffer og vitaminer til muskelopbygning

Kosttilskud

5 vigtige næringsstoffer og vitaminer til muskelopbygning

2018-08-28 10:51:09Skrevet af Myprotein

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


  1. Prasad AS, Mantzoros CS, Beck FW, Hess JW, Brewer GJ. Zinc status and serum testosterone levels of healthy adults. Nutrition. 1996 May;12(5):344-8. doi: 10.1016/s0899-9007(96)80058-x. PMID: 8875519.
  2. Dietary Zinc Acts as a Sleep Modulator. (2017). International Journal of Molecular Sciences, 18(11), p.2334
  3. Gholipour Baradari A, Alipour A, Mahdavi A, Sharifi H, Nouraei SM, Emami Zeydi A. The Effect of Zinc Supplementation on Sleep Quality of ICU Nurses: A Double Blinded Randomized Controlled Trial. Workplace Health Saf. 2018 Apr;66(4):191-200. doi: 10.1177/2165079917734880. Epub 2017 Dec 14. PMID: 29241421.
  4. Leproult, R. (2011). Effect of 1 Week of Sleep Restriction on Testosterone Levels in Young Healthy Men. JAMA, 305(21), p.2173
  5. Suzuki, T., 2020. Regulation of the intestinal barrier by nutrients: The role of tight junctions. Animal Science Journal, 91(1).
  6. Wang MX, Win SS, Pang J. Zinc Supplementation Reduces Common Cold Duration among Healthy Adults: A Systematic Review of Randomized Controlled Trials with Micronutrients Supplementation. Am J Trop Med Hyg. 2020;103(1):86-99. doi:10.4269/ajtmh.19-0718


Liam Agnew

Liam Agnew

Forfatter og ekspert

Liam er en certificeret sports ernæringsekspert ved International Society of Sport Nutrition  og er indskrevet på British Dietetics Association's  Sport and Exercise Nutrition register. Han har en bacheloruddannelse i sport og Exercise Science og er kandidat til ISSN-diplomet i Applied Sport and Exercise Nutrition.

Liam er en erfaren personlig træner, der hjælper klienterne med at nå deres sundheds- og fitness mål med praktiske, vidensorienterede motion- og ernæringsrådgivning.

I sin fritid har Liam konkurreret i en række kraftløftningskonkurrencer og nyder bjergvandring, fodbold og få udvidet sit opskriftrepertoire i køkkenet. Få mere at vide om Liams erfaring her.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her