Træning

Derfor hører vi musik, når vi træner I Musikkens effekt på din performance

Musik skal der til, når du træner. Nogle foretrækker rock, andre hip hip og rap eller de sidste nye pop. Musikken kan have en helt afgørende effekt på din præstation og din motivation til dagens træning, men hvordan kan det egentlig være?

Hjælper musik din performance?

Musik og træning
For at opnå konsekvente forbedringer i styrke og udholdenhed erkendes det, at der skal placeres en øget belastning på kroppen for, at der skal ske forbedringer. Ved at lægge en gradvis højere belastning på kroppen, vil den fortsætte med at tilpasse sig, og du kan ofte være nødt til at træne, til du er helt udmattet for at skubbe din krop til den ypperste performance.
For at udøve øvelser, som er udmattende og fysisk hårde, må atleter opretholde et højt niveau af motivation og engagement. Med dette i betragtning, så er atleter ofte afhængige af ergogene hjælpemidler for at forbedre deres fysiske og mentale præstationer. Vær forberedt på de tunge sager…

Videnskaben bag musikkens effekt

Musik

Musik er en juridisk ergogen hjælp, som ofte bruges af atleter for at forbedre deres præstationer under træning. Mange studie har vist musikkens positive virkning på udholdenhedspræstationer, rytmiske opgaver og humøret.
Selvom der er forskning, der vurderer og tvivler på musikkens effekt under modstandstræning, er der også bevist ergogene effekter for udholdenhed på op imod 60% når deltagerne selv kunne vælge musiknumre, der ledsages af motion[1]. Disse fordele ved musik under træning er grundet beatets rytme, motivationsegenskaber for visse sange, potentiale til at distrahere fra opgaver og fjerne fokus fra motionen.

Bagsiden af den søde musik

På trods af dette, er der modbevisende forskning, der tyder på, at musik kan påvirke ydeevnen negativt i nogle scenarier, idet det fremhæves, at de ansvarlige musik-relaterede mekanismer ikke bliver stimuleret i specifikke øvelser såsom[2] løb[3], row[4] og cykling[5]. Disse tyder på at med et hårdere træning, er der en stærkere påvirkning af mentale processer, hvilket øger opfattelsen af træthed, og reducerer musikkens gavnlige virkning[6].

Din smertetærskel har en betydning

Trænings musik performance

Det er også blevet bevist, at atleter kan reagere forskelligt på følelsen af smerte. Nogle atleter har en højere smertetolerance og andre en lavere smertefølsomhed, hvilket giver dem en lavere opfattelse af træthed (Jones et al., 2014). Dette kan rationalisere nogle af modsætningerne fra ovenstående. I modstandsbaserede øvelser er der nogle beviser for, at musik ikke har en indflydelse på maksimal styrke, men på samme tid også beviser for, at motionstræning kan drage nytte af brugen af musik. Det vides dog endnu ikke hvilke former for træningsintensitet med musik der er mest gavnlig.

På grund af individuelle musikpræferencer, er det muligt at antyde, at forskellige musiktyper muligvis kan påvirke de relaterede mekanismer forskelligt på deres overordnede indvirkning på præstationsresultatet såsom antallet af gentagelser til udmattelse, effekt, anstrengelse og tolerance til smerte. Disse oplysninger er vigtige for atleter, der vil maksimere træningseffekter under træningssessions. Hvis det område der er mest effektivt under træning med musik, kan identificeres, kan man drage fordel af at opnå større anstrengelse, uden at man opfatter det.

Konklusion

Musik kan forbedre din humørtilstand og give dig følelsen af at være mindre træt og stresset samtidig med, at du får en energisk følelse. At lytte til musik under træning kan give dig en distraktion fra følelser af tæthed, hvor din hjerne måske fortæller dig, at du er færdig og derved nedjusterer indsatsen under konditionstræningen eller afslutter sættet i modstandstræningen. Ved hjælp fra musik kan du altså udføre en større volumen ved en højere arbejdsbyrde og skabe større stress for din krop.

Der bliver hver dag forsket i, at kunne forstå musikkens egenskaber bedre og effekten af virtuelle virkelighedsmiljøer, for yderligere at forbedre træningen.


[1] Biagini et al., 2012; Bartolomei et al., 2015
[2] Tenenbaum et al., 2004
[3] DeBourdeaudhuij et al., 2002; Simpson & Karageorghis, 2006
[4] Tenenbaum & Connolly, 2008
[5] Atkinson et al., 2004
[6] Szabo et al., 1999



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu