Kosttilskud

De 11 bedste alternativer til whey protein

For mange der træner i fitness, løfter vægte, atleter og de sundheds-og kostbevidste imellem os, er valle/whey som proteinpulver lig med favorit proteinpulveret. Dog findes der rigtig mange gode alternativer til whey protein.

Whey protein er kun en mulighed ud af mange, der stammer fra mælk, og det samme gælder kasein. Whey er skabt i produktionen af ​​ost, fra den flydende valle, der forbliver, når ostemasse blandes sammen. Når valleprotein er fremstillet, behandles vallevæsken og raffineres for at adskille proteinerne fra fedt og laktose og tørres derefter for at fremstille et pulver. Whey protein indeholder alle 9 essentielle aminosyrer, hvilket gør det til et populært tilskud.

Men der er andre muligheder, der passer til allergikere og opfylder visse kostbehov til eksempelvis veganske og vegetariske atleter. Lad os se på alternativer til whey protein.

Hop direkte til:

Vil du først vide alt om whey protein? Ernæringsekspert Richie har alle oplysningerne her…

1. Vegansk og vegetarisk proteinpulver

Først og fremmest er vegansk proteinpulver, en blanding, der indeholder protein fra plantebaserede kilder. Myproteins tri-blend af ærteprotein, brun risprotein og hamp protein kombinerer disse topkilder af BCAA’er (proteinets byggesten, som bidrager til strukturen af dit nye muskelvæv).

Sammen med disse essentielle aminosyrer indeholder dette plantebaserede produkt hele 22 g protein.

2. Laktosefrit proteinpulver

Et af de mest almindelige problemer for personer, der forsøger at få deres daglige anbefaling af protein, er laktose. Da den mægtige whey stammer fra mælk og ost, må folk med laktoseintolerance og dem af os, der blot ønsker at undgå laktoseholdige produkter i kosten, finde et alternativ.

Svaret er at søge efter plante- eller æggebaserede proteiner, herunder proteinpulver af brune ris, hamp og ærter. Den gode nyhed er, at du vil blive glædeligt overrasket over at høre, at indholdet af protein pr. portion er lige så højt som valleindholdet, så tag et kig på vores veganske og vegetariske proteinpulvere.

3. Økologisk proteinpulver

Er du gået økologisk? Økologisk proteinpulver er vejen frem for alle, der ønsker at undgå kunstige ingredienser, soja eller sødestoffer. Myproteins Organic Whey Protein er skabt i strengt kontrollerede, certificerede økologiske mejerier, hvor køer er i stand til at leve så naturligt som muligt.
Køerne bliver fodret med rige, grønne græsgange og vallen er ultra- filtreret, hvilket giver 20 g. protein pr. portion.

4. Hamp proteinpulver

Hamp anses for at være den mest populære af de plantebaserede proteiner, der indeholder en betydelig mængde af de ni essentielle aminosyrer, hvilket gør den perfekt til udvikling af muskler og genopretning.

Desuden har den et højt indhold af omega-6- og omega-3-fedtsyrer, som du normalt får fra fødevarer som f.eks. fisk. Igen gode nyheder for vegetarer, da de bidrager massivt til dit hjertes og dine leds velbefindende. Vores 100% hamp proteinpulver indeholder heller ikke unødvendige tilsætningsstoffer.

5. Ærte proteinpulver

Ærteprotein isolat indeholder ca. 23 g protein pr. scoop, hvilket gør det til en reel konkurrent i mangel af valle. Det er også kendt for at hjælpe med vægtstyring for alle, der ønsker at reducere kropsfedt på grund af dets evne til at give dig en følelse af at være “mere mæt” mellem måltiderne.

6. Risprotein fra brune ris

Brun Ris Protein indeholder 23 g protein pr. portion og giver dem af os, der undgår valle, en god mulighed, der passer til vegetarer og veganere. Det er også fyldt med jern og giver dig 10 procent af din daglige anbefaling i blot en spiseskefuld.

