Kosttilskud

Kreatin myteknuser | Du tager på og bliver fed af kreatin

Har du også hørt, at man tager på af kreatin? ….

Kort fortalt

Kreatin

Det er et kosttilskud, som nogle mennesker bruger. Navnligt vægtløftere og bodybuildere, som gerne vil slå deres personlige rekorder, eller som bare gerne vil have lidt mere energi, når de er i centret.

Hvad er kreatin?

Dette kosttilskud er rent faktisk en naturlig proces i kroppen. Det er et sammensat stof, som kaldes ATP/PC, som findes i kroppen. Kroppen producerer ATP/PC. Det står for adenosintriphosphat/ phosphocreatine. Når du fx laver squats, hvilket er en øvelse, der er eksplosiv, og som ikke varer så længe, får din krop et hurtigt skud energi, når ATP nedbrydes til ADP (adenosindiphosfat). Kroppen kan genskabe ATP i løbet af et minut.

Hvad gør kreatin?

Når du tager et tilskud, gør kreatinet det, at det tilfører væske til musklerne, således at de kommer til at se større ud. Nogle mennesker er lidt varsomme i forbindelse med indtagelse af netop kreatin-kosttilskuddet, idet det siges, at kreatin har en negative effekt på nyrerne, da det fjerner al væsken fra dem. Nej, det er videnskabeligt bevist, at kreatin er helt ok. Det er faktisk et af de mest omtalte og videnskabeligt undersøgte kosttilskud på markedet.

Du vil kunne finde anmeldelser på nettet, der fortæller, at du skal drikke masser af vand, når du tager kosttilskuddet, hvilket er rigtigt nok, men det er ikke, fordi du tager kreatin, men fordi du generelt skal  drikke vand i løbet af dagen, og specielt når du træner. Jo mere vand, der er i kroppen, jo lettere kan blodet transporteres til musklerne.

Vægtøgning og kreatin

Gør kreatin-kosttilskuddet dig så fed? Svaret er nej, det gør det ikke. Væske er årsagen til vægtøgningen. Det kan let tabes igen ved at lave lidt cardio eller tage en pause fra kreatinet. Man indtager det som regel, når man bulker, da det er godt, når muskelmassen skal opbygges, idet det forbedrer musklernes potentiale, fordi du får de små hurtige skud energi. Så, når du fx laver squats, vil du være i stand til at lave 1-2 flere gentagelser, hvilket teknisk set betyder, at du får større resultater.

Har du brug for hjælpe til at øge din performance under træning? Hos Myprotein har vi markedets bedste kreatin, som er Klasse A rangering og Labdoor klassificeret. Se vores udvalg her.

Gode råd

Kreatinet er blot en naturlig reaktion i kroppen. Når du indtager dette tilskud, giver du din krop mulighed for at fylde ATP/PC-depoterne hurtigere op, og der vil være mere af det i kroppen. Det har ikke en negativ effekt på kroppen.
En anden ting er, at du skal drikke vand – ikke kun, når du tager kreatin, men generelt, idet væskebalancen er vigtig, uanset om du tager kreatin eller ej.

Sidst, men ikke mindst: Det gør dig ikke fed! Det tilfører blot mere væske til musklerne, hvilket får dem til at syne større, og derfor vil det øgede væskeindtag gøre, at en atlet vejer mere.

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu