Ernæring

Forbliv sund og fit henover julen med disse gode og simple råd

Julen nærmer sig, som i lige om lidt. Kalenderen siger december og julekalenderen er fremme. Højtidens fester er planlagt, og du ved, at du snart skal spise en masse god mad. OG HVAD SÅ! Det er jul – alle går lidt amok med mad og drikke, når det er tid til at fejre julen med familien. Det hører sig til. Men det betyder ikke, at det behøver at stå på hele december måned og heller ikke langt inde i det nye år. Her er lidt tips til, hvordan du holder dig på stien henover julen.

Du kommer til at forkæle dig selv

Juletræning

Let’s face it! Størstedelen af os kommer til at spise mere end normalt, men det er netop pointen. Du spiser ikke så meget normalt! Så slap af – du skal ikke få det skidt over, at du har spist al den fyldte chokolade, der var i æsken og drukket et glas vin eller to, mens du så juleafsnittet af Venner eller Sex & The City i fjernsynet.
Henover julen er det vigtigt, at du bevarer din positive indstilling til den vægt, du gerne vil ned på, hvilken personal best du vil opnå næste gang, og de mål, du mangler at nå. Hvis du har dårlig samvittighed over, at du spiser og drikker det, du gør, er der risiko for, at der sniger sig tvivl og negativitet ind i din nuværende indstilling til kuren.

Husk på at kalorier kan forbrændes, og at din kur kan komme på rette køl i løbet af få dage. Mor dig, spis godt og hold fokus på de langsigtede mål, du har sat dig.

Du skal vide, hvornår det er tid til at stoppe

 

Julen

Jeg vender lige tilbage til æsken med fyldte chokolader… Det er sandsynligvis ikke en god idé at spise HELE æsken, og det fører til min næste pointe. Der kommer til at være så meget at vælge imellem og i stort set ubegrænsede mængder, men det betyder ikke, at du skal være grådig! Alt med måde, som man siger.
Flere dages selvforkælelse er kun midlertidigt og udretter ikke permanent skade på det hårde arbejde, du har lagt for dagen, men det kan gøre, at det bliver sværere at komme tilbage til dér, hvor du var. Hold fokus på dine portioner for at holde øje med det, du spiser og drikker, mens du indtager nøjagtigt, hvad du har lyst til.

Begræns dine indkøb

Om du har en stor eller lille familie, det er stadig mange munde at mætte. Men køb kun det, du har brug for, ikke som om verden er ved at gå under. Du vil helt sikkert opleve, at julen vil vare flere uger mere, hvis du har en masse chokolade, slik og alkohol i overskud – fordi det er let at forfalde til, når man har det i huset. Så med det in mente, så pas på med, hvor meget du køber, så du undgår at friste dig selv til, at julen skal vare en hel måned mere.

Bliv ved med at træne

Fedtforbrænding

Det sker tit, at man slækker på træningen, men det hårde arbejde må ikke stoppe, bare fordi det er blevet vinter! Det er vigtigt, at du giver dig selv 100 %, når du skal nå dine mål – og det er ikke anderledes, bare fordi det er jul!
Lidt har også ret – så det er vigtigt, at du holder dit aktivitetsniveau for at forbrænde de overskydende kalorier, du haler indenbords. Det kan være i form af en rask gåtur en af juledagene, eller du kan gå rundt til dine venner og ønske dem god jul, eller du kan lave et 20 minutters træningsprogram, hvor du bruger din kropsvægt!
Det er lige meget, hvad du vælger, bare du holder dig i gang! I den anden grøft, er det sådan, at proportionaliteten er imod dig, hvis du spiser mere end du plejer, og træner mindre end du plejer, så du bør holde dig selv til ilden for hurtigt og let at komme tilbage på den kurs, du var på før jul.

Julen varer ikke helt til påske

Det er let at holde gang i festen helt ind i januar og måske længere endnu, men lad dine dårlige madvaner forsvinde med december. Som nævnt er det vigtigste, at du ikke at stresser over, hvad du gør galt i løbet af julen, men at du tænker på, hvad du vil gøre for at rette op på det, når julen er ovre. Hvis du i løbet af december ikke har trænet mere end én gang om ugen, skal du sørge for at komme tilbage til at træne så meget, som du er vant til (eller måske endda mere) i januar, så du kan omdanne de ekstra kalorier, du har udsat din krop for. Hvis du har drukket for meget alkohol, så lad være med at drikke noget som helst alkohol de næste par måneder. Find ud af, hvad der virker for dig, og hvordan du skal komme tilbage på sporet for at opveje selvforkælelsen, i stedet for at dyrke en alt-eller-intet-tilgang. Vær fornuftig hen over julen, når det er muligt og planlæg, hvordan du skal komme videre, når den er ovre.

Gode råd

God jul

Hyg dig nu i julen med venner og familie, spis noget, du ellers ikke normalt spiser, drik noget, du ellers ikke normalt drikker, men hold fokus på dine mål, og kom tilbage på sporet igen, så hurtigt du kan! Vær aktiv, så du stadig forbrænder kalorier dagligt, vær positiv hele vejen igennem, og giv dig selv nok tid til at komme tilbage på sporet, så du når dine mål for 2018.

God jul!

 



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu