Kosttilskud

Kosttilskud til vægttab når du ikke kan træne | Ekspert ernæringsrådgivning

Det at være i mere eller mindre lockdown har givet os tid til at gennemgå vores mål, fra at opdatere vores makroer til at prøve den veganske livsstil, skabe nye kropsvægt mål og sigte mod at øge vores maksimale pull up antal.

Hvis vægttab er blandt dine mål, så er du kommet til det rette sted. Vi har nemlig samlet en liste over de mest gavnlige og passende kosttilskud til vægttab, selvom du ikke har adgang til træningscentret eller din yndlings spinning time.
Dog skal det siges, at kosttilskud til vægttab ikke gør dig tynd natten over, men de kan støtte op om dine mål i den rigtige retning.

kosttilskud til vægttab

Det basale

Det er blevet sagt før, og vi siger det igen. Vægttab er ikke øjeblikkeligt, og der findes ingen bæredygtige magisk slankepille, der lige pludselig får dig til at smide 10 kg på 5 dage. Men at øge dine energiudgifter, så du er i et kalorieunderskud, får dig til at tabe dig.

Tilføjelse af kosttilskud til vægttab sammen med en afbalanceret kost og træningsrutine vil gavne dit vægttab, men kosttilskud bør ikke ses som en metode til øjeblikkelig succes med vægttab.

Her er vores besyv på kosttilskud til vægttab, der kan hjælpe med at støtte din vægttabsrejse for at hjælpe dig med at nå dit mål, mens du ikke kan træne på samme måde som før.

1. Proteinpulver

Protein bør ikke kun være forbundet med opbygning af muskelmasse. Det er virkelig et kraftfuldt makronæringsstof! Ja, det bygger ny muskel til at tone vores krop, men det hjælper os også med at føle os mætte indtil vores næste måltid.

Protein hjælper med at regulere vores appetit, der spiller en rolle i vores kalorieindtag og er et nøgleinstrument, der gavner vægttab.1

Proteinpulver er en nem måde at sikre, at du når dine proteinmål. Det er alsidigt, kommer i en række smagsvarianter, der kildrer dine smagsløg og kan passe til dine kostbehov, hvad enten det er vegansk, glutenfri eller laktoseintolerant.

Proteinpandekager er enormt populære af en grund. De er ikke kun en smukke at smide op på de sociale medier, (selvom vi indrømmer, der er nogle sindssyge opskrifter, der får os til at drømme hele natten), de giver også et godt hit af protein til vores daglige diæter for at holde os i gang til frokosttid.

2. Fibre

Som med protein, holder fibre mætte og bremser vores sult. Diæter, der konstant indeholder mange fibre, hjælper med at fremme vægttab, f.eks. Gennem et tilstrækkeligt indtag af frugt og grøntsager, fuldkorn og andre plantebaserede fødevarekilder.2

Glucomannan er en supplerende fiber, der har bevist vægttabsfordele.3 Den vandopløselige fiber hjælper med at hæmme appetitten og bremse optagelsen af fødevarer og kræver kun små mængder at forbruges på grund af dens høje viskositet i vand sammenlignet med andre fibre. Dette gør glucomannan til et let og overskueligt supplement, der tilføjes til din morgenrutine.

3. Termogenese

En anden anbefaling fra os er et termogent supplement. Termogene produkter øger vores regelmæssige metaboliske funktioner for at fremskynde termogenese hastigheden, eller med andre ord, når kroppen producerer mere varme ved at bruge kropsfedt som energikilde for denne varme.

En ingrediens, der ofte findes i termogene produkter, er cayennepeber. En naturlig termogen ingrediens, der kan øge dit stofskifte.4

Det samme kan også siges for ekstrakt af grøn te, en anden ingrediens, der siges at øge stofskiftet baseret på catechins (antioxidanter), der findes i te.5

Når de kombineres med yderligere koffein, hvilket vil give dig ekstra energi til at tage dig træning videre, fungerer begge ingredienser i harmoni for at øge energiforbruget, hvilket forbedrer vægttab.6

4. B-Vitaminer

Sidst, men ikke mindst, på vores liste over kosttilskud til støtte dit hjemmevægttabsregime er en gruppe vitaminer. Mere specifikt B-vitaminer.

