Træning

Endorfiner og træning | Føl dig glad og i god form

Vi kommer ofte fra motion med følelsen af at være gladere og mindre stressede generelt. Regelmæssig motion har vist sig at være gavnlig ikke kun for fysisk velvære, men også for vores mentale velbefindende. Neurotransmittere, såsom endorfiner, spiller en vigtig rolle i reguleringen af ​​dit humør, og deres produktion er stærkt knyttet til motion.

Hvad er endorfiner?

Endorfiner er neurokemikalier frigivet i kroppen, der spiller en rolle i homeostase (regulering i kroppen), men er også ansvarlige for følelsen af ​​at føle sig godt tilpas efter en hård træning. De får deres navn ved at kombinere ordene ‘endogen’ – hvilket betyder i kroppen. Morfin – et opiat smertestillende middel, der får dig til at føle dig godt tilpas – så endorfiner er i det væsentlige smertestillende, som kroppen frigiver internt.

Endorfiner frigøres af centralnervesystemet og hypofysen. De interagerer med opiatreceptorer i hjernen, som er ansvarlige for at regulere og reducere følelsen af ​​smerte og dermed øge positive følelser som glæde. Endorfiner frigives, når der er en smerte- eller stressstimulus til stede, men de kan også frigives under aktiviteter som at spise, dyrke sex eller motion – i det væsentlige fungerer det som et internt belønningssystem for at tilskynde mere af den samme adfærd. En runners’ high er det perfekte eksempel på et rush af endorfiner, hvorimod frigivelsen kan være mere stabil efter træning og forårsage en generel følelse af velvære og positivitet.

Hvad er en neurotransmitter?

Neurotransmittere er kemiske budbringere, der viderebringer, øger og stabiliserer neurale signaler mellem neuroner eller individuelle nerveceller i hele kroppen. Aktiviteten af ​​neurotransmittere er ansvarlig for reguleringen af ​​følelser og humør. Neurotransmittere bærer signaler over et hul mellem individuelle nerveceller, hvilket er kendt som en synaps, så meddelelsen kan overføres.

Endorfiner er en type neurotransmitter, og deres rolle er at hæmme og reducere transmission af smertesignaler, reducere opfattelsen af ​​smerte og øge følelsen af ​​glæde og eufori.

Motion og endorfiner

Frigør træning endorfiner?

Det er veldokumenteret, at deltagelse i træning frigiver endorfiner, men nøglen ser ud til at være intensitet – jo mere intens træningen er, desto mere sandsynligt er det, at du føler virkningen af ​​et rush af endorfiner (som hvordan du kun oplever runners’ high, når du er dybt inde i et løb, og intensiteten har været ret høj).

Det er også værd at bemærke, at regelmæssig træning kan hjælpe med at øge mængden af ​​serotoninkoncentration i din krop, hvilket er et vigtigt hormon, der er involveret i reguleringen af ​​søvn, appetit og fordøjelse.

Gør endorfiner dig glad?

Endorfiner virker ved at hæmme smertesignaler, hvilket resulterer i følelser af glæde og eufori. I en længere periode og med gentagen regelmæssig udsættelse for motion (og dermed frigivelse af endorfiner) synes træning at være en effektiv metode til behandling af depression og generelt at forbedre dit humør.

Kan du få endorfiner uden motion?

Andre måder at naturligt øge dine endorfiner inkluderer social interaktion, at spise mørk chokolade, have sex, meditation og grine. At gøre ting, som du kan lide, som en hobby, er også pålidelige måder at øge frigørelsen af endorfin på.

Typer af øvelser for at forbedre humør og frigive endorfiner

For det første er det vigtigt at sikre, at du laver en form for træning, som du kan lide at gøre – det ville besejre formålet ved at starte med at gøre noget, du hader. Når du først har valgt en passende træningsform for dig selv, er det vigtigt at bemærke, at træningens intensitet vil være en af ​​de vigtigste forudsigere for, hvordan du har det bagefter, da mere intens træning resulterer i en større frigivelse af endorfiner.