Du tænker måske normalt på ris som en kilde til kulhydrater, men det er gode nyheder for alle, der ønsker at begrænse deres kulhydratindtag, da brune risprotein er isoleret og kun indeholder 2 g kulhydrater pr. spiseskefuld.

7. Soja proteinpulver

Soja proteinpulver er lige så effektivt som mange andre animalske proteiner og er derfor en af de gode alternativer til whey protein. Det er også en god kilde til protein for alle, der ønsker at trimme fedtet fra kroppen. Sojabønner er en bælgplante, der er naturlig høj i protein og også relativ lav i fedtindhold. Sojabønnemel er behandlet til sojaprotein isolat, som består af omkring 90 til 95 procent protein.
Denne proces minimerer fedt og kulhydrater.

Myproteins sojaprotein isolat består af hele 27 g protein pr. portion!

8. Æggehvide proteinpulver

Æggehvider er kendt som en perfekt kostkilde af protein til opbygning af muskler. Æggeprotein er meget biovenlig, hvilket betyder, at din krop (nemlig muskler) bruger mere af det, når det fordøjes. De er også højere i forgrenede aminosyrer (BCAA’er) – 6,7 gram BCAA sammenlignet med de 5,5 gram, du får fra valle.
Æggehvide proteinpulver er naturlig fri fra fedt og kulhydrater.

9. Kasein proteinpulver

Kasein, ligesom valle, er et produkt af mælk. Den fremmeste fordel ved kasein er dens evne til at holde dig mæt ved kun lidt indtag. Det er et langsomt fordøjende protein, hvilket gør det perfekt til at tage som det sidste på aftenen for at forhindre dine cravings.
Fordelene ved dette er større muskelopretholdelse og fedttab.

Collagen proteinpulver indeholder op til 90 % protein, hvilket øger det samlede proteinindtag uden tilsat fedt eller kulhydrater.

Mens collagen bruges af mange forskellige årsager, tilbyder det et andet niveau af aminosyrer end valle eller andre former for proteinpulver for at supplere resten af din kur.

Hydrolyseret oksekødsproteinpulver er det perfekte alternativ til valle for dem, der leder efter en laktosefri løsning.

Det indeholder alle de essentielle aminosyrer, hvilket gør det perfekt til muskelopbygning og genopretning af muskler. Det har et lavt fedt- og sukkerindhold og er desuden mælkefrit.

alternativer til whey protein

Alternativer til proteinpulver

Layered Protein Bar

Med mange lækre smagsvarianter, 20 g protein og 4 g sukker pr. bar er vores Layered Protein Bar en god snack eller et godt supplement til din madplan – især på farten – når du har brug for at øge dit proteinindtag.

Peanut Butter

Vores All-Natural Peanut Butter er en naturlig kilde til plantebaseret protein og indeholder kun jordnødder! Kombineret med sunde fedtstoffer er peanut butter en fantastisk tilføjelse til ethvert måltid eller snack for at holde dig mæt og øge dit proteinindtag. 100 g PB indeholder 30 g protein.

Protein pandekage Mix

Hvis du ønsker at starte din dag med en proteinfyldt morgenmad, er vores Protein Pandekage Mix den perfekte mulighed. Med 34 g protein pr. portion er det svært at slå denne muskelopbyggende morgenmad.

Æg

Rocky Balboa havde fat i noget, da han startede sin dag med æg, men vi anbefaler, at du koger dem først. Store æg indeholder ca. 6 g protein hver, eller 13 g pr. 100 g. Du kan hårdkoge dem i store partier til snacks, spise dem som en omelet om morgenen eller endda røre æggehvider i dine havregryn, mens de koger, for at øge dit proteinindtag som et whey proteinalternativ.

Græsk yoghurt

Græsk yoghurt er en fremragende proteinkilde, fordi den er koncentreret i kaseinprotein. Det meste af den flydende del af yoghurten er siet ud, hvilket indeholder valle. Kaseinprotein fordøjes langsomt og hjælper med at reparere dine muskler natten over eller i løbet af dagen.

100 g græsk yoghurt indeholder ca. 10 g protein, og kan spises alene, med bær og mandelsmør eller blandet i havregryn (blandt mange andre måltider og snacks).

Hytteost

Hytteost er en anden koncentreret kilde til kaseinprotein, hvor det meste af valleproteinet er fjernet i produktionsprocessen. Hytteost er en nem måde at øge dit proteinindtag på som en snack eller som en del af et måltid. Det findes i forskellige fedtindhold, så det kan passe ind i din plan, uanset om du forsøger at bulke eller cutte.

Beef Jerky

Beef jerky er en god mulighed for at øge dit proteinindtag, når du er på farten, fordi det ikke behøver at blive opbevaret koldt og har en lang holdbarhed. I gennemsnit indeholder 100 g beef jerky ca. 22 g protein, hvilket gør det til et vallealternativ med meget højt proteinindhold.

Chiafrø Overnight Oats

Overnight oats er en alsidig morgenmad (eller snack), der kan variere i proteinindhold, afhængigt af om du tilføjer mælk, proteinpulver eller yoghurt (eller alle tre). For at få et ekstra boost af protein kan du tilføje chiafrø – de indeholder 17 g protein pr. 100 g og absorberer væsken i dine havregryn for at hjælpe dem med at blive tykkere, plus de tilføjer fibre og tekstur.

Kort fortalt

Det er vigtigt at huske, især for veganere, vegetarer og dem, der forsøger at reducere mængden af animalske produkter i deres kost, at valle ikke er det eneste rigtige for proteintilskud. Der findes masser af plante- og æggebaserede pulvere derude med et lige så højt proteinindhold, selv om aminosyreindholdet kan variere.

Hvis du skifter dine proteinpulverkilder ud sammen med en sund kost kan det føre til bedre resultater og et mere afbalanceret proteinindtag.

FAQ

Hvad er gode alternativer til whey protein?

De mest almindelige alternativer til whey protein er veganske proteiner såsom hamp, ærter, brune ris og sojaproteiner. Andre ikke-veganske alternativer omfatter æggehvide og kaseinprotein.

Hvorfor skal jeg overveje alternativer til whey protein?

Valleprotein alternativer kan være mere velegnede til personer med allergier eller visse diætalternativer som f.eks. veganske eller vegetariske atleter.

Hvilke typer vegansk proteinpulver findes der?

De mest almindelige veganske proteinpulvere omfatter dem, der stammer fra soja, hamp, ærter og brune ris. Der findes også veganske blandinger, som indeholder protein fra en blanding af veganske kilder.

Hvilke typer laktosefrit proteinpulver findes der?

For dem, der undgår laktoseholdige produkter, findes der en række proteinpulvere, herunder dem fra veganske eller æggebaserede kilder.

Hvad er økologisk proteinpulver?

Økologiske proteinpulvere undgår at inkludere kunstige sødemidler, soja eller sødemidler.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Claire Muszalski

Claire Muszalski

Forfatter og ekspert

Claire er registreret diætist fra the Academy of Nutrition and Dietetics og certificeret sundheds- og velvære coach fra the International Consortium for Sundhed og Wellness Coaching. Hun har en BA i biologividenskab og en Master i klinisk ernæring fra universitetet i Pittsburgh.

At tale og skrive om mad og fitness står Claires hjerte nær, da hun elsker at anvende sin viden og erfaring til at hjælpe andre, så de kan nå deres mål omkring sundhed og velvære.

Claire er også certificeret indendørs cyklinginstruktør og elsker det mentale og fysiske boost, som hun opnår ved at løbe og dyrke regelmæssig yoga. Når hun ikke selv holder sig i form, så hepper hun på hjembyens sportshold i Pittsburgh eller kokkererer i køkkenet til hendes familie.

Få mere at vide om Claires erfaring her.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her