Træning

HIIT holder dig virkelig i form, viser ny forskning

Her hos Myprotein er vi altid på udkig efter de bedste måder at forblive på toppen af vores game, så det betyder også, at vi skal holde os ajour med den nyeste forskning. Derfor blev vi mildest talt begejstrede, da denne store, ti år lange undersøgelse af, om HIIT virkelig var kongen af træning, kom ud.

I de seneste år har HIIT taget fitnessbranchen med storm, primært fordi idéen om, at du kan blive rigtig fit ud fra blot 20 minutters hårdt arbejde om dagen, gør det utroligt praktisk. Så er det sandt? Hvilke andre fordele giver HIIT andre fordele end at se godt ud?

Lad os gå i dybden med forskningen.

Hvad undersøger forskningen?

Når det kommer til undersøgelser, er ikke alle undersøgelser lige gode. Hvorvidt oplysningerne kan betragtes som værdifulde afhænger af flere variabler, men en af de store variabler er, hvor mange data undersøgelsen har.

Det kan komme an på antallet af deltagere, hvor lang tid undersøgelsen har kørt og meget mere.

I dette tilfælde var undersøgelsen en gennemgang af en hel masse forskellige undersøgelser om HIIT, der strækker sig over et årti.1 Gennemgange har tendens til at være mere pålidelige, da de ser på mange data fra forskellige kilder.

Gennemgangen kiggede specifikt på højintensitets intervaltræning (HIIT), der blev defineret som korte højintensive træningsbølger afbrudt af restitutionsperioder. Træningsbølgerne blev defineret som værende højst 15 minutter i alt, og den gennemsnitlige samlede træningstid (inklusive pauser) var ca. 20 minutter.

Det lyder som en ret standard HIIT-træning for os.

Hvad viste forskningen?

For det første er HIIT-træningsplaner i det mindste på kort sigt måske lettere at overholde end andre planer. Deltagerne rapporterede generelt om en høj grad af overholdelse af HIIT, hvilket sandsynligvis skyldes den korte tid, det tager at udføre træningen.

På nuværende tidspunkt er de generelle retningslinjer for fysisk aktivitet 150-300 minutters moderat aktivitet om ugen eller 75-100 minutters kraftig aktivitet om ugen.

Det er klart, at HIIT-træning ligger langt under dette, men forskningen viste faktisk, at der blev set sammenlignelige forbedringer af sundheden, når enten retningslinjerne eller HIIT-ordningen blev fulgt.

Faktisk udtalte forskerne, at “Resultaterne fra nyere forsøg tyder på, at HIIT med lav volumen kan fremkalde lignende og til tider større forbedringer i kardiorespiratorisk fitness, glukosekontrol, blodtryk og hjertefunktion sammenlignet med mere traditionelle former for aerob træning, herunder HIIT med høj volumen og kontinuerlig træning med moderat intensitet, på trods af at det kræver mindre tidsforbrug og lavere energiudgift.”

Vi ved alle, at en af de største barrierer for en ordentlig træning er tid, så dette er ret store nyheder for alle, der ønsker at forbedre deres fitness med den begrænsede tid, de har.

Der har også været nogle bekymringer om, at regelmæssig HIIT kan være for hårdt for kroppen, men undersøgelsen fandt ingen reelle beviser for dette, men hvis du har siddet på bænken i et stykke tid eller ikke er klar til intens træning, bør du måske søge lægelig rådgivning, før du kaster dig ud i det.

hiit

Hvad er det næste?

Med sundhed og fitness er der altid mere forskning, vi kan gøre. Nogle interessante næste skridt ville være at se de reelle langsigtede fordele ved regelmæssig HIIT over en endnu længere periode.

Og for dem af os, der altid ønsker at tage det et niveau op, er der så en ultimativ træningskombination af HIIT og modstandstræning, som vi kan udnytte? Vi må vente og se.

Kort fortalt

HIIT har gjort fitness tilgængeligt for næsten alle, og det kræver kun lidt tid og udstyr. Det er dejligt at vide, at hvis du mangler tid, kan du stadig have en positiv indvirkning på dit helbred med et par korte og svedige minutters træning.

10-Minutters udendørs HIIT træning for alle

Træning

10-Minutters udendørs HIIT træning for alle

Få pulsen op og sveden frem ude i det fri med en 10-minutters omgang HIIT.

2020-03-25 09:45:04Skrevet af Evangeline Howarth

Bedste kosttilskud til HIIT | Beat The Burn

Kosttilskud

Bedste kosttilskud til HIIT | Beat The Burn

2018-12-21 05:49:15Skrevet af Lauren Dawes



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Forfatter og ekspert

Evangeline har deltaget i konkurrencepræget sportsgrene siden en ung alder. Som en kvalificeret RYA Dinghy Instructor forstår hun vigtigheden i en god ernæring som det rette brændstof til ekstrem- og udholdenhedssport, især på grund af hendes erfaring i Team GBR Squads samt lede og coache hendes universitets første hold.

I sin fritid elsker Evangeline at løbe - især maraton. I weekenderne finder du hende i gang med vandsport eller at vandre i bakker. Hendes yndlings aftener bliver brugt på en HIIT-session eller squats i træningscentret, inden hun forkæler sig selv med smagfuld og krydret mad og masser af grøntsager - yum!

Få mere at vide om Evies erfaring her.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her