1. Løb eller gå

Begge disse kan give den rigtige mængde intensitet til at resultere i frigivelse af endorfiner. Selvom du ikke føler et massivt rush af endorfiner, vil du stadig føle moderate positive effekter efter disse. Ikke alene vil de have et fysiologisk respons, men de giver også en god mulighed for at komme ud og måske se en ven – som begge også har vist sig at øge din mentale tilstand.

Er det egentlig sundt at løbe? Fordele & ulemper

Træning

Er det egentlig sundt at løbe? Fordele & ulemper

Er løb kl.7 om morgenen virkelig sundt for dig?

2020-10-31 05:44:10Skrevet af Shannah Hatch

2. Yoga

Yoga kan give den nødvendige intensitet til frigivelse af endorfiner, og den er også perfekt til meditation og mindfulness. Det er bevist, at disse fremgangsmåder naturligt øger frigivelsen af ​​endorfiner og reducerer følelser af stress og angst.

Stress af med yoga | Afslapningsteknikker

Træning

Stress af med yoga | Afslapningsteknikker

2020-12-17 10:29:45Skrevet af Jack boardman

3. Roning

Denne steady-state øvelse er et alternativ med lav effekt til at løbe eller gå og kan udføres i enhver intensitet. Hvis du er en roer med adgang til en båd, så kan du selvfølgelig også komme ud, men hvis du kun har adgang til en romaskine, kan du stadig få din puls op og få disse endorfiner til at pumpe!

4. Bodybuilding

Styrketræning er en anden god måde at øge produktionen af endorfiner på. Høj volumen træning som bodybuilding tilbyder høj intensitet, men også en afsætningsmulighed for at øve opmærksomhed og forbedre din selvtillid ved at opnå lidt muskelmasse.

5. Vægtløftning og powerlifting

Disse sportsgrene involverer begge løft af tunge vægte (og ofte lettere vægte!) For at øge din kapacitet i hovedløftene. Ikke kun vil de øge produktionen af endorfiner, men de vil sandsynligvis øge frigivelsen af adrenalin, når du går efter tunge forsøg. De har også en tendens til at være en ret social sport med mange lokale samfund, så prøv også at blive involveret i en social gruppe!

Kort fortalt

Endorfiner frigives i forskellige mængder afhængigt af intensiteten af den øvelse, du laver. Mens de tilbyder en god måde at midlertidigt øge dit humør på, kan de krævede øvelser også give en gateway til andre aktiviteter, der øger mental tilstand, som social interaktion, forbedret søvnkvalitet, opmærksomhed og forbedret selvværd.



Scott Whitney

Scott Whitney

Forfatter og ekspert

Scott udviklede en lidenskab for sport og performance gennem at konkurrere i langdistanceløb og bouldering inden studiet på universitetet. Scotts akademiske resultater inkluderer en BSc-hons i sportsterapi og en MSc-grad i styrke og konditionering. Han er også medlem af The Society of Sports Therapists and CIMSPA. Tidligere har han arbejdet med amatører og elite atleter, lige fra universitetsidrætshold til elite rugbyliga atleter og Team GB roere. Han arbejder i øjeblikket med forskellige fitnesscentre i udvikling og levering af træningsprogrammer for amatøratleter og fitness folk. Mens passive behandlinger forbliver i hans arsenal som sportsterapeut, bruger Scott sine evner til at fremme fysisk aktivitet for at bekæmpe fedme, lændesmerter og andre sportsskader og samtidig sørge for programmer til atletisk udvikling. Som nyuddannet bestræber Scott sig på at få erfaring, hvor det er muligt med rådgivning og deling af viden undervejs. Han mener, det er vigtigt at praktisere det, du prædiker om, så i hans fritid, praktiserer Scott olympisk vægtløftning og nyder at være aktiv udendørs i al slags vejr, skønt han stadig mener, at det er vigtigt at give god tid til sociale aktiviteter.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her