Træning

Hvad er fordelene ved styrketræning og cardiotræning?

Image Designed by Senivpetro / Freepik

Er du én af de personer, der gang på gang bliver forvirret over de forskellige oplysninger du får, når det kommer til styrketræning og cardiotræning?

Først fortæller nogen dig, at du skal bruge alt din energi på cardiotræning. Næst efter får du at vide, at du skal fokusere på styrketræning, og droppe alt cardiotræning. Når du nu allerede er godt i gang med at vedligeholde din sommerkrop i det nærmeste fitnesscenter, så undrer du dig måske stadigt over, om du skal fokusere hovedsageligt på styrketræning eller cardiotræning.

Før du beslutter dig eller ændrer din træningsrutine, er det en god idé, at klarlægge dit mål – og finde ud af, hvad forskellen på cardiotræning og styrketræning i virkeligheden er (I).

Forskellen på styrketræning og cardiotræning

Styrketræning og cardiotræning

Både cardiotræning og styrketræning er to vigtige ingredienser, når det kommer til enten en vægttabsrejse, et specielt træningsprogram eller en drøm om at være sommerklar. Selvfølgelig spiller andre faktorer også ind såsom kost, søvn etc., men balancen mellem cardiotræning og styrketræning er meget vigtigt afhængig af, hvad dit endelig mål med træningen er.

Påvirkningen af både styrketræning og cardiotræning er afhængig af mængden. Hvis du hovedsageligt dyrker cardiotræning, så vil din krop oftest se ud på en bestemt måde. Hvor hvis du hovedsageligt dyrker styrketræning, vil din krop se ud på en anden måde – dog er alles kroppe forskellige, men der vil helt sikkert være en forskel på din krop, afhængig af hvilken form for træning, du sætter som dit fokus (II).

Er cardio kun til fedttab? 

Styrketræning og cardiotræning

Den største forskel mellem cardiotræning og styrketræning, vil mange nok hurtigt svare er: cardiotræning forbrænder fedt, og er især godt, hvis du vil tabe dig. Mens styrketræning skaber større muskler, og er godt hvis du vil se stor og pumpet ud. Der er på sin vis også en smule sandhed i dette, men det er dog ikke udelukkende så simpelt. Både styrketræning og cardiotræning er gode træningsrutiner til at forbrænde kalorier, og er derfor begge vigtige dele af et vægttabsprogram, et ønske om at forblive veltrænet eller holde sig sund og rask.
Derudover bliver du ikke nødvendigvis stor og pumpet af at styrketræne, så det skal du skam ikke være bekymret for (hvis du ikke vil se sådan ud) (III).

Det tager lang tid, mange timer og hårdt arbejde i fitnesscenteret, hvis du vil opbygge en del muskler. Cardiotræning har en masse sundhedsmæssige fordele. Det får din puls op, hvilket får mere ilt til at pumpe gennem dit blod, og dit hjerte til at pumpe hurtigere. Derudover forebygger cardiotræning flere forskellige hjerte- og karsygdomme.
Du kan styrke dine muskler ved cardiotræning, og du kan mindske risikoen for både diabetes, kroniske sygdomme, overvægt og knogleskørhed. Som du kan læse, er cardiotræning derfor en vigtig faktor på baggrund af sundhedsmæssige årsager, da det både forbedrer din kondition, er super godt for dit hjerte og din puls (IV).

Boost din forbrænding med styrketræning

Styrketræning og cardiotræning

Styrketræning har den fordel, at du selvfølgelig kan forbedre din muskelmasse. Men styrketræning kan også hæve dit BMR (Basal Metabolic Rate), som er et udtryk for, hvor meget energi du forbruger i hvile, efter ca. 12 timers faste. Størrelsen af dit BMR er bestemt ud fra en masse forskellige faktorer, hvor størrelsen på din muskelmasse er en vigtig faktor, når det kommer til BMR. Jo mere muskelmasse, du har, jo højere er dit BMR.
Du forbrænder simpelthen flere kalorier, når du enten sidder ned og spiser aftensmad eller ligger i din seng og ser en film – altså uden at lave noget som helst. Hvis du ikke dyrkede styrketræning, så ville du højst sandsynlig have en lavere BMR, og du kan derfor hæve din forbrænding på baggrund af styrketræning, når du sidder derhjemme og laver ingenting.

Styrketræning har også den fordel, at det hæver din efterforbrænding efter endt styrketræning i forhold til cardiotræning. Dette er også et plus, da du derfor forbrænder flere kalorier efter en styrketræningssession end hvis du ikke styrketrænede. Sidst men ikke mindst forbedrer styrketræning også kroppens insulin sensitivitet. Dette er med til at holde dig væk fra yoyo-vægt og din fedtprocent nede, hvilket de fleste mennesker nok ville ønske sig (V).