B-vitaminer er kendt for deres naturlige metabolisme forbedrende egenskaber. Disse vitaminer er essentielle, da de er nødvendige for nedbrydning af kulhydrater, protein og fedt og udtager den lagrede energi i fødevarer, så vi kan bruge det som brændstof.

Vitamin B6 bidrager også til den normale cysteinmetabolisme, der spiller en rolle i reguleringen af skjoldbruskkirtlen, en komponent i vores kroppe, der fungerer i stofskiftet og derfor kan påvirke vægttab.

Hvis din krop mangler en eller flere af B-vitaminer, vil det at tabe sig være sværere, da dit stofskifte ikke fungerer optimalt. Se, det er virkelig sundt at spise en afbalanceret kost!

Kort fortalt

Justering af din vægttabsrutine, mens du kun kan træne hjemme, kan virke vanskeligt ved første øjekast, men i virkeligheden er det lige så håndterligt at tabe sig uden dine sædvanlige træningsfaciliteter.

Når det kombineres med regelmæssig træning og gode kostvaner, hjælper de kosttilskud til vægttab, vi anbefaler, dig med at nå dine mål ved at hjælpe dig med at finde energien og fokus for at være på rette spor.

Tiderne lige nu kan være anderledes, men der er ingen grund til, at du ikke kan smadre dine mål for vægttab!

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.


1. Leidy, H.J., Clifton, P.M., Astrup, A., Wycherley, T.P., Westerterp-Plantega, M.S., Luscombe-Marsh, N.D., Woods, S.C. and Mattes, R.D. (2015) ‘Th role of protein in weight loss and maintenance’, The American Journal of Clinical Nutrition, 101(6), pp. 1320S-1329S. doi10.3945/ajcn.114.084038 

2. Brownlee, A.I., Chater, P.I., Pearson, J.P. and Wilcox, M.D. (2017) ‘Dietary fibre and weight loss: Where are we now?’, Food Hydrocolloids, 68(1), pp. 186-191. doi10.1016/j.foodhyd.2016.08.029 

3. Keithley, J.K., Swanson, B., Mikolaitis, S.L., DeMeo, M., Zeller, J.M., Fogg, L. and Adamji, J. (2013) ‘Safety and efficacy of Glucomannan for weight loss in overweight and moderately obese adults’, Journal of Obesity, 2013(1), pp. 1-7. doi10.1155/2013/610908 

4. Yoshioka, M., Lim, K., Kikuzato, S., Kiyonaga, A., Tanaka, H., Shindo, M. and Suzuki, M. (1995) ‘Effects of red-pepper diet on the energy metabolism in men’, Journal of Nutritional Science and Vitaminology, 41(6), pp. 647-656. doi: 10.3177/jnsv.41.647. 

5. Hursel, R. and Westerterp-Plantenga, M.S. (2010) Triggers for energy expenditure: thermogenic ingredients and circadian aspectsMaastricht: Datawyse 

6. Westerterp-Plantenga, M.S. (2010) ‘Green tea catechins, caffeine and body-weight regulation’, Physiology and Behaviour, 100(1), pp. 42-46. doi10.1016/j.physbeh.2010.02.005 



Shannah Hatch

Shannah Hatch

Forfatter og ekspert

Shannah Hatch begyndte sin karriere inden for ernæring efter at have deltaget i et Farm to Fork-workshop. Hun arbejder i øjeblikket som diætetisk supportarbejder og leverer ernæringsvejledning og support inden for sundhedssystemet. Shannah har tidligere arbejdet med at skabe nye kosttilskudsprodukter til lancering og hentet ideerne fra ide til handling. Hendes mest behagelige læringsoplevelser inkluderer skyggearbejde af andre sundhedsfagfolk og deltage i samtaler om en række emner, som f.eks. Forbindelsen mellem vores kost, kvindelige hormoner og sport. Shannah har deltaget i mange frivillighedsmuligheder, herunder arbejde med fødevarebanker, førende workshops for sportsernæring og deltagelse i prøveundersøgelser. Hun håber at fortsætte med at gøre en forskel i branchen, uddanne og samarbejde med andre for at opmuntre til god ernæring. I sin fritid nyder Shannah klatring, løb og prøver at sætte en melodi sammen på klaveret.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her