Kosttilskud

Støt dit vægttab med ernæringsgodkendte kosttilskud

Da vægttab er et så almindeligt mål, skulle man tro, at der nu findes en magisk pille, som man kan tage. Men selvom vi gerne drømmer om sådan en ting, findes den ikke. Vægttab kræver hårdt arbejde og et kalorieunderskud. Der er nogle ting, du kan tage for at give dig en hjælpende hånd undervejs – kosttilskud, selvfølgelig.

Katie Brown, produktudvikler hos Myprotein, har gennemsøgt vores skabe for at finde de produkter, der er bedst til at hjælpe med vægttab. Som vi sagde, findes der ingen magiske vægttabspiller, men disse kosttilskud kan måske gøre det hele lidt lettere.

Et kalorieunderskud er, når du spiser færre kalorier, end du bruger, hvilket fører til vægttab. Dette fungerer, fordi din krop bruger de kalorier, den lagrer i kroppen, i stedet for at bruge den umiddelbare energi, som maden giver. Processen med at bruge lagret energi er det, som nogle mennesker kalder for at forbrænde kalorier.

Lad os sige, at dine vedligeholdelseskalorier er 2.000kcal. For at tabe dig vil du måske gerne falde til 1.500kcal. Men du skal også huske det antal kalorier, du forbrænder fra motion, og justere dit indtag for at afspejle dette.

Hvordan kan kosttilskud hjælpe?

Kosttilskud kan hjælpe til vægttabsprocessen på en række måder.

Appetitnedsættelse

Hvis et kosttilskud reducerer din appetit, vil du føle dig mindre sulten, så du vil være i stand til at følge dine makromål meget lettere. Vi siger ikke, at alle dine cravings vil forsvinde ud af vinduet – du skal stadig bruge en vis grad af viljestyrke – men det er meget lettere at undlade en midnatssnack, hvis din mave ikke rumler.

Andre kosttilskud virker ikke for at reducere din appetit, men de vil fylde dig op, hvilket igen gør det lettere for dig at overholde dine makroer.

Energi boost

Jo mere du træner, jo flere kalorier forbrænder du. Og jo mere energi du har, jo mere træning kan du gennemføre. Nogle kosttilskud kan også øge din koncentration, dit energiniveau og din udholdenhed og hjælpe dig med at forbrænde flere kalorier.

Understøtter stofskiftet

Nogle kosttilskud kan støtte dit stofskifte ved at sørge for, at det fungerer effektivt for at hjælpe dig med at tabe dig. Kosttilskud kan hjælpe med fedtforbrænding og vedligeholdelse af muskelmasse for at målrette fedttab. Andre kosttilskud kan sørge for, at dine celler får den energi, de har brug for, fra den mad, du spiser.

Nu er al snakken om det hele ude af vejen, så lad os dykke ned i hvorfor du egentlig er her.

Hvilke kosttilskud undersøtter faktisk med vægttab?

Impact Diet Whey Protein

I modsætning til hvad mange tror, fører protein ikke til bulking. Du vil ikke øjeblikkeligt få muskler, så snart protein passerer dine læber, til vores store forfærdelse. Faktisk har man set, at diæter med højt proteinindhold hjælper til vægttab. Protein hjælper dig med at holde dig mæt, og det kan hjælpe dig med at holde dig til dine makroer.

I en undersøgelse gik overvægtige deltagere på en diæt med et reduceret kalorieindtag på 500 kalorier om dagen. Deltagerne blev bedt om at indtage enten en drikkeklar drik eller en protein shake med de samme kalorier 20 minutter før morgenmaden og 20 minutter før aftensmaden. Begge grupper tabte en betydelig mængde vægt, men der blev set et endnu større vægttab i den gruppe, der indtog den vallebaserede drik. De personer, der konsekvent indtog valleprotein i 12 uger, tabte mere kropsfedt og mindre magert muskelvæv.

Impact Diet Lean

Ifølge Katie har vi noget whey protein, der er endnu bedre til at hjælpe med vægttab. Impact Diet Lean indeholder LeanBiome, en blanding af kostfibre i form af fructooligosaccharider (almindeligvis kaldet FOS) og glucomannan. Den indeholder også krom samt en blanding af vitaminer og mineraler. Blandingen virker til at hjælpe med vægttab på flere måder:

Glucomannan er en vandopløselig kostfiber og giver en effektiv støtte til at hjælpe dig med at nå dine vægttabsmål.
Chrom bidrager til opretholdelse af normale blodglukoseniveauer og bidrager til et normalt stofskifte af makronæringsstoffer
LeanBiome har vist sig at reducere kropsfedt, herunder hofte- og taljeomkreds

L-Carnitine

L-Carnitine er et mindre kendt tilskud, men ikke desto mindre vigtigt for vægttab og er et naturligt kemisk stof, der dannes i leveren og nyrerne af aminosyrerne lysin og methionin. Det har en række fordele, herunder at hjælpe med vægttab gennem metabolisme af fedt. Det overfører langkædede fedtsyrer til mitokondrier, kraftcentrene i alle vores celler, hvor de kan oxideres for at producere energi. Med andre ord bruger det de fedtstoffer, der findes i dit blod, og arbejder sig gennem dine fedtdepoter.

Ekstrakt af grøn te

Har du lyst til en kop te? Så tag en grøn te. Grøn te har vist sig at øge dit stofskifte. Vi vil ikke bare have et glas; vi vil have en spand.

Ekstrakt af grøn te indeholder kemiske forbindelser kaldet polyphenoler (catechiner for at være præcis), som er en gruppe forbindelser, der findes i vegetabilske fødevarer, der fungerer som antioxidanter og beskytter cellerne mod skader forårsaget af frie radikaler. Frie radikaler er ustabile atomer, der er meget reaktive. De forsøger konstant at finde andre atomer at binde sig til. Dette kan forårsage dårlige reaktioner i kroppen, såsom DNA- og celleskader.

I en undersøgelse af to grupper af mennesker så gruppen, der indtog grøn te-ekstrakt i 12 uger, BMI, kropsvægt, taljeomkreds og subkutant fedt betydeligt sænket, hvilket tyder på, at indtagelse af catechiner kan have en positiv effekt på vægttab.

Omega-3

Omega-3 er en essentiel fedtsyre. Den indeholder to essentielle fedtsyrer: DHA og EPA. “Essentielle” betyder, at vi skal indtage disse fedtsyrer gennem kosten, fordi vores krop ikke kan producere dem. I Danmark anbefales det, at du spiser mindst en portion fed fisk om ugen for at få dit omega-3 indtag.

En undersøgelse undersøgte, om omega-3 har nogen effekt på appetitten, når det indgår i en begrænset diæt. I løbet af de otte uger, som undersøgelsen varede, blev der observeret en positiv sammenhæng. Der mangler stadig mere forskning for at fastslå omega-3’s rolle, men med det væld af andre fordele, der er forbundet med omega-3, er det alligevel værd at fylde sig med det.

Kort fortalt

Så der har du det. Nogle kosttilskud, du kan tilføje til dit sortiment for at hjælpe med vægttab. Du skal ikke forvente mirakler ved at bruge disse. Du skal stadig opretholde et kalorieunderskud, hvis du vil tabe dig. Men hvis du tager nogle af disse produkter, kan det måske bare lette byrden.

Føl dig mæt i et kalorieunderskud | Ernæringsekspert deler de bedste madvarer

Ernæring

Føl dig mæt i et kalorieunderskud | Ernæringsekspert deler de bedste madvarer

Når sulten slår til, har Richie din ryg.

2022-05-05 13:12:13Skrevet af Monica Green

11 måder at bryde et vægttabsplateau på

Ernæring

11 måder at bryde et vægttabsplateau på

En pause fra din kost kan være det, du har brug for.

2021-05-29 12:15:08Skrevet af Liam Agnew

Vores artikler skal kun bruges til informative og uddannelsesmæssige formål og må aldrig tages udgangspunkt i som værende lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, så anbefales det at konsultere en sundhedsfaglig professionel, inden du tager kosttilskud eller introducerer større ændringer i din kost.



Emily Wilcock

Emily Wilcock

Forfatter og ekspert

Emily is studying Business Management & Marketing at the University of Birmingham and is currently on her intern year. She has a keen interest in both writing and fitness, so is happy she can now combine the two. She likes to spend time with her friends, both in & out of the gym.


Se dagens tilbud og få dine favoritter med gode rabatter. Klik her