Træn efter dine mål

Styrketræning og cardiotræning

Hvis du hovedsageligt er ude efter at forbedre din kondition, få en bedre løbeform eller lignende, så er det selvfølgelig vigtigt at fokusere mest på cardiotræning. Dog er det en god idé altid at lave en smule styrketræning, hvilket du kan gøre ved en form for cirkeltræning med vægte, hvor du både får noget styrketræning, men også cardiotræning indover træningen samtidigt.
Men fokuser selvfølgelig på, hvad du vil forbedre, og hvor du vil lægge dit fokus. Hvis du derimod er ude efter generel fitness og konditionering, og holde din fedtprocent og muskelmasse, hvor den er, bliver du nødt til at dyrke både styrketræning og cardiotræning. Nøglen til dette er, at balancere begge træningsformer, så du får det optimale ud af dem begge (VI). Læg vægt på styrketræningen, og suppler derefter med cardiotræning efter endt styrketræning – og på nogle af hviledagene fra styrketræningen.

Hvis du er ude efter at tage på i muskelmasse og forbedre din styrke, så er det en god idé at holde dig hovedsageligt til styrketræning med en smule cardiotræning ved siden af. Cardiotræning skal dog være ved et minimum, medmindre du godt kan lide at spise en masse mad. Der er flere personer, der dropper cardiotræning helt, når de gerne vil tage på i muskelmasse, men mange sætter cardiotræning ned og tager 30 minutter 2 gange om ugen på løbebåndet. En god kombination af både cardiotræning og styrketræning er altså den bedste måde til at reducere kropsfedt og øge muskelmassen på samme tid.

Kombiner styrketræning og cardiotræning

Styrketræning og cardiotræning
Cardiotræning og styrketræning er derfor begge vigtige faktorer for at opnå dit mål, og få mest ud af din fitnessrejse. Da du skal forbrænde omkring 7000 kalorier for at tabe 1 kg fedt, kan du selvfølgelig sagtens holde dig til cardiotræning og skippe styrketræningen, hvis du har styr på dit madindtag. Men dette kan tage lang tid, og du skal blive ved med dette.
Hvorimod styrketræning ikke forbrænder ligeså mange kalorier pr. minut som cardiotræning, så bliver din efterforbrænding og dit BMR højnet af styrketræning.

Det vil derfor klart være en fordel, at balancere begge i dit træningsprogram – hvad enten du er ude efter at holde dig sund og rask eller tabe dig. Både styrketræning og cardiotræning er derfor to meget vigtige former for træning, når det kommer til at opnå dit mål og for din krops helbred.

Den ene form for træning udelukker ikke nødvendigvis den anden form for træning, og du skal derfor helst træne en god kombination af både styrketræning og cardiotræning. Du skal ikke altid tro på alt hvad du hører: cardiotræning er ikke nødvendigvis den bedste form for træning, når det kommer til vægttab, og styrketræning er ikke nødvendigvis den eneste form for træning, du skal lave, hvis du ønsker en veltrænet krop.

Husk nu maden

Når alt kommer til alt spiller andre faktorer såsom mad en kæmpe rolle i forhold til både vægttab og opbygning af muskler. Det bedste er derfor altid, at lave et velstruktureret og balanceret træningsprogram, hvori der både indgår styrke- og cardiotræning med en velbalanceret diæt eller madplan ved siden af. Dit mål er ikke uden for rækkevidde, og du skal bare klø på i træningscenteret med din træningsplan – så skal du skam nok se resultater før eller siden.


I: http://www.bodybuilding.com/fun/betteru23.html

II: http://www.building-muscle101.com/cardio-versus-weight-training.html

III:  http://www.livestrong.com/article/421082-weights-vs-cardio-your-guide-to-the-perfect-body/

IV:http://www.medicaldaily.com/cardio-vs-weightlifting-how-use-both-reach-your-summer-body-goal-326222 + http://www.fitnessformlen.dk/cardio-og-vaegttab-fordele-og-ulemper-ved-cardio/.

V:https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/hjerte-og-blodkar/sygdomme/behandlinger/styrketraening-godt-for-hjertet/ + http://www.bodybuilding.com/fun/9-tips-to-increase-metabolism.htm.

VI: http://www.healthline.com/health-slideshow/cardio-vs-weights#6

Ingen post tags



Myprotein

Myprotein

Forfatter og ekspert


BLOG EKSKLUSIV KODE FOR DIG DER LÆSER BLOGGEN! SPAR 25% NU MED KODEN BLOG25 Køb nu