Kosttilskud

Forårsager kreatin vægtøgning? | Dine spørgsmål besvaret

Kreatin er et meget undersøgt og meget populært kosttilskud til sportsnæring, som bruges af motionister på alle niveauer og evner. Det er omgivet af en masse myter, men det er et helt naturligt stof, der faktisk laves af kroppen selv. Denne artikel er her for at kaste lidt mere lys over tilskuddet.

I denne artikel:

Men først kan du få en af vores eksperter til at sætte dig ind i, hvad kreatin gør…

Hvad er kreatin?

Det er en naturligt forekommende forbindelse, der findes i kroppen. Det kombineres med en anden forbindelse kaldet fosfagen for at resultere i PCr (fosfokreatin), som hjælper med muskelsammentrækningen. Kreatin hjælper med eksplosive bevægelser, der ikke kræver ilt – eller anaerob træning.

Når du f.eks. laver en squat, en bevægelse, som er meget kraftfuld og ikke varer for længe, bruger din krop kreatin til at lave ATP til energi. ATP (adenosintrifosfat) er den vigtigste energikilde i kroppen. At have hurtig energi til rådighed under eksplosive bevægelser kan optimere din præstation.

Gør kreatin dig fed?

Dette kan lyde som en mærkelig udtalelse, når man tænker på, at kreatin er et meget effektivt supplement, som videnskabeligt er blevet bevist at øge træningsresultaterne, men kreatintilskud kan resultere i væskeophobning. Det betyder, at det trækker vand til musklerne og derfor får dine muskler til at se mere fyldige ud. Dette kan føre til, at nogle brugere føler, at de ser oppustede ud efter at have taget kreatintilskudet.

Fordi kreatin giver brændstof til eksplosive, kraftfulde bevægelser, arbejder din krop meget hårdt selv i korte perioder. Disse typer øvelser fører til øget kalorieforbrænding længe efter, at din træning er slut.1 Ikke alene kan det øge dit stofskifte på kort sigt, men opbygning af flere muskler fra disse typer bevægelser forbrænder faktisk fedt på lang sigt.

Så når folk spørger: “Vil kreatin gøre dig fed?”, er svaret: Nej, det gør det ikke. Selv om du måske bemærker en stigning på vægten eller synes, at du ser tungere ud, afspejler vandvægtsforøgelse hydrering af dine muskler, hvilket er en god ting. Muskler, der er godt hydrerede, kan restituere hurtigere og tager længere tid om at blive trætte.1

kreatin

Ofte stillede spørgsmål

Får kreatin dig til at se tyk ud?

Det øger væskeophobningen i musklerne, hvilket kan føre til, at nogle brugere føler, at de ser oppustede ud.

Gør kreatin dig fed?

Det kan ikke gøre dig fed. Det kan dog forårsage vandophobning i musklerne.

Hvad er kreatin?

Det er et molekyle, der findes i kroppen, som frigør energi fra cellerne til brug og hjælper med at genopbygge den cellulære form for energi (ATP).

Kort fortalt

Kreatin er et naturligt forekommende stof i kroppen, og ved at tage kreatin giver du din krop mulighed for at genopbygge den mængde ATP, den har adgang til, meget hurtigere.

En anden ting er, at når du er på kreatin og selv når du ikke tager kreatin, skal du sørge for at drikke nok vand, da det er vigtigt at holde sig hydreret, når du er på eller uden kreatin.

Så nej, det gør dig ikke fed, det trækker bare mere vand til musklerne, hvilket gør at de virker mere fyldige, og derfor kan det øgede vandindtag få en atlet til at veje mere. Hvis du optimerer din hydreringsstatus, hjælper du dine muskler med at restituere, genopbygge og præstere bedre.

Bedste tidspunkt at tage kreatin | Før eller efter træning?

Kosttilskud

Bedste tidspunkt at tage kreatin | Før eller efter træning?

Find ud af det bedste tidspunkt at supplere med kreatin for max resultater.

2019-03-02 11:21:08Skrevet af Claire Muszalski

Hvad er kreatin? Hvad er fordelene og hvor meget skal du tage?

Kosttilskud

Hvad er kreatin? Hvad er fordelene og hvor meget skal du tage?

Din guide til dette muskelopbyggende vidunder.

2020-11-29 07:00:56Skrevet af Liam Agnew

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


  1. Terjung, R. L., Clarkson, P., Eichner, E. R., Greenhaff, P. L., Hespel, P. J., Israel, R. G., … & Williams, M. H. (2000). American College of Sports Medicine roundtable. The physiological and health effects of oral creatine supplementation. Medicine and science in sports and exercise32(3), 706-717. 


Liam Agnew

Liam Agnew

Forfatter og ekspert

Liam er en certificeret sports ernæringsekspert ved International Society of Sport Nutrition  og er indskrevet på British Dietetics Association's  Sport and Exercise Nutrition register. Han har en bacheloruddannelse i sport og Exercise Science og er kandidat til ISSN-diplomet i Applied Sport and Exercise Nutrition.

Liam er en erfaren personlig træner, der hjælper klienterne med at nå deres sundheds- og fitness mål med praktiske, vidensorienterede motion- og ernæringsrådgivning.

I sin fritid har Liam konkurreret i en række kraftløftningskonkurrencer og nyder bjergvandring, fodbold og få udvidet sit opskriftrepertoire i køkkenet. Få mere at vide om Liams erfaring her.